måndag 13 mars 2017

Axfood eller Ica?

För ett par veckor sedan firade Aktiepappa födelsedag och hade bjudit hem en del av familjen på lite födelsedagskalas. 



Självklart skulle det bjudas på mat och när det ska handlas faller valet allt som oftast på den lokala Willys-butiken. Efter samråd med Aktieflickvännen bestämdes en enklare meny innefattande två rätter. Varmrätt och efterrätt. Vi är ju ändå förhållandevis snåla så det får räcka med två rätter och vi lagar själva. Inget fancy men ingen ska ju gå hungrig eller besviken från ett kalas hos ”familjen aktie”. 14 personer ska utfodras och när vi betalat slutar notan på 573 kr. Eftersom Willys godisavdelning saknar ett par av Aktiepappas favoriter stannar vi även till på Ica på vägen hem. På Ica blir det köp av godis, mjölk och ost som vi glömt. Ica-köpet kostar 173 kr. Jag är medveten om att jämförelsen haltar en aning men ändå; att utfordra 14 personer med fläskfilé, potatisgratäng, sås sallad, dryck (dyr läsk från Pepsi), efterrätt mm kostade alltså 573 kr på Willys medan lite godis för två personer, en liter mjölk och ost kostade 173 kr på Ica!


Uppenbarligen har Ica gjort ett mycket bra jobb i sin marknadsföring för trots ovanstående är parkeringen hos Ica nästan full medan det finns gott om platser att parkera utanför Willys. Dessutom är det vanligtvis kö i kassan på Ica medan man på Willys kommer fram till kassörskan ganska fort. Nu kan man kanske tro att detta talar för att man ska köpa Ica Gruppen istället för Axfood när det kommer till aktier? Nej nej nej!

Inget kunde vara mer fel. Eller det kunde det såklart men ovanstående antagande är ändå fel. Vinsten från Ica skummas nämligen nämnvärt av Icahandlaren som är den som tjänar de stora pengarna på Icas stora omsättning och vinst. Icas butiker drivs till 100 % som franchise vilket innebär att det är en person som äger varje butik och denna person köper endast varor från Ica. Ica är för övrigt en akronym som betyder Inköps Centralernas Aktiebolag. Vinsten från butiken hamnar alltså hos Icahandlaren och det är ingen hemlighet att dessa Icahandlare tjänar bra med pengar. Om man får tillstånd att starta en Ica Maxi eller en Ica supermarket så är man gjord som det brukar heta. Det är inte heller särskilt lätt att få starta Icabutik.  Det är en belöning som endast ett fåtal får ta del av, trots att det på Icas hemsida ser ut som om ”alla kan söka”.

Enligt en artikel i Dagens industri 2016 tjänade de 10 mest lönsamma Icahandlarna under 2015 sammanlagt 269 miljoner efter skatt.  De 30 största handlarna gjorde nästan 700 miljoner i vinst 2015. Tänk om de pengarna istället stannat i Ica. Det skulle inneburit en vinstökning med ca 17 %. Och då talar vi bara om de 30 största butikerna! Det finns totalt 1 400 Icabutiker i Sverige och de står för ca 50 % av alla dagligvaror som säljs i landet.

Ovanstående upplägg med Icahandlare ger Ica som varumärke en stor fördel men det ger oss som aktieägare en stor nackdel. I alla fall om man jämför med Axfood/Willys/Hemköp som jag har tänkt göra i det här fallet. Icahandlarna går normalt dagligen i butiken och de ser hur butiken ser ut, hur personalen behandlar kunderna, hur kunderna agerar mm mm. Eftersom Icahandlarna normalt använder denna information till att förbättra butiken blir köpupplevelsen hos Ica ofta bättre än samma upplevelse hos Willys eller Hemköp. Jag utgår även ifrån att Ica tillhandahåller kurser och tips för sina handlare i marknadsföring (Och nu talar jag inte om marknadsföring i form av TV-reklam eller papperserbjudanden i brevlådan utan snarare om hur man får kunden att känna sig välkommen mm.).

När man går ut från en Ica-butik och går in i en av Axfoods butiker märker man genast en stor skillnad. Personalen är mindre ivrig att hjälpa till, de är färre till antalet och själva upplägget i butiken är definitivt tråkigare. En del av detta hör såklart till lågpriskonceptet; man har färre anställda för anställda är dyrt. Fine. Man har kanske inte möjlighet att anställa de mest ivriga och drivna personerna då dessa kanske är dyrare. Fine. Men det kostar faktiskt ingenting att planera butiken och lägga upp varor så det ser lite snyggare ut. Men en person som hade till uppgift att åka runt i alla Willys butiker och ge varje butik en lista på 5 eller till och med 3 saker som kan förbättra kundupplevelsen skulle Willys kunna skapa en helt annan upplevelse och därmed lyfta hela varumärket och därmed växa.

Alldeles oavsett detta väljer jag att vara aktieägare i Axfood snarare än i Ica och det beror på följande tre orsaker:

  1. Axfood delar ut bättre än Ica
  2. Axfood har inga Ferrariåkande handlare som skummar vinsten
  3. Axfood har större potential att enkelt växa inte minst tack vare köpet av Mat.se (*affiliate)


Hur väljer ni att investera alternativt handla? Willys, Hemköp, Bergendal (City) eller Ica?  





Tidigare inlägg om Ica
Tidigare inlägg om Axfood 



*Affiliatelänkar innebär att vi i vissa fall kan få en kickback om länkklicket leder till köp. Det kostar såklart inget för den som klickar!



25 kommentarer:

  1. Helt klart en intressant jämförelse mellan Ica och Willys. Själv småhandlar jag lite på Ica här. Ofta är det mycket folk i butiken. Tycker affären är ganska dyr allmänt men affären är ganska fin och trevlig att gå runt i. Jag har även min trafikförsäkring genom Ica. Willys är jag inte heller någon storkonsument hos. Men handlar mer där än på Ica affären. Affären är ganska nybyggd samt större än ICA. Jag gillar Willys skarp då de ibland har riktigt bra erbjudande. Överlag tycker jag dock att även priserna på Willys gått upp en del på sistone. Bland annat höjdes nyligen deras plastpåsar från Eldorado från 4.50 kr till 4.70 kr. Matinflation kan vi kalla det ;) Då vi i princip endast lever på min lön i dagsläget handlar jag istället där de är billigast. Det blir oftast mer Coop och Lidl än Ica och Willys. Jag har svårt att se varför folk väljer en viss affär. Men jag själv har alltid handlat mycket på Coop förr i tiden. Nu blir det mer där varje sak är billigast. Går ganska snabbt att lära sig vad man ska köpa på vilken butik :) Även jag tror Mat.se köpet kan ge en viss tillväxt av kunder i storstäderna. Fler kommer ju handla på nätet i framtiden. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är antagligen rätt så stora lokala variationer både vad det gäller priser och utbud om man tittar på olika delar av landet. Många har inte möjligheten att välja utan på orten finns det en eller två butiker. Jag väljer bort Lidl och den där danska lågprisbutiken för där kan jag inte handla allt jag behöver och då får jag gå till en butik till och det orkar inte jag. Då köper jag hellre på Willys och vet att varje enskild produkt i alla fall är billigare än Ica.

      Sen kan jag emellanåt handla på Ica för deras manuella chark är mycket bättre än allt annat typ. Inklusive saluhallen.

      Radera
  2. Hej Aktiepappa.

    Först och främst; grattis;)

    Tycker att din jämförelse haltar något. Allt beror ju på hur mycket godis, ost samt mjölk du köpte och vad priset på dessa varor var på Willys. Annars blir det till att jämför äpplen med päron. Vad är kilopriset på godis och nämnda ost i respektive butik? Detsamma (fast då "liter") gäller mjölken.

    Annars skulle jag ju kunna handla min hummer på Willys för, låt säga, 149kr, och sedan bege mig till ICA för att köpa lite tilltugg samt sallad, som kanske landar på 80-90kr. Skulle jag då säga: "handla ej på Willys. Köpte en vara ch det gick på 149kr, medan jag på ICA fick mycket mer (kvantitet + faktum att det är andra varor) för mindre pengar.

    Jag är förvisso mkt hjärntrött då denna kommentar skrivs, så hoppas på överseende om jag kan ha missat något eller om min kommentar framstår som ifrågasättande e.d. - detta är ej min mening.

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles, tack!

      Ja du har rätt, just den delen av jämförelsen haltar inte bara lite. Den haltar mycket. Och den var inte tänkt att vara vetenskapligt belagd utan det var endast en reflektion jag gjorde efter att jag handlat som jag delad med mig av. Ost kan ju vara galet dyr dessutom men nu var detta en bit port salut som min son beställt.

      Jag tycker att ett sakligt ifrågasättande alltid är på sin plats, speciellt på "källkritikens dag" så inga sura miner här!

      Radera
  3. Handlar 99% på min lokala hemköp butik. Fräscht och ok priser. Ica undviker jag då jag har aktier i axfood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör likadant. Och om jag hittar varor från Garant som passar blir jag extra glad för då blir det ännu mer cash till Axfood och mer utdelning till mig!

      Radera
  4. Håller med och köper också hellre Axfood än ICA. Inte minst får du nästan en hel procent mer i yield on cost i Axfood än ICA vilket är en anmärkningsvärt stor skillnad med tanke på att tillväxtmöjligheterna är ganska likvärdiga. Händer dock att jag då och då tar en position i ICA men har aldrig köpt den till såpass billigt pris/säkerhetsmarginal att jag tyckt att den varit värd att behålla på längre sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om vi tänker ganska lika där. Sålde nyligen av 100 Ica till förmån för Resurs. Och om ni undrar varför det finns 110 Ica i portföljredovisningen här till höger så är det helt och hållet den där jävla flickvännens fel. Hon envisas med Ica och jag tycker INTE om det! ;)

      Radera
    2. Det sägs ju att kvinnor är bättre investerare än oss män ;) Kanske inte helt dumt av din flickvän att behålla Ica :) Utdelningsmässigt är dock Axfood roligare att äga :) Ska bli kul att se hur det går för de två bolagen framöver. Mvh Slimis

      Radera
    3. Haha, ja så kanske det är. Jag sålde mina sista Ica för 293 kr härom veckan och nu står de i 301 kr så än så länge har hon rätt iaf.

      Kanske får överlåta ansvaret för investeringar på henne helt ;).

      Radera
  5. Med ditt resonemang skulle alla företag i denna värld satsa på lågpris. Varför åka business class när man kommer fram samtidigt i monkey class? Konstigt då att folk ändå åker i business...

    Du glömmer även styrkan i incitament. Iochmed att ica-handlaren har en stake i sin butik ökar ju incitamentet att driva den bra. En butikschef med en lägre lön på Willys kanske inte har samma passion...

    Du nämner artikeln som sammanställde ica-handlarnas inkomster. Om jag minns dem rätt var en stor del av detta pga att de byggt upp ett stort aktieägande i ICA Gruppen och därmed fått en hög utdelning...

    Du nämner att det bara är att låta en expert åka runt med en lapp med förbättringsförslag. Riktigt så enkelt är det inte. Retail är oerhört svårt att få till rätt. Det sägs att skillnaden i lönsamhet mellan Coop och ICA är att kunden på ICA köper en Daim extra. En Diam!

    Jag tror på ICA i längden då de är starkare gällande incitament, kundupplevelse och varumärke. Jag tror de flesta Svenskar har en tillräckligt hög priselasticitet att de väljer den butik där det är mest bekvämt att handla i.

    Tror dock att Axfood kan vara en bra investering!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Njae, om du tolkar mitt inlägg som att alla borde satsa på lågpris så har jag nog uttryckt mig otydligt eller så har du läst lite för snabbt. Jag väljer att köpa aktier i Axfood snarare än Ica för att de enligt min syn:

      1. Delar ut bättre
      2. Inte delar vinsten med andra än ägarna
      3. Har större möjlighet att växa.

      Menar du att det inte skulle innebära en förbättring för Willys om varje butik förbättrade kundupplevelsen på 3 eller 5 punkter?

      Radera
    2. Det jag menar är att de förmodligen redan genomfört dessa 3-5 punkter och att få mest kunder är jättesvårt. Det finns inte längre några low hanging fruits att plocka utan det handlar om långsiktig varumärkesutveckling, kundnöjdhet och butiksplacering.

      Du kan absolut ha rätt men jag skulle vilja citera några meningar som du skrev i ditt inlägg som jag tycker gör ditt resonemang aningen motsägelsefullt: "Uppenbarligen har Ica gjort ett mycket bra jobb i sin marknadsföring för trots ovanstående är parkeringen hos Ica nästan full medan det finns gott om platser att parkera utanför Willys. Dessutom är det vanligtvis kö i kassan på Ica medan man på Willys kommer fram till kassörskan ganska fort"

      Tänk på det, trots att Willys som koncept funnits sedan 2001 och alltid haft lägre priser än ICA. Trots detta är situationen likt den du beskriver ovan. Nu är detta bara ett litet tvärsnitt sett till hela marknaden men min poäng är att lägre pris inte alltid innebär högre marknadsandel.

      Mvh,
      Hult

      Radera
    3. Roligt att du kommenterar och skapar en bra diskussion Hult.

      Jag håller med dig i att mitt resonemang kanske kan upplevas som motsägelsefullt och det beror antagligen på att jag tycker att Ica är ett mycket bra företag som gjort och gör väldigt mycket rätt. Hela inlägget handlar om att det finns fördelar och nackdelar med de båda affärerna. Jag har inte på något sätt haft för avsikt att snacka ner Ica. Däremot innebär mina tre punkter att vågskålen väger över till Axfoods fördel för mig.

      Vi är även överens om att lågt pris inte per automatik innebär högre marknadsandel. Men jag anser att det är lättare för Willys att förbättra kundupplevelsen än vad det är för Ica att vänja sina kunder vid en lägre standard i butiken (Vilket jag tror de måste göra om de ska attrahera prismedvetna kunder. Och dessa kunder är väl de enda som Sverige ännu inte redan är kunder hos Ica?). Det är också detta som gör att Ica satsar utomlands. Det tror jag kan vara en riktigt bra satsning för Ica. Delvis riskabel men ändå bra!

      Radera
    4. Tack! Då är vi eniga (och o-eniga) =) Tiden lär utvisa vilken som går bäst. Är dock övertygad om att båda aktier är mycket bra investeringar och att Axfood förmodligen har en bättre värdering just nu.

      Mvh,
      Hult

      Radera
    5. Vi är eniga om att vi är oeniga helt enkelt ;). Precis som du skriver får framtiden utvisa vad som var klokast. Detta är en av de bra grejerna med att skriva blogg för man kan gå tillbaka i efterhand och se hur man resonerade och diskuterade. Sen om det hjälper är en annan fråga ;).

      Det första som händer med Ica och Axfood är i alla fall att Axfood handlas utan rätt till utdelning den 16 mars och sen kommer utdelningen den 22 mars.

      Radera
  6. Bruttomarginalen för Axfood är 14,3 % och 13,5 % för ICA så försäljningspriset i förhållande till inköpspriset av varor är högre för Axfood i snitt även om jag misstänker att Hemköp drar upp marginalen och snabbgross pressar det.

    Lite spydigt är min observation att inköpspriset säger mer om din matlagning än om priserna. Med dansk fläskfilé a 69 kr/kg som är standard på båda butikerna för de mindre nogaräknade kunderna har du råd med färdig potatisgratäng och även om Garants pepparsås är ca två kronor billigare per burk gör det ingen större skillnad ;-).

    Den stora charmen jag ser med Willys är att många exotiska Garant-varor håller bra kvalité och brukar säljas med 20-25 % mer per förpackning till samma pris. Däremot brukar jag strunta i utländskt kött och billighetsmärkena med lite sämre kvalitet även om det är billigt. Även aktien är jag skeptisk till. Just nu är svensk detaljhandel både lönsam och högt värderad jämfört med övriga världen vilket gör mig skeptisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog rätt logiskt att Ica kan pressa priset mer än Axfood då de är mer än dubbelt så stora och därmed ja bättre inköpspriser. Men när Axfood växt ifatt Ica kommer all vinsten de gör hamna i aktieägarnas (mina) händer ;).

      Hehe, du har säkert rätt men färdig sås köper jag inte och priset på fläskfilé var nog korrekt tror jag. Det är fördelen med att handla på Willys; man vet att allt är hyfsat billigt och man behöver inte jämföra priset på detaljer.

      Jag har för mig att jag hört att ditt sista påstående om lönsamheten i svensk handel är korrekt och att det är det som drivit Netto och Lidl till Sverige. Men det verkar gå motigt för dem.

      Radera
  7. Bra reflektion. Jag själv slutade att handla på extremt dyra Ica förra året, och sänkte därmed familjens matkostnad med ca 20% rakt av. Hemköp är minst lika bra service, och varor, som Ica också. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det resonemang du, jag och många andra har är en stor begränsning för Ica. Vi kommer sannolikt inte ändra oss och börja köpa på dyrica. De kommer därför inte kunna växa mer än sina nuvarande 50 % i Sveriges med sitt upplägg med franchise för de kan inte sänka priserna när handlaren/franchisetagaren ska ha sin del. Då finns inget kvar till aktieägarna.

      Radera
  8. Jag har en liten position i ICA. En sak jag inte tror har nämnts här är att ICA gruppen även har bank och försäkring. Är inte det något som talar för Ica vs axfood, att Ica har möjlighet att växa på andra områden och därmed mer diversifierade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du faktiskt väldigt rätt i. Det är en viktig del även om de delarna står för en förhållandevis liten del av Icas totala omsättning 29 miljarder av totalt 72 miljsrder. Och då är även Rimi och apotek hjärtat mm
      med i de 29 miljarderna. När det kommer till vinst så står Romi, apotek hjärtat, Ica banken och Ica fastigheter för 1.1 miljarder av den totala vinsten på 4,4 miljarder.

      Radera
  9. Jag handlar nästan uteslutande på Willys. Visst att Ica maxi (eller va den nu heter) som ligger på backaplan är större och luftigare och därför lite "roligare" än Willys butik. Det kompenserar dock inte att de är så mycket dyrare. Vi handlade på mathem förut och har sänkt våra matkostnader med ca 30% sen vi började handla på Willys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 % är rätt mycket det! Och jag är övertygad om att prismedvetenheten bland konsumenyerna kommer öka i takt med att näthandeln tar över mer av våra matinköp. Det är lätt att motivera någon att handla dyrare pga mer plats i butiken, fräscht upplagda gurkor eller ljusare fräscha p-platser mm än det är att få nån att betala extra vid näthandel.

      Radera
  10. Ica har ju en enorm potential till att växa via bankdelen samt att nya butiker öppnas ständigt.
    Att ägare kör Ferrari är bara ett plus då dom blir pengakåta och vill tjäna mer (vilket gör att Icagruppen går bättre). Ica-gruppen är ju företaget alla köper sina Ica-varor ifrån så det är ju så dom gör sin stora vinst.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.