måndag 18 december 2017

Världen förändras - anekdot från vardagen

 Den enes bröd, den andres död




Ni som följt bloggen ett tag har säkert noterat att jag försöker skapa ett intresse för företag, aktier och företagande hos mina barn. Jag har gjort det med framgång känner jag idag. Jag och ena sonen (13 år)  körde förbi SVT:s lokaler i Göteborg och jag ville visa hur förutsättningarna på marknaden förändras. SVT sitter idag i kameratillverkaren Hasselblads gamla huvudkontor. Minns ni Hasselblad? De tillverkade världens bästa kameror. De var på månen och fotade och sen kom digitalkameran... Hasselblad felbedömde likt Nokia och Facit marknaden och just när de byggt klart sitt skrytbygge vid vattenkanten vid Lindholmen i Göteborg gick marknaden fullständigt ur kamerabranschen.

Igår var som sagt jag och sonen ute och åkte. Vi åkte först förbi det fina huset med glasväggar ut mot älven och jag förklarade lite om Hasselblad som lät bygga huset och att jag tycker att det är en rolig byggnad som säkert ger möjlighet till fina kontor inuti. Vi åkte vidare och råkade köra förbi Hasselblads nya lokaler: en brunröd tegelbyggnad i skuggan av andra industrier. Då förklarade jag igen att nu sitter de i de där lokalerna. Sen körde vi tillbaka till SVT och då nämner jag hur det kan svänga på marknaden när den utvecklas. Då säger sonen: "och snart kommer Youtube ta över huset".

Det kan tyckas vara en gillig och oskyldig kommentar från en unge men det kan också vara ett tydligt tecken på vart vi är på väg. Kommentaren fick mig att tänka till. Jag tror personligen att framtidens generationer kommer strunta i SVT och med tiden kommer SVT även att förlora sitt existensberättigande. SVT bildades för att nå ut till folket med viktiga nyheter och allmän information och numera, när det finns fler och bättre sätt att nå ut finns det faktiskt väldigt få anledningar att ens ha kvar statlig television likt SVT. De ålderstigna politikerna som styr Sverige tycker att SVT är viktigt, en hel del pensionärer likaså men de nya generationerna tycker inte det och de behöver inte SVT. De behöver inte kabel-TV eller gammaldags TV-tablåer heller. 

Framtiden kommer se annorlunda ut, bara att vänja sig, anpassa sig och överleva.




4 kommentarer:

  1. Hej! Tack för en intressant blogg!
    Men jämför du inte äpplen och päron här? Att jämföra SVT med Youtube är att jämföra innehåll med teknik (om man tillåter sig att skarva lite). Ingenting hindrar ju SVT att producera sitt innehåll till Youtube eller någon annan tjänst, de dog ju inte ut när platt-teven ersatte tjock-teven eller när playkanaler nu ersätter tablå-tv.

    Ska man hänga med i svängarna (för det behöver så klart både vi, SVT och Youtube göra) får man ta sig en funderare på vilken produkt man egentligen har. Hade Hasselblad förstått att de sysslar med foto och inte med kameror kanske de hade suttit kvar i sitt sjönära läge.

    Men även om SVT lyckas hänga med i den tekniska utvecklingen kan man såklart tycka vad man vill om det innehåll de producerar. Jag personligen tror att det har en lucka att fylla någonstans mellan Pewdipie och Failarmy. Tack och lov behöver jag inte chansa på det på börsen ;)

    Det sagt, återigen tack för en fin blogg. Har varit en fin inspiration i mitt ganska nya intresse för aktier.
    /ABG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ABG. Självklart har du rätt. Det går inte att jämföra rakt av. Det är det som är roligt med barn (och ungdomar). De tänker lite annorlunda än vi vuxna med färdigutvecklade hjärnor. SVT kan säkert klara att klamra sig fast en stund till men de tendenser både jag och många andra ser i samhället är att vi vill ha större frihet och så länge staten och SVT väljer en väg som innebär tvång så kommer de få det svårt.

      Sen om man tycker att Youtube är ett föredöme eller inte kan ju diskuteras. De bidrar till upphovsrättsbrott enligt många och där har vi en punkt till som kommande generationer ser på på ett annat sätt än vi. De är inte alls lika protektionistiska som vi är och delar gladeligen med sig saker gratis via Youtube. Ingen gnäller på reklamen utan det anser att det är värt att se på lite reklam för att få gratis info och underhållning via Youtube.

      Jag lyssnade på en väldigt intressant föreläsare/framtidsforskare från nätverket Sustainability Circle för något år sedan och det öppnade verkligen mina ögon för de här bitarna. Får du/ni chansen att lyssna på dem kring digitalisering är mitt rå: ta den! Mcyket intressant.

      Radera
    2. Många nötter att knäcka i framtiden, helt klart.

      Ska kolla upp ditt tips, tack för det.

      Radera
    3. Ja verkligen och det finns inget facit utan vi styr själva vägen framåt.

      Tack för kommentarer och trevlig diskussion.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.