onsdag 27 december 2017

Är Konsumentföreningen verkligen en bra ägare?





Retails and Brands


Som långsiktig ägare i klädföretaget Retails and brands (RNB) har vi på nära håll sett hur det kan gå med en konsumentförening sitter som storägare i ett noterat företag. Kanske är det delvis mina fördomar som gör att jag har en dålig känsla när konsumentföreningar är stora eller största ägare i ett noterat företag. Det räcker att gå till Coop och alla deras förlustår under 2000-talet om man vill se exempel på hur uselt det kooperativa brukar göra affärer. De har under 2015 och 2016 till synes vänt skutan men det beror mer på lyckade fastighetsaffärer än på att de faktiskt lyckats sälja varor med vinst.

Coop och Atrium Ljungberg


I Coop Sverige är Konsumentföreningen Stockholm storägare, vilket de också är i en av utdelningselitens aktier: Atrium Ljungberg. Atrium Ljungberg är ett fastighetsbolag som bildades i sin nuvarande form 2006 efter ett sammangående mellan Atrium och LjungbergGruppen. De har sedan sammanslagningen tagit plats på flera listor över populära utdelningsbolag eftersom de sedan 1997 varje år höjt utdelningen (undantaget finanskrisen 2008 då utdelningen lämnades oförändrad). Den, sett till kapitalet, enskilt största ägaren i Atrium Ljungberg är som sagt Konsumentföreningen Stockholm med en ägarandel på 29 % av kapitalet och 23 % av rösterna. Familjen Ljungberg är röstmässigt störst med 29 % av rösterna.

Fakta om Atrium Ljungberg:
  • VD Annica Ånäs
  • Börskurs 130,20 kr
  • Utdelning 3,03 %
  • Börsvärde 17,3 MDSEK
  • Antal ägare hos Avanza 2.062 st


Atrium Ljungberg är ett utomordentligt välskött bolag med en sund blandning av lokaler med ett visst inslag av bostäder. Det faktum att Atrium Ljungberg enligt egen utsago äger fastigheter ”där Sverige växer” gör att man väger upp det faktum att man är förhållandevis överviktad mot lokaler även om vi delvis ställer oss frågande till innehaven i Sickla köpkvarter och Farsta centrum. Som göteborgare har vi inte riktigt koll på dessa förorter men det känns inte som några kassaskåpssäkra adresser riktigt.

Skytteholms slott och golfbana

Vidare äger Konsumentföreningen Stockholm Skytteholm med tillhörande golfbana Mälarö GK Skytteholm och hur det går för dessa verksamheter har vi inte kunnat kolla upp då de verkar drivas som en ideell förening. Helt klart är i alla fall att om vi ska välja att ta rygg på Konsumentföreningen så är det enda alternativet Atrium Ljungberg.

Ur ett lite mer filosofiskt perspektiv funderar vi på om en konsumentförening verkligen ska äga majoritetsandelar i aktiebolag. Det känns lite som löntagarfonderna om ni frågar oss och just löntagarfonder är inget som imponerar direkt. Vi förstår såklart att även konsumentföreningar ska få investera sitt kapital men kanske borde de istället diversifiera sina investeringar?






8 kommentarer:

  1. Intressanta tankar. Mina minnen av "Konsum" är mycket gamla, men dyrt och sämre är väl det som kommer närmast till hands (tyvärr).

    Att konsumentföreningen är största ägare i ett fastighetsbolag känns tveksamt om det ute inte innefattar lokaler föreningen använder själv. Kanske är det det som är tanken?

    Tack för intressant inlägg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Egon. Ja jag känner mig lite tveksam när jag tittar på ägarlistan. Bolaget i sig kan inte göra så mycket åt det egentligen men jag tror att fler vill köpa en aktie om ägarbilden är bra. Samtidigt tror jag att Konsumentföreningen själv borde tänka till angående hur de investerar. En sund diversifiering är ofta bra. Det borde de ha lärt sig via RNB kan man tycka.

      Radera
  2. Konsumentföreningar, kollektivt och utan ansvar, nej det är aldrig någon bra ide det, vare sig i politiken, företag eller något annat. Svagare ägare, och alla potentiella intressekonflikter, får man nog leta länge efter.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite så jag också tänker men i Atrium Ljungberg sitter ändå familjen Ljungberg med som garant för det företagsmässiga. Det gör det hela lite mindre illa i alla fall. ;)

      Radera
  3. Sickla och Farsta är två av Storstockholms största köpcentrum. Sickla ligger precis utanför tullarna och har fått tvärbana (spårväg) nyligen, men det är en bit ifrån själva butiksläget. Viktigare är att de ska få T-bana när Nackalinjen byggs ut. Farsta har haft T-bana (och pendeltåg en bit ifrån) sedan tidigt 60-tal. Det är nog två bra lägen, men personligen tycker jag AtriumLjungberggruppen har lite för mycket butiker, jag tror det är över 40% och det kan vara en av förklaringarna varför aktien gått så dåligt.

    AtriumLjungberg sålde dock ett av sina köpcentrum nyligen, Port 73 i Haninge längs väg 73 nästan halvvägs till Nynäshamn. Pengarna skulle de använda till att satsa på sina andra kvarvarande butiksfastigheter. Jag vet inte om det är positivt eller negativt. En positiv tolkning är väl att AL är duktiga på att förädla retail och säljer av dem när de är färdigutvecklade. En mer negativ tolkning är att butikerna inte går så lysande och att de därför väljer att sälja av perifera centers och stoppar in pengarna i de som behöver rustas upp (kastar goda pengar efter dåliga?).

    Jag tror AL skulle vinna på ett samgående eller en förändring av beståndet. Antingen gå ihop med någon typ Kungsleden som också har mycket i Stockholms halvcentrala lägen, men inte så mycket butiker, så att mixen blev mer balanserad. Eller så sälja av fler köpcenters och investera mer i t.ex. Hagastaden i Stockholm eller Lindholmen i Göteborg - två områden de satsar på och som jag tror är bättre att äga på lång sikt än köplador utanför tullarna.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info och för en bra analys Mattias. Jag trodde att både Sickla och Farsta var mer av miljonprogram jag men jag är inte stockholmare.

      När det kommer till beståndet så har du och jag samma åsikt. Det hade varit bra om Atrium Ljungberg kunde sprida riskerna lite. De verkar iofs satsa på lite mer bostäder nu det sista vilket kan tyda på att de gjort samma analys själva.

      Radera
    2. Farsta är ABC-stad precis som Vällingby - d.v.s. före själva miljonprogrammet, medan Sickla är Atlas Copcos industrihistoriska hemmaplan.

      Problemet med att driva massor av köpcenter, förutom hotet från nätet, är att det kräver en helt annan typ av kompetens och människor än vad fastighetsbolag traditionellt har. Renodlade köpcenterbolag som Rodamco har där en fördel tror jag.

      Mvh Mattias

      Radera
    3. Aha, då har jag lärt mig lite geografi idag med :).

      Ja hotet från nätet har slagit hårt på sina håll även om jag undrade vart hotet tagit vägen nu i julhelgen när jag så hur fullt det var i alla köpcenter runt om i stan här.



      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.