onsdag 20 juni 2018

Investera i ditt fotbollslag






Fotboll

Så här i VM-tider när alla, nåja inte alla kanske men väldigt många, pratar fotboll och tittar på fotboll kom vi att tänka på ett gammalt inlägg vi skrev när bloggen var nästan ny. Då hade vi en bråkdel av de läsare vi har nu och jag gick idag tillbaka och tittade på det och inser att det inte riktigt är aktuellt. Därför har jag skrivit om det och kompleterat med en del. Det hela började faktiskt med att jag snubblade över en gammal men likväl intressant sammanställning som Spartacus invest skrivit om fotbollsaktier i Europa. Först var det AS Roma som Spartacus skrev om och den taggen ledde mig till inlägget om fotbollsaktier. Speciellt intressant var de föga förvånande svaga balansräkningarna i Italien. Dock hittade jag ett riktigt spännande lag att investera i: SS Lazio, den gamle fascisten Mussolinis favoritlag. Här skall man nog inte förvänta sig en bättre varken resultat eller balansräkning än vad lokalkonkurrenten AS Roma kan prestera.

Sven-Göran Eriksson

Jag kunde inte riktigt släppa tanken på att jag läst något tidigare om att den fanns betydligt fler fotbollsaktier att välja på och jag vill därför komplettera Spartacus invests lista med några extra fotbollslag. Dels SS Lazio (som ju haft sina största framgångar i historien med Sven-Göran Eriksson som tränare) och dels en drös lag/företag från vårt grannland Danmark. När det kommer till Sven-Göran Eriksson så vill jag passa på att höja ett varningens finger då hans briljans på tränarbänken står i skarp kontrast till hans ekonomiska färdigheter. Svennis har för övrigt varit tränare för inte mindre än tre lag på nedanstående lista; Benfica, AS Roma och SS Lazio.

Fotbollsaktier

I vårt grannland Danmark hittar vi rejält med investerbara klubbar i Aalborg Boldspilklubb , Aarhus Elite, Bröndby och Silkeborg IF. Dessutom verkar FC Köpenhamns hemmaarena Parken vara noterad på Köpenhamnsbörsen. Det är oklart hur stor del av arenan som är publikt ägd och om det är så att Parken i själva verket äger FCK. Jag vill minnas att FCK skall äga majoriteten av arenan. Hur som helst vill jag ha med den på listan. Parken erbjuder faktiskt något riktigt intressant då det faktiskt är en investering i dels fotbollsverksamheten men även i nöjesverksamhet i och kring Parken i Köpenhamn samt Lalandia semesterbyar.

Av de lag jag kunnat kontrollera verkar faktisk Silkeborg vara ett av det lag vars kurs gått bäst den senaste tiden. Detta trots att de lyckades ramla ur högsta serien i Danmark här i vår. Silkeborg handlas kring 13 kr i dagsläget. Det lag som för något år sedan kändes mest köpvärda, speciellt för den riksbenägne, var Bröndby som haft en tuff ekonomisk tid bakom sig och som genomgått lite av ett stålbad. Kursen har därefter gått upp kraftigt men sedan rasat ner igen. En mycket intressant graf måste jag säga.

Här hemma i Sverige är det än så länge bara AIK som erbjuder möjlighet att investera. En investering i AIK fotboll har dock inte varit någon fantastisk affär från det att de noterades 1999 har de tappat från 64 kr till 2 kr. I det raset ska man dock ha med en nyemmission som gjordes på 1,5 som kan ha sänkt snittet hos de ursprungliga investerarna men det har ändå inte varit någon bra ffär för de flesta. Kanske är det detta som är anledningen till att inte fler klubbar följt efter?


Vår lista med investeringsbara fotbollslag:

  

Danmark

Aalborg Boldspilklubb
Aarhus Elite
Bröndby IF
FC Köpenhamn/Parken
Silkeborg IF

Holland

AFC Ajax

Italien

AC Milan (snart)
AS Roma 
Juventus
SS Lazio

Frankrike

Olympique Lyonnais

Storbritannien 

Celtic
Manchester United PLC

Polen 

Ruch Chorzow

Portugal 

Benfica
Sporting Lissabon

Sverige 


Turkiet 

Besiktas
Fenerbahce Sportif Hizmet
Galatasaray
Trabzonspor Sportif Yatir





*Disclaimer
Fotbollsinvesteringar görs oftast och mest med hjärtat och den som är mer intresserad av ovanstående aktier och lag uppmanas att kontrollera både lagens balansräkning och övrig status innan affärer görs. Jag vet faktiskt inte hur man handlar på börsen i Istanbul bland annat. Lissabon kan också vara en utmaning.  Vi svarar inte för att listan är komplett då det visat sig mycket svårt att kontrollera att alla lagen fortfarande är investerbara och om ni har mer info kring fler lag så får ni jättegärna komplettera med dem i kommentarsfältet nedan.





5 kommentarer:

  1. Jag gillar ändå idén med att var ägare i sitt favoritlag. Hade mitt lag varit investerbart hade jag definitivt gjort det. Bara för att kunna säga att jag äger klubben. Verkligen coolt. Tror dock det är svårt att göra en bra affär om du går in i idrottsklubb.
    /Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att det vore coolt om "mitt" lag var tillgängligt men som investering tror jag inte att det är något vidare.

      Radera
    2. Det skriver jag också under på.

      Radera
  2. Hade det däremot funnits fotbollslagsaktier att blanka, då hade jag gjort det.
    Sämre förlustbringande skit är ju svårt att uppbringa, än just fotboll.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Jag förstår hur du tänker. Det är mest ett svart hål. Dessutom är man sammankopplad med föreningsvärlden med allt vad det innebär. Som sagt; det är kanske en känslomässigt rolig grej att investera i men som investering i sig själv tror jag att det hade varit bättre att blanka dem.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.