torsdag 7 juni 2018

Hur man lyckas!






Det finns tusentals böcker i ämnet, några bra och några mindre bra antar jag och jag har inte läst en enda av dem tror jag. Däremot har jag ett citat som jag upprepar för mig själv och mina barn ofta. Orden kommer från någon halvtafflig gammal film eller liknande men det hindrar inte att de är sanna.

"Det finns inte bra eller dålig. Det finns bara tränad och otränad"

Allt för ofta tycker jag mig träffa på människor som gett upp i olika situationer. ”Det går ändå inte” verkar de tycka. En annan vanlig vanföreställning är att allt annat är ”någon annans” fel. Visst kan man ha otur men det går att med hjälp av träning och planering att öka sitt mått av tur och därmed minska den otur man drabbas av. Med ett förhållningssätt att man inte ännu har tränat tillräckligt på sånt man inte behärskar till fullo eller sånt som man suger på har man slutat att vara ett offer för omständigheterna och satt sig själv i förarstolen. Det är första steget mot förändring och förbättring. Sen kanske man inte har en ambition att bli bra (vältränad) på allt men då har man i alla fall gjort ett val. Det är en riktigt skön känsla att känna att man själv styr sitt liv och den känslan hoppas vi att alla ska kunna känna.

Själv hoppas jag att skapa både självförtroende och självständighet hos mina barn genom att påminna dem innebörden i dock möjligheterna som detta citat ger. Det har börjat bra för jag har fler än en gång fått det tillbaka på mig när jag glömt av mig och uttalat ”jag är inte bra på det”. Då hugger de direkt och säger att jag inte har tränat tillräckligt. Lite surt att höra men ibland kan sanningen svida lite.



Läs mer om att lyckas här på Aktiepappa


9 kommentarer:

  1. Tänkvärt och bra inlägg, hårt arbete är underskattat i många sammanhang. Sen är nog jag iof en av de få som faktiskt blir sämre på bowling ju mer jag spelar det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humor! Jag blev indragen i ett bowlingens en gång och blev faktiskt bättre. Om jag minns rätt blev det på muckat bra rundor (med viss tur!) runt 200 poäng vilket kändes otroligt bra för mig. Att bli bättre än så förstod jag aldrig hur det var fysiskt möjligt. :-)

      Mvh

      Egon

      Radera
    2. Tack för era kommentarer killar! ...fast om bowling vet jag inget. Dock antar jag att 10.000-timmarsregeln gäller även där. ;)

      Radera
  2. Härlig inställning till livet. Detta citat tar jag med mig.
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt att du tar med det. Det hjälper faktiskt på flera plan. Dels kämpar man på men det kan även bidra till att speciellt yngre personer lär sig att inte vara offer för omständigheterna.

      Radera
  3. Klokt inlägg! Kan inte annat än att instämma.

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg - det gället att ta tag i saker och ofta (i mitt fall) känns det genast bättre närmande faktiskt börjar driva framåt även om problemet ännu inte är löst och man inte riktigt vet om det kommer att gå vägen eller inte.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar det finns för mig med. Det handlar inte heller om att tro att allt går att göra men tränar man så når man oftast en bit på vägen iaf. Sen handlar detta även om att inte bli ett offer för omständigheterna. Kan jag lära mina barn det så känner jag att jag gjort något bra.

      Tack för klok input Egon.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.