torsdag 7 december 2017

-19 % på en vecka



Clas Ohlson har tappat rejält den senaste veckan. Frågan är om det är en dipp eller om det är början på ett "HM-ras"? Jag tycker att man kan se många likheter mellan analyserna av de båda svenska retail-bolagen;


  • De växer båda bara till följd av nyöppnade fysiska butiker
  • De delar båda ut bra
  • De är båda välskötta och tjänar pengar (om än mindre än tidigare)
  • De har båda problem med vikande marginaler
  • De anses båda ha problem att ställa om till online-försäljning vilket nästan upplevs som paradoxalt då de båda är riktiga veteraner när det kommer till postorderförsäljning. 

Om den senaste tiden nedgång är en dipp att köpa eller om Clas är en fallande kniv är svår att förutspå men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var sugen att köpa. Under 2016 gjorde jag ett litet i hopp i aktien med hyfsat bra resultat. Köpte då i juni 2016 och klev av efter ett par månader med ca 10 % uppgång.

Jag måste verkligen säga att den här typen av rörelse i den här typen av bolag är något jag tycker om. De tjänar rätt bra med pengar och de har tappat onödigt mycket på en rapport. Uppsidan jag ser är först och främst psykologisk; man ser ofta en liten återhämtning efter den här typen av nedgångar och då kan man eventuellt ta hem en kortsiktig vinst. Och om de står still eller rasar ytterligare kan man alltid glädja sig åt deras utdelning. 

Läsvärda tankar kring Clas Ohlson finns även hos bloggkollegan Petrusko. Vi är inte riktigt överens i frågan kring hurivida detta är ett inyressant investerings-case även om vi är överens i det mesta när det kommer till de faktiska omständigheterna. Även bloggaren Snålgrisen har skrivit ett inlägg i ämnet.








11 kommentarer:

  1. Jag tror Clas Olsson kommer att fortsätta finnas som de gör. Tyvärr verkar de dock ha lite samma problem som H&M när det gäller digitaliseringen, jag tycker iofs Clas Olsson är bättre här. Vill man tex beställa en kniv så tar de 69kr i frakt, även om det är gratis över 500kr. Konkurrenterna ligger före här och sen tycker jag personligen att hemsidan är halvjobbig att navigera i, kanske bara är en vanesak.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många gånger varit inne och tittat på deras hemsida men aldrig handlat där. Har ett varuhus på väg hem från jobbet så det blir att jag tittar efter grejerna jag vill ha på nätet och sen åker jag förbi och köper det jag vill ha på vägen. Gratis parkering har de också.

      Jag är allt annat säker på att jag ska kliva in i bolaget men jag känner mig lockad i alla fall. Hade jag inte suttit så tungt i HM kanske jag köpt redan idag.

      Radera
  2. Jag tillhör väl den där kategorin "småsparare som köper via avanza", dock en mindre post för bolaget kändes prisvärt. Det är inget småbolag som kommer trilla omkull imorrn direkt, de måste dock anpassa sig till hur folk vill handla. För prylar köps det ju som aldrig förr.

    Skrev några rader om det här https://snalgrisen.blogspot.se/2017/12/en-tidig-julklapp.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken Snålgirisen. Jag lägger upp den i inlägget så att den blir klickbar.

      Radera
  3. Senaste varorna jag handlade online fick jag vänta 10 dagar på. Mitt senaste köp i en Clas Ohlson butik tog 10 minuter. Tycker nog det fortfarande finns rimliga skäl för fysiska butiker att finnas kvar. Eller så är jag bara gammalmodig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Och om vi tar HM så agerar de på marknader där det kanppt finns någon postgång ens och då finns det absolut anledning till att öppna fysiska butiker. Jag tror ärligt talat att folk överskattar onlineförsäljning en aning i västvärlden.

      Radera
  4. H&M säljer produkter som åtminstone jag gärna ser och provar IRL. Jag vill känna på materialet och se hur kläderna sitter. Clas Ohlsons produkter kan jag precis lika gärna läsa om på nätet och eventuellt se en grynig bild av, och då spelar det ingen roll om företaget ligger i Insjön eller i Kina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du en poäng Micke. Jag känner likadant. Ändå är det klädförsäljning online som alla snackar om. Kanske är det du och jag som gör fel? Eller är det så att folk köper hem flera olika grejer och känner och provar hemma och sen skickar tillbaka dem? Gratis frakt. Isf är det kanske i Postnord man ska investera ;).

      Radera
    2. Jag tror att vi har rätt bägge två. Många (främst yngre) gör det där, beställer hem en hel provkarta och vet att hälften ska skickas tillbaka. Men inte alla, och det kan nog gå mode i det där beteendet, åt olika håll.

      Att handla borrmaskiner och glödlampor över disk kan däremot bli lika omodernt som att betala sina räkningar på gireringsblanketter man skickar med bred. Några kommer säkert fortsätta göra det, men den gruppen kommer krympa. Tror jag.

      Spedition verkar ingen tjäna pengar på nu, det är alldeles för hård konkurrens. Om det sedan ska ses som stor potential eller hopplöst fall vet jag inte, men det kommer nog ta tid innan det skulle gå att tjäna pengar på en sådan investering.

      Radera
    3. Clas försöker lösa speditionsproblemet genom att köpa del i mathem.se. Fruktanskvärt modigt om du frågar mig. Om det är klokt eller inte får framtiden utvisa men jag tror som du att det finns risk för att det är ett hopplöst fall att tjäna pengar på leverans av varor på det sättet. Men det är ett modigt drag av Clas Ohlson i alla fall och mod gillar jag (så länge jag slipper betala för det). ;)

      Radera
    4. Ligger lite i tiden. Brick-n-mortar Wal-Mart köpte ju Jet.com också. Ett sätt att försöka fasa in bättre e-handelskoncept i verksamheten. För 2-3 år sedan skulle e-handel och Amazon mosa Wal-mart. Nu är samma diskussionen kring retail-branschen här. Handeln kommer säkert förändras, men det handlar ju om hur mycket och vad som ligger i förväntan i priset på aktier. Världen är alltid under förändring.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.