måndag 10 juli 2017

Spara eller leva - måste man välja?

Går det verkligen att ha en sparkvot på över 50 % och ändå leva gott?


Tajming är en av de faktorer som vi insett påverkar riktningen på våra liv väldigt mycket. Hade vi inte varit på just den där platsen den där tidpunkten hade vi aldrig träffat vår vän, vår partner, vår fru, vår man eller vad det kan vara. Man kan även dra resonemanget ett steg till och tänka på att tajmingen när våra föräldrar träffade varandra är essentiell för allt vi är och gör.

En annan viktig del i livet är balans.  Balans i hur mycket tid man lägger på olika saker som; jobb, träning, investeringar, familjen, kompisarna och övriga intressen. Denna balans och hur man lyckas med den är en stor del i om man blir framgångsrik eller inte på de olika planen. Man kan sällan gå all in på alla planen utan det gäller att prioritera och försöka hålla en låg lägstanivå för att känna sig framgångsrik. Om man blir bäst på det ena men suger på de andra delarna kommer man sannolikt förr eller senare att känna sig missnöjd.

Samma sak gäller med pengar om ni frågar oss. Både jag och flickvännen har ett sätt att förhålla oss till pengar som av flera av våra vänner framstår som extremt sparsamt men om vi skulle jämföra oss med killar som till exempel Sparo eller Miljonär innan 30 så är vi rena rama shopoholicsen. Därmed inte sagt att det ena är rätt eller fel. Båda nämnda bloggare har verkligen vår respekt! För oss är det viktigt att spara och investera men vi vill även leva bra och kunna göra vad vi vill under tiden annars känns det lite som om man slösar bort sitt liv. Ett exempel är alkohol, vi dricker väldigt sällan alkohol. Det blir inga öl, alltså noll öl när vi grillar, ingen öl eller ”ett glas vin” efter jobbet på fredag. Inte alls och aldrig. Däremot om vi ska fira en lyckad dag på börsen eller en födelsedag så kan vi utan problem dricka upp ett par riktigt bra flaskor champagne. Ska man göra något ska man göra det ordentligt. Och trots att vi nästan bara dricker dyrt bubblande vin gör vi det så sällan att vi ändå konsumerar alkohol för betydligt färre kronor än den genomsnittliga svensken.

Ni som läst Aktieflickvännens inlägg om sparkvot vet att det går att spara mycket pengar utan att leta pant i soprummet, bajsa borta, kissa tillsammans eller dammsuga lägenheten med dammsugaren på halv effekt.  Allt handlar om disciplin och att kapa kostnader, speciellt fasta kostnader.  Vi har försökt kapa så mycket fasta kostnader som möjligt och handlar billigt, ja vi tänker på pengarna helt enkelt. Det finns dock vissa saker vi är beredda att lägga lite pengar på. Vi vill bo vettigt och fint, åka en hyfsad bil och vi köper inte kläder på Lidl. Aktieflickvännen handlar mycket av sina kläder på HM, de har bra kläder till bra priser och då gynnar man sig själv lite med. Det vi däremot mycket sällan gör är att köpa saker som vi inte använder och då kan även en förhållandevis dyr skjorta vara värd sina pengar. Jag köper till exempel inga andra skjortor än Eton. De gör världens bästa skjortor och enligt mig de enda som är i sanning strykfria. Då får jag snygga skjortor och sparar tid och slipper en tråkig sysselsättning. Det är ingen dålig investering. Tvärtom! Och då jag vet vad jag använder för skjortor kan jag köpa dem i förhand och tajma in rea och i alla fall spara några hundralappar på dessa dyra skjortor.  Är man dessutom försiktig med sina kläder håller de längre. Bara det är ett bra spartips. Eton ägs för övrigt av EQT som i sin tur ägs av Investor så en del av pengarna för skjortorna kommer tillbaka till oss vilket känns extra bra.

Samma gäller med mat. Vi vill äta god mat och det går utmärkt att göra det utan att lägga allt för mycket pengar. Enklaste är att välja en billig affär istället för dyra Ica. Sen köper man allt i den billigare affären och vet med sig att man inte slösar mer än nödvändigt i alla fall. Vi brukar ofta ha ett par olika alternativ till middag när vi går till Willys och hittar vi prisvärd nötfärs så gör vi middag på det och hittar vi prisvärd oxfilé så blir det det som hamnar på bordet. På detta sättet har vi sparat pengar så att vi kan köpa oxfilé för 600 kr per kilo den dag vi verkligen vill ha lite finare oxfilé.

När det vankas skidsemester så gjordes den största och bästa besparingen när jag hjälpte sonen att köpa aktier i Skistar. Det berättigar oss till 15 % på skipass i Skistars anläggningar. Sen köper vi utrustning vid off season. Då är det alltid rea och det går oftast att räkna ut storlekar på barnen. Skulle det bli fel och de växer mer eller mindre så kan vi i princip kasta de saker som inte använts och på det stora hela ändå ha gått plus på affären. Nu slänger vi såklart inte utan då säljer vi dem på Blocket i så fall. Dock har det inte blivit ett enda felköp på det här sättet. Skidkläder är samma sak. Dem köper vi när säsongen är på väg att ta slut eller på annan rea. Det går alltid att hitta bra grejer till bra priser om man är beredd att anstränga sig lite. För de pengar vi sparar kan vi åka på fler semestrar än vad vi skulle annars och det för i sin tur med sig att vi använder utrustning och kläder ännu mer vilket känns bra.

Så, sammanfattningsvis kan vi konstatera att familjen aktie är ingen supersparare men vi är ekonomiskt medvetna och vi väljer att ”unna” oss bra saker emellanåt. Det går att leva supergott och ändå spara pengar. Vi vet för vi gör det!

Vart går er gräns för att vara sparsamma/snåla och samtidigt leva gott?



Läsvärt i ämnet från Fundamentalanalys-bloggen





37 kommentarer:

  1. gillade verkligen detta inlägg. Det är ju så sant, tänker man bara till så kan man spara pengar i alla lägen. Själv så är jag gravid nu (v.19) så har börjat köpa lite kläder nu på Polarn o Pyrets rea, fått mångfa fina saker för inte många pengar som hade kostat oss mer än 50% mer annars. Och då vet jag att det är bra grejer.
    När det gäller mat, så har jag alla närliggande mataffärers reklam direkt till mailen, så dem dimper ner varje måndag. Går igenom dem och ser vad vi ska bunkra upp denna veckan. PÅ det sättet så har vi svensk Ryggbiff för 99 kr/kg i frysen när vi vet att vi snart ska ha gäster så sligger vi gå och handla när den ligger på ca 200kr/kg.
    Försöker få med mig min sambo mer o mer, men lite trögt går det allt. Men jag har iaf fått henom att investera i lite ktier o fonder varje månad :) Alltid något.

    Ha nu en fin sommar :)

    /EMELIE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden Emelie. Roligt att du gillar det vi skriver.

      Ja det är precis så vi jobbar med; köper bra grejer till bra priser. Det går alltid.

      Ha en go sommar du med.

      Radera
  2. Bra skrivet och det är så vi i vår familj försöker leva livet. Inte snåla för mycket men inte slösa heller. Det är balans.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Ja det är viktigt att hitta sin egen balans så att man inte bara lever för att spara. Vi sparar för att leva.

      Radera
  3. Ni verkar ha ett gott liv och det är helt rätt att unna sig välgjorda skjortor och fin champagne om man känner att man har råd med det. Så kommer jag nog också att börja konsumera i ett senare skede av livet, men jag behöver samla lite mer pengar först.

    Som det ser ut nu är jag nöjd med att lägga 7-8000 kr i månaden på hyra, mat, räkningar, kläder och nöjen. Resten kan sparas. Jag känner mig inte särskilt fattig och jag tror inte att jag hade varit mycket lyckligare med mer pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Man blir sällan lyckligare av pengar i sig. Lycklig handlar mer om inställning och att se till att ändra på sådant som gör en olycklig. Om man bara inser att man själv kan påverka sitt liv, sin ekonomi och sin lycka har man kommit en bit på vägen.

      Radera
  4. Hallå! Superbra inlägg, vi är väldigt sparsamma om man frågar våra bekanta också, men vi lever ett gott liv enligt oss, bor i fint hus, kör en fin bil och lyxar till de när vi har semester. Mycket tror jag handlar om planering och veta vart man lägger pengarna. Vi har sen vi fick barn eller ja började spara i aktier inte slutat leva utan vi har dragit ner kostnader på abonnemang som inte används, snus och utemat på jobbet är borta sen länge och t.ex matbudget och planera willysbesöken vilket har gjort att vi sparar de pengarna men lever på som vi gjorde innan.

    Ha de bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmer och för kommentaren.

      Roliga att höra att fler jobbar lite som vi.

      Radera
  5. Fundamentalanalysbloggen hade ett bra inlägg på det här temat förra året (http://fundamentalanalys.blogspot.se/2016/08/att-leva-pa-sitt-kapital.html) och jag ligger någonstans mellan er.

    Min strategi har byggt på att jag delat upp mitt vuxna liv i faser.

    "Billigt kul" som student där ca halva lönen gick till resor och 1000 kr extra i månaden. Stipendier gick i huvudsak in i sparandet vilket byggde värdefull erfarenhet.

    "Sparsamt vuxenliv" till en början höll jag och min fru kostnaderna (och boendet) på studentnivå. Sen har de sakta ökat med hyrd villa på landet och bil men fortfarande ett rejält sparande även om vi rest en hel del.

    Nu är vi inne i "barnaåren" och då är sparandet bara i mån av utrymme. Våra löner kommer att öka i framtiden och fokus just nu ligger på att ha det bra med vår växande familj.

    När lönerna ökat och/eller barnen flyttat ut kommer sparandet öka så att vi har en bra totalavkastning när vi gått i pension.

    Som jag ser det är småbarnsåren både den viktigaste tiden i livet både gällande värdet av tid och värdet av pengar. Att då skjuta upp sin konsumtion till efter dessa år tycker jag är ett allvarligt misstag utan vi har gått in i småbarnsåren med en betryggande ekonomisk buffert, sparar fortfarande en del men försöker just nu mest att njuta av tiden och det faktum att lönen räcker mer än väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input Ingengörn, jag ska lägga till länken i inlägget så den blir klickbar så fort jag kommer till datorn. (det är lättare på dator än på mobil)

      Jag tror ni gör mycket klokt i att dela upp på det sättet. Man får inte glömma att tid med familj och speciellt barn är mer värt än alla pengar på jorden. Därmed inte sagt att man kan använda det som ursäkt till att slarva med ekonomin. Jag hade en "amorteringsperiod" för några år sedan då jag betalade av nästan allt på måna bolån. Det är en av de bästa ekonomiska besluten jag tagit någonsin faktiskt. Det är härligt att bo obelånat. Man sover gott och boendekostnaden täcks numera nästan av enbart intäkterna från bloggen vilket ger mig möjlighet att investera stora delar av lönen eller konsumera den om jag skulle vilja det. Det ger en känsla av frihet.

      Radera
  6. Bra inlägg! Självklart behöver man balans. Jag brukar tänka att jag ska spara mycket och slösa lite. Mitt sätt att spara är att jag väldigt ofta handlar second hand. I princip alla kläder till min dotter köps begagnat och även mycket kläder till mig själv. Senast i lördags shoppade jag second hand. Jag köpte en jeansjacka, byxor, två linnen och en klänning till dottern. Sen köpte jag ett linne och ett par oanvända sommarskor till mig själv. 200 kr betalade jag för det. Hade jag köpt sakerna nya skulle jag uppskatta att jag hade fått betala ungefär 1100 kr (och då har jag räknat lågt). Jag satsar på att hitta sätt att leva ett gott liv samtidigt som jag har en hög sparkvot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är inte så svårt egentligen men det är frustrerande att så många väljer att förstöra sin egen ekonomi.

      Radera
  7. Jag måste säga att vi följer ungefär samma resonemang. Vi tycker inte om att äta ute på vardagar men kan samtidigt unna oss en semester då och då. Senast bokade vi en semester för 14000 till i höst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gött med resan där. Vart tar ni vägen?

      Radera
  8. Har i princip hela livet varit sparsam. Nu försöker jag använda det till att hitta på saker, går väl sådär när man har begränsad fantasi. Ser varje sparad krona som ett bevis på att jag inte har något tydligt mål i livet.

    Bränner tusentals kr i månaden på whisky, taxiresor, restauranger, choklad, hookers and cocain. Funkar väl sådär, blir sneare och sneare i skallen för varje dag som går :) Nu har jag trillat in i sportbilsträsket och funderar på en finfin Porsche... inser dock att jag bör addera 4x vad jag har nu för att det ska kunna räknas som ett okej köp.

    Mvh
    Häst i sydväst invest

    SvaraRadera
  9. Det var inte illa med 50% sparkvot. Själv kommer jag inte upp i den nivån, mycket beroende på att småbarnsåren är de kostsammaste i livet, och det får det vara värt tycker jag. Men, jag koncentrerar mig hårt på att skapa en riktigt bra avkastning. Jag nöjer mig knappast med den nivån man hamnar på med utdelningsfokus. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kolla lite mer på dina investeringar då Investeraren. Själv siktar jag på långsiktigt bra utveckling med några mindre innehav som mest är roliga. Ibland kickar de in och då blir det lite pengar och går de åt skogen förlorar man inte så mycket.

      Håller med dig om att barnen får kosta lite. Man kan göra även det smart. Själv märkte jag att jag hade en hyresgäst som var generalagent åt en av de stora barnstolstillverkarna. Självklart skaffade jag mig en sweet deal på barnstolar till butikens inköpspris. :)

      Radera
  10. Det är helt klart ett rörligt mål det här med att spara och spendera. Jag själv har i takt med bättre lön flyttat gränsen för vad t.ex. ett klädesplagg, en matkasse eller ett nöje får kosta. Men kollar jag bakåt ser jag att min sparkvot ändå varit densamma - ca. 50% i mitt fall - genom löneresan.

    Klart jag och familjen hade kunnat spara mycket mer men precis som du beskriver finns det ett här och nu som aldrig kommer åter och det vore, i alla fall för mig, rätt knasigt att inte leva fullt ut till den nivå man nu tycker är rimlig.

    Mvh. Marty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Marty. Ja vi är några som tänker förhållandevis lika där. Sen är det inte så att alla gillar samma. Vissa av våra bloggkollegor är ju grymt ekonomiska och det funkar ju fint för dem men jag vill visa att det går att göra både och. Ingen i min närhet skulle gissa på hur mycket jag och flickvännen sparar och investerar efter att ha sett hur vi har det. Inte en chans!

      Radera
  11. Sunt tänkande där tycker jag.
    Man kan leva både gott och sparsamt på samma gång, bara du kan balansera vågen rätt så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kommenterar och därmed gör bloggen bättre pappan. :)

      Radera
  12. Vi sparar mycket och resonerar som så att det som inte är viktigt försöker vi vara ekonomiska med, men vi gör inte avkall på det som ÄR viktigt för oss. Resor till exempel, varje år jag ser tillbaka fattar jag inte HUR vi kunnat vara utomlands ett par gånger då vårt sparande ändå varit massivt (snittar runt 200000/år vad gäller sparandet).

    Vill helst ha märkeskläder och märkesväskor, skor av bra kvalité - men har upptäckt att jag numera har en mer tidlös smak och inte alls lägger i närheten av de summor jag lade som ung då det var kvantitet som gällde. Köper alltid på rea på till exempel Boozt. Samma gäller kläderna till barnen; gärna märkeskläder men aldrig till fullt pris.

    Hälsosam och ekologisk mat är viktigt för oss, men eftersom att vi gör matlista och utgår från vad som är billigt just då (appen Matpriskollen är suverän) så har vi inget hisnande matkonto.

    Så det som spelar roll lägger vi pengar på, men så klart till bästa priset vi kan hitta. Det som inte spelar roll drar vi ned på eller tar bort helt - och plötsligt tycker vi att vi lever värsta glassarlivet trots att vi sparar som tusan :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen den där känslan med glassarliv trots att man sparar som tusan. Härlig känsla!!

      Radera
  13. Jag tycker du har en bra balans på ditt sparande :-) Själv ser jag pengar som en trygghet och därför är ett sparande ett måste i vår familj. Jag skulle inte ha något emot att öka familjens kostnader men som det ser ut i dagsläget skulle det inte bli så mycket pengar över till sparande om vi spenderade för mycket. Min flickvän är hemma med barnen och får endast 5000 kr i månaden och jag är ju inte heller höginkomsttagare för den delen :-) Många stör sig på snålbloggare. Men för många är det den enda möjligheten att få ihop ett sparande just att dra ner på utgifterna. Detta då många inte har en högskoleutbildning samt dålig löneutveckling. Man får skippa semestern, jobba extra och försöka få lite avkastning på sina sparslantar. Att bli rik är varken lätt eller någon självklarhet. Dock tycker jag man kan leva ganska bra på en lite lägre levnadsstandard. Boende, mat och trygghet är det viktigaste för oss :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det där med att folk stör sig på snålbloggare beror på att folk är avundsjuka. Dessutom blir människor ofta skeptiska mot folk som gör saker annorlunda än dem själva. Hur som helst är det inget att bry sig om, man ska göra det som känns bra för sig själv. Om man dessutom blir rik på köpet är det en bonus ;).

      Radera
  14. Jag håller helt med dig. Livet måste bestå av en balans mellan sparandet och slösandet, särskilt när det gäller att få sätta guldkant på tillvaron. Konsten är att slösa smart och spara smart. Mycket handlar om rätt tajming och att inte ha för bråttom när man ska spendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men exakt! Hörde en föreläsare som lanserade teorin "det finns ett samband mellan bra planering och tur". Det går att använda även här. Planerar man bra går det att spara mer och köpa saker till bättre pris. Titta bara på Nadias sätt att jobba i kommentaren ovan.

      Radera
  15. Läser många ekonomibloggar men kan inte riktigt sätta mig i samma fack som snålbloggarna. Jag vill leva också.
    Sen arbetar jag hårt på att placera våra pengar och på att få bättre balans i mitt liv så jag slutar vara så stressad. Eller rättare sagt, i den processen har jag äntligen kommit långt och kommer gå ner i tid. Kommer inte snåla och spara för att kunna sluta helt ett antal år innan pension, utan tänker mig ett glidarliv från nu och framåt.
    Ledig lite, jobba lite, och att vi lever hyfsat billigt gör såklart sitt till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis hur du tänker. Och det går såklart att göra både och. För oss känns det lite som att man slösar bort en del av livet om man föreslår för mycket saker för att spara maximalt. Det går dock att ha en bra sparkvot och ett riktigt gött liv samtidigt.

      Radera
  16. Vi lever liknande hur du beskriver. Framför allt på alkohol kan man spara både pengar och hälsa. (Jag dricker hellre vatten än dålig/billig alkohol.)

    En sak som vi har olika förhållningssätt till är dock mat. Vi handlar bara ekologiskt - speciellt när det gäller animaliska produkter. Då lever ändå inte de djur som leder till ekologiska produkter under särskilt goda förhållanden, men när det är långt till närmsta bonde får man göra det bästa av situationen. Jag tänkte på en sak; varför äter ni inte vegetariskt istf att köpa billigt kött? Och sedan lyxar med "riktig" oxfilé, king crab legs, hummer, etc.? Känns ganska ovärt att betala för dåligt kött. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese, tack för kommentaren. Jag var nog lite otydlig där; vi äter inte dåligt kött utan vi väljer att köpa det kött som det är bra pris på för tillfället istället för att bara stega in på närmaste Ica och välja dyraste köttet för dagen. Jag skulle säga att vi äter ganska bra kött faktiskt. Lagar all mat från början och köper inga färdiga köttbullar eller fiskpinnar eller liknande till barnen.

      Ekologiskt eller vegetariskt väljer vi vanligtvis inte dock. Det är dyrare och inte godare enligt vår uppfattning. Däremot blir det fisk en dag i veckan. Ofta lax.

      Radera
    2. Ah, ok. Tolkade det som att ni köper det billigaste, punkt. Äter personligen hellre vegetariskt (trots att jag inte är ett fan av grönsaker) än dåligt kött. Därav frågan. ^^

      Anledningen till varför jag tycker att man ska välja ekologiska animaliska produkter är dels för djuren, men även för att inom EU är "ekologiskt" en märkning där hållbar djurhållning är ett krav (till skillnad från "organic" som inte innebär någonting speciellt). Där ingår bl.a. reglerad antibiotikaanvändning. Att antibiotikaanvändning inom djurhållningen (inkl. fiskodling) bidrar till spridning av antibiotikaresistens bland bakteriestammar som påverkar människor vågar jag påstå är ett faktum idag. De senaste åren har vi t.ex. haft fall av urinvägsinfektion i USA där bakterierna blivit multiresistenta och som därför inte går att behandla. En urinvägsinfektion kan man kanske lära sig att leva med, men det kan vara värre med andra bakteriella infektioner.

      Radera
    3. Vill man har låg antibiotikaanvändning och bra djurvälfärd är det bättre att köpa svenskt än utländskt ekologiskt, Kravs regler för antibiotika är onödigt krångliga och i Sverige har vi väl utformade krav baserat på veterinärmedicinska grunder för att använda antibiotika.

      Eftersom vi har så hårda regler för antibiotika i Sverige är det stora problemet faktiskt våra utlandsresor och inte mat eller sjukvård.

      Radera
    4. Nej nej, vi äter inte dåligt kött. Livet är för kort för att äta saker som inte är gott. Och det går att kombinera gott och prisvärt!

      Jag förstår hur du menar med "inte ett fan av grönsaker" ;).

      Radera
    5. Hello Ingengörn, som jag har förstått det så får vi inte i oss antibiotika utan problemet med antibiotika som ges till friska djur i deras foder att det riskerar att sprida resistens. Kolla gärna den här länken i ämnet. Den är intressant av flera anledningar. Bland annat visar det sig att Nya Zeeland använder mindre antibiotika till sina djur än Sverige. Det var oväntat för mig i alla fall!

      http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/kottguiden/kott-och-antibiotika/1644243-wwfs-kottguide-antibiotikakriterier-i-kottguiden

      Radera
    6. Frigående får är bland det minst antibiotikakrävande som finns. Det är svårt att jämföra rakt av men de är onekligen duktiga.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.