tisdag 21 mars 2017

Handla på Ica eller Willys?


Häromveckan skrev vi ett inlägg om Axfood och Ica och det kom en del kommentarer om att vår jämförelse inte var korrekt mm och ur dessa diskussioner föddes en tanke om att faktiskt jämföra priser lite för att kunna veta hur det faktiskt ligger till med matpriserna. Det finns ett antal tidningar och organisationer som också jämfört. Bland annat Göteborgsposten och Testfakta.se 

Det som initierade hela jämförelsen var när vi för egen del handlade nedanstående varor. Eftersom kvittot inte sparades och då vi inte orkade gå och jämföra i butik har vi jämfört de båda butikernas nätbutik. För att få en så bra jämförelse som möjligt har vi endast jämfört de varor som finns i de båda butikerna. Det ska vara exakt samma fabrikat och samma storlek. När det kommer till fläskfilén valde vi den billigaste som fanns i färsk form i respektive butik.

                                                                                  Ica                      Willys
Fläskfilé (färsk, 1 kg)                                             199 kr                  78,90 kr             
Potatisgratäng (800 g)                                          26,95 kr                 24,50 kr             
Creme fraiche (eget märke 2 dl)                            9,50 kr                   8,95 kr             
Vaniljglass (Sia 1,5 l)                                           35,95 kr                 31,50 kr           
Chokladsås (o´hoj)                                                27,95 kr                26,90 kr            
Vispgrädde (5 dl)                                                   21,95 kr               17,90 kr           
Tomater (kvist, Holland)                                      36,95 kr               34, 90 kr            
Ost (Arla port salut)                                              81,95 kr               73,50 kr            

För våra 14 personer skulle detta gett en besparing på 316 kronor och 92 öre. Vi rundar det till 317 kr. 317 kr billigare för en middag. Det är ändå rätt mycket pengar. Det är 129 aktier i Videoburst till exempel.

För att återknyta till den diskussion som startade hela jämförelsen, den om Ica eller Axfood är bästa företaget att investera i så kan man kanske tycka att ovanstående exempel visar att Ica borde vara en bättre investering. Det kan mycket väl vara så men jag anser att ovanstående skillnader kommer bli väldigt tydliga när internethandeln tar över från dagens butikshandel och då kommer de med de dyraste priserna sannolikt få anpassa sig. Därför tror jag mer på Axfood i det långa loppet. Det finns extremt många duktiga forskare som anser att näthandeln kommer ta över mer och mer både när det gäller matvaror och sällanköpsvaror så den diskussionen tror jag att jag lämnar därhän. Näthandelns framtid får helt enkelt anses vara förd i bevis.

En intressant vinkel på näthandel är även det faktum att internet of things kommer sannolikt vara nästa stora grej. Om vi får tro forskarna kommer då kylskåpet själv leta upp den billigaste mjölken på nätet och beställa hem de varorna. Om detta blir sanning kommer priset  att bli ännu mera avgörande och det kommer att bli svårt för Ica att kunna ta mer betalt för att deras butik har finare mönster på gurkorna eller för att de har större korridorer. Det är helt enkelt svårt att sälja in den typen av värden till ett kylskåp.


Och i morgon kommer utdelningen från Axfood. J


26 kommentarer:

  1. Hej,vill börja med att tacka för en bra blogg. Jag undra vad tycker du om Holmens köp av Linghems sågverk och planerna på en fabrik för korslimmat trä?
    Med vänliga hälsningar Nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nils, roligt att du uppskattar bloggen. Jätteroligt att vi kan inspirera.

      Jag har faktiskt inte den typen av detaljkännedom om Holmens verksamhet för att kunna avgöra hur stort värde köpet har för Holmen. Jag kan dock konstatera att 48 miljoner kr är en ganska liten summa för Holmen och jag har stort förtroende för ledningen i företaget så det är antagligen bra. (Trots att jag lyssnade på Gunnar Ek för några veckor sedan som avrådde från att investera i sågberk) ;)

      Radera
  2. Intressant jämförelse. En sak som vi dock inte tummar på så är det kött, där köper vi alltid svenskt för att minimera antibiotikaresterna vi sätter i oss. Dock går det ju att köpa billigt ICA Basic-kött på ICA, men det gör vi aldrig. Köper istället svenskt kött på kampanj på City Gross eller ICA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns väldigt många aspekter i detta och jag håller med om att man kanske ska försöka minimera hur mycket antibiotika man stoppar i sig. Vår jämförelse sträckte sig dock inte in på de medicinska aspekterna denna gång. Denna gången var det bara pengar.

      Radera
  3. Intressant artikel som vanligt. Jag ser Ica och Axfood som konkurrenter men har svårt att se vilken aktie som kommer gå bäst i framtiden. Precis som i många andra branscher bryr sig inte folk vad saker och ting kostar. Jag förstår själv inte varför folk köper en Iphone för 7000 kr när man kan få en stort sett lika bra Huawei telefon för 2000 kr. Det jag ser som bra med Ica är att de finns många affärer ute på landsbygden med stort sig ingen konkurrens. Då spelar priset mindre roll. Ica har även sin apotek samt bank och försäkringsverksamhet. Sen kan det bli en viss tillväxt i utlandet. Axfood har fina Willys som jag gillar. Även Hemköp som är både dyrt och populärt. Matse har haft bra tillväxt av kunder och framförallt ser jag att ehandeln för Axfood kan öka i de större städerna. Jag ser båda bolagen som pålitliga framtida utdelare. Mina Ica och Axfood aktier är inte till salu i dagsläget. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Båda bolagen är riktigt fina och bank och försäkring är en bra del i Ica.

      Sen får vi se hur det kommer gå för Ica att ta betalt när allt mer handel sker på nätet. Där tror jag utmaningen står.

      Radera
  4. Du kan inte jämför billig dansk fläskfilé med svensk fläskfilé, du får jämföra dansk med dansk.

    SvaraRadera
  5. Jag har rätt och du har fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste en bok av Gunnar Hägg för några år sedan (Retorik idag) och han hade en förklaring angående kändisskap som passar till din kommrntar:

      "Om du är känd så vet alla i publiken det och då behöver du inte påpeka det. Och om du inte är så känd att publiken känner till dig så gör du bara bort dig om du påpekar det" ;)

      Radera
  6. Ica har ingen som helst möjlighet att konkurrera med priset, eftersom det är två parter som ska plocka ut feta vinster, till skillnad från de flesta övriga fall. Det är helt galet att ge bort minst 20% till Ica jmf med tex Axfood. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Men tydligen betalar folk gärna de extra pengarna...

      Jag gör det dock inte men 'anonym' här uppe verkar göra det. ;)

      Radera
  7. Varför jämför du inte samma saker? Med ditt sätt att tänka så kan man köpa billigare fläskfilé på ICA än Willys, för den danska på ICA är billigare än den svenska på Willys.

    Men då faller ju ditt resonemang...

    Jag har inget emot folk som handlar billigt, det gör jag själv också, men ska man göra en jämförelse så får man jämföra samma saker, annars faller det.

    /Linus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linus, om vi tänker oss att jag går in i en butik. Jag vill köpa färsk fläskfilé och jag vill köpa den som är billigast. Det visar sig att Ica inte sålde någon billigare än 199 kr/kg. Willys billigaste kostade 78.90 kr/kg. Svårare än så är det inte.

      Jag tedovisar helt enkelt vad jag köpte och det var ovanstående. Jag köpte det på på Willys och om jag skulle köpa samma på Ica så skulle prisskillnaden vara 317 kr.

      Jag förstår dock din fråga men i detta läget bryr jag mig inte om varifrån köttet kommer utan jag fokuserade på priset och mig själv. Om Du vill ha en mer omfattande jämförelse så rekommenderar jag de länkar jag har i artikeln. De är helt fristående från mig och jag får inget betalt för att jag länkar dit. Det är ren info för er som vill läsa mer.

      Radera
    2. Poängen är att det var en tillfällighet att dansk råkade finnas på Willys och Svensk på Ica just vid det tillfället. Dessa produkter får anses såpass olika att man inte kan jämföra priset. Det är ganska tydligt att det är just fläskfilén som blir avgörande i de 317 kr som skiljer eftersom alla andra priser är ganska liknande.

      Det är en jättetrevlig jämförelse så det vore väldigt intressant om du kunde göra om beräkningen, fast utan den stora prisskillnaden på just fläskfilé.

      Tack för en bra blogg!

      Radera
    3. Nej, det är ingen tillfällighet att Willys har dansk fläskfilé. T o m jag som inte köpt kött på 25 år har noterat Willys förkärlek för danskt kött, det slår aldrig fel.

      Själv förstår jag inte skillnaden om man inte ska prata med den. Är den danska sämre? Mer antibiotika? Har danska grisar ett sämre liv?

      Är potatisgratängen i jämförelsen från samma ursprungsland, det har ingen ifrågasatt. Visst, där är prisskillnaden "bara" tio procent, men om all mat kostar tio procent mer på Ica än på Willys blir det ändå många tusenlappar på sikt.

      Radera
    4. Ang fläskfilén, så ja, det är mer antibiotika i danskt kött och ja, danska grisar har ett betydligt sämre liv än svenska. Går inte att jämföra dansk och svensk prismässigt. Annars är det en intressant jämförelse. Äger Axfood själv men funderar på att kanske ta in Ica också. Har inte gjort det än pga just det du nämner att själva Ica-handlarna ska ha sin del av kakan, men vi får se. Gillar båda bolagen. //Lisa (som gillar din blogg väldigt mycket)

      Radera
    5. Roligt med alla kommentarer! Kunde inte hålla mig för skratt när jag ser dig (Sparo) framför mig som ska prata med de danska grisarna! :) Willys vs Ica och Danmark vs Sverige är uppenbarligen ämnen som berör.

      Jätteroligt att Ni gillar det vi skriver både Linus och Lisa! Vi kommer fortsätta skriva, hoppas att ni fortsätter läsa och kommentera.

      Radera
    6. Aktiepappa, kan du visa hur mycket av de 317 kr som härstammade från prisskillnaden i just fläskfilén? Då blir det en ännu mer intressant jämförelse!

      Radera
  8. Så bra jämförelse. Jag är väldigt prismedveten när jag handlar (tänk om jag kunde få min kära sambo lika medveten). Får alla reklamblad till min mail, som jag går igenom på måndagar och planerar veckans inköp. Jag har nära till en ICA- Maxi, Kvantum, Supermarket och Nära, Willys hemma och något längre till en "vanlig" Willys. Men när du kommer med denna jämförelse så blir jag mer sugen på att åka till Willys, jag har ca 2km längre till den butiken. Eller så får jag lägga mina storhandlingar till den butiken, så gör jag mina vanliga veckoköp som jag alltid gjort :) Tack ännu en gång för ett bra inlägg :).

    //Emelie

    SvaraRadera
  9. Jag håller med om att Willys är billigare utan erbjudanden. Men vi handlar 90% av allt på extrapris och då vinner ica oftast. Dessutom har ica ett rikare urval av EMV vilket gör att jag tex kan köpa hamburgerdressing billigare av fabrikat ica än på willys som inte har motsvarade produkt garant. Sen är ju affärsmodellerna helt olika. Ica lockar med stamkundservjudanden vilket gör att många aldrig handlar för fullpris. Jag kan priserna utantill på allt jag handlar så det är inte ens jobbigt att välja rätt. Jag tycker att din prisjämförelse faller lite av ovanstående skäl men det gör inte Willys till än sämre butik eller axfood till en sämre aktie. Kanske är du inte medveten om icas affärsmodell eftersom du inte är kund där? Jag tror den är smart för det är lätt att bli indragen i det om man gillar rabatt. Detta trots att Willys är generellt billigare och det kanske därför vore mer rationellt med willysköp! Håller med om att köttet är billigare och utländskt på Willys, men som svensk bondedotter är det inget alternativ för mig. Ica och Citygross billigare där alla gånger!

    Längtar också till imorn! Väljer att äga båda tillsvidare. /P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ica lockar med stamkundservjudanden vilket gör att många aldrig handlar för fullpris." och:
      "Jag tycker att din prisjämförelse faller lite av ovanstående skäl".

      Det där gäller ju även Willys. Ska du jämföra Icas extrapriser med Willys får du ju jämföra med Willys Pluspriser för medlemmar eller åtminstone deras generella extrapriser.

      Radera
    2. Med stamkundserbjudanden menar jag deras bonuspoäng, regelbundna gratis varor och 5/10% rabattcheckar. Det händer ju dock att willys erbjuder 25 kr rabatt, men inte lika pålitligt eller regelbundet som de lokala Ica-butikerna för mig. Med extrapriser menar jag att de på willys ofta är 1-2 kr och sällan på svenskt kött, vilket gör att Ica kan locka mer. Även om priserna i slutändan blir liknande så gillar folk 15% rabatt över 5%. Klipphjärnan slår till! Men förstår att Micke inte är så insatt i köttpriser.

      Radera
    3. Willys erbjuder varje kalendervecka medlemsrabatter de kallar "plusvaror" på 14-18 produkter, samt allmänna extrapriser även för icke-medlemmar på ytterligare ett femtiotal varor (mer osäker på antalet där). Mer regelbundet än så kan det väl knappast bli?

      Men att jag inte är insatt i köttpriser har du helt rätt i. Jag menar, jag kan läsa dem, men huruvida de realiserar svenskt eller utländskt kött har jag ingen koll på.

      Radera
    4. Jodå, jag är faktiskt kund hos Ica också. Och flickvännen är en ivrig förespråkare av Ica. Vi hade faktiskt Icakort på företaget förut och det var inte alls dumt. Då fick man bonus på allt man köpte på Icas Visakort. Och även om man var tvungen att betala en avgift per år så fick man rätt mycket i retur. Kortet gav nämligen bonus även på köp utanför Ica även om den bonusen bara var hälften av den vanliga bonusen. Både Ica och Axfood är bra företag!

      En sak som jag gärna skulle vilja se hos Ica är ett aktieägarprogram likt Skistar med tex extra förmånliga Icakort. De har redan det för anställda på Ica och det borde vara enkelt att ta med även aktieägare i det programmet.

      Radera
  10. Fint detektivarbete må jag säga! :) Trevlig helg!
    /S@IH

    SvaraRadera
  11. Utan att ha gjort någon större undersökning hade jag exakt samma uppfattning - och magkänsla - varför jag egentligen inte förstår varför någon handlar hos ICA. Vilket jag själv gör och har inget svar på varför. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.