fredag 8 december 2017

Clas Ohlson köper in sig i Mathem.se

Det svävar en svag doft av desperation över Clas Ohlsons köp av Mathem




Dagen efter att vi publicerat ett inlägg om att Clas Ohlson tappar på börsen av flera olika anledningar kom i morse nyheten att Clas köpt 10 % av Mathem.se för 221 miljoner. Är det klokt eller är det vansinne? Går vi till finanstwitter för att känna av läget inser vi snart att det finns två läger. Dels de som liknar investeringen vid Clas Ohlsons intåg i Dubai för några år sedan och dels de som anser att detta är ett smart sätt att skaffa sig en egen distributionskanal direkt hem till kunderna. Lite likt de planer som vissa klädbutiker har med att erbjuda leverans via bud på några timmar. Använder man google.se och söker på "online direkt till dörren" handlar alla sökresultaten på första sidan om livsmedel i en eller annan form. Först på sidan två finns det en annan träff och det är Lloyds apotek. Övrigt är 100 % livsmedel med mat, restaurang och vin.

Kan Clas Ohlson vara en av de första butikerna som levererar hårda paket direkt till dörren på ett bra sätt kan detta absolut vara ett klokt köp. Tittar vi på pengarna så ser vi att Clas betalade 221 miljoner för 10 % av Mathem. Sätter vi det i relation till när Axfood köpte Mat.se för 554 miljoner känns priset en aning dyrt. Ser vi till de båda företagen ser vi att Mathem är betydlig större och omsätter drygt tre gånger så mycket som Mat.se och inget av de båda företagen tjänar pengar.

  • Omsättning Mathem 976 MSEK
  • Resultat -119 MSEK
  • Pris för 10 % av bolaget 221 MSEK (indikerar ett pris på hela företaget om 2.210 MSEK)

  • Omsättning Mat.se 300 MSK
  • Resultat -76 MSEK
  • Pris för hela företaget 554 MSEK

Själv har jag som sagt svårt att besluta om jag tycker detta är ett klokt eller oklokt beslut. Modigt är det i alla fall och ibland belönar marknaden mod. Hittills idag är Clas upp 0,7 %.



Läs mer om Clas Ohlson

Clas Ohlson tappar 19 %
Clas Ohlson går in i Mathem (Affärsvärlden)
Så rika blir Mat.ses ägare (DI digital)






6 kommentarer:

  1. Jag har själv gått in och köpt lite på denna dippen, och vet faktiskt inte vad jag ska tro om detta köp. Bra med en direktkanal hem till alla soffpotatisar, men känns lite dyrt och tveksamt rent allmänt då mathem inte är direkt rikstäckande. Mycket pengar för en relativt smal kanal? Jag känner ingen som handlar på mathem.se och hur många av de som faktiskt använder/har möjlighet att använda tjänsten köper CO-grejor? Marknaden verkar i alla fall inte jubla, Classe är ner -2% i skrivande stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi resonerar ganska lika där och om Clas tappar ytterligare 2 % nu under dagen blir utdelningscaset ännu starkare. Får se om jag väljer att kliva in med en slant i Clas Ohlson. Det känns inte klockrent på något sätt men det är rätt få investeringar som gör det.

      Radera
  2. Jag fattar inte riktigt vad de ska få ut av det, men antagligen har jag missat något? Det finns flera som redan levererar hem till dörren, bla Sportamore kan man boka valfri dag på kvällstid för 29kr. Ska de erbjuda gratis frakt? Det låter mest krångligt för kunden om de inte integrerar alla varor i Mathems butik, är de så de tänker?

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt hur de tänker men jag antar att de är ute efter att erbjuda något liknande Sportamore. Om det är rätt eller fel väg att gå antar jag att vi får se framöver.

      Radera
  3. En sak jag tycker många glömmer när man talar om butiksdöden är att Clas Ohlson verkar i Norden. Jag tror att det är stor skillnad att ha butiker nära folks arbetsplatser i Norden jämfört köpcenter i USA som ofta förutsätter att man är bilburen. Därför tror jag faktiskt att många överskattar hur hårt det här kommer slå mot Clas Ohlson. Min farsa går ofta dit på lunchrasten och köper något som han behöver snabbt. Det är mer den typen av butik och så länge priset inte skiljer sig hysteriskt mycket mot nätet samtidigt som man har hyggligt kunnig personal tror jag att de klarar sig bättre än många tror.

    Om mathem tycker jag det är svårt att avgöra. Ser dock inte hur det skulle vara fel att samarbeta med en av nordens större aktörer. Antar att man är ute efter distributionen och logistiken eftersom Clas Ohlson själva redan har en bra e-handelsplattform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst har Clas en bra e-plattform. Jag har använt den förra gånger själv. Vi får se om de kan para den med Mathems logistik och distribution på ett framgångsrikt sätt.


      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.