måndag 5 juni 2017

Låna inte pengar!

Som alla trogna läsare säkert vet har vi en restriktiv hållning till belåning oavsett om det handlar om att man ska låna till aktier, bil, hus eller till andra köp och fler än en gång har vi citerat de ord Göran Persson lånat ur den heliga skrift;  ”den som häftar i skuld äro icke fri” på Twitter och i kommentarer på olika bloggar. Detta är en av få saker i bibeln som vi verkligen tror på och de orden tål att nämnas om och om igen. Det finns dock vissa lägen då det är svårt att klara sig utan att låna pengar. Ett sådant kan vara när man köper sin bostad eller bil till exempel. Det kanske inte går att finansiera köpet utan egna medel och det kan vara ett läge när man behöver göra inköpet med kort varsel. Finns det inget alternativ så kan man såklart låna men gör det då på ett smart sätt. Det finns till exempel flera olika sidor som jämför olika långivare med varandra. På det sättet får man en typ av marknadsundersökning gjord och man vet att även om man låter någon tjäna pengar på det lån man tar så har man i alla fall fått en bättre deal än om man bara tagit första bästa lån. (Inlägget är ett samarbete med Lånemäklaren.se)


Ni som läser bloggen frekvent och som har en hög sparkvot och en fin växande portfölj på Avanza eller Nordnet har kanske inte ett behov av detta men vi vet att det finns en hel del där ute som inte har skaffat samma fina förutsättningar ännu och som sitter med dåliga lån till hög ränta. Lika bra att lägga om dem till lite bättre lån i så fall resonerar vi. Testa och se om ni kan skapa en bättre lånebild via att använda Lånemäklaren. Och om de inte kan erbjuda en bättre deal än ni redan har är vårt råd att behålla befintlig bank. Det kostar inget att testa. Och glöm inte att amortera! Det är en riktigt bra form av sparande!

Om undrar över hur detta funkar eller har frågor angående lån eller andra delar av er privatekonomi är ni alltid välkomna att ställa frågor i kommentarsfälten eller att maila oss. Vi älskar att prata sparande, boende, ekonomi och investeringar!



Detta inlägg är ett resultat av vårt samarbete med Lånemäklaren.se


23 kommentarer:

  1. Oj vilken jobbig krets lånemäklaren försöker sälja till :) Snåla personer som inte gillar lån och lägger pengar på hög!

    Borde annonsera på Aftonbladet eller någon annan skräptidning som attraherar rätt klientel. Hade varit kul att lägga in en annons på kronofogdemyndighetens hemsida annars;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja där kan du kanske ha en poäng hästen. Det kan lätt verka som om alla de som läser är duktiga investerare men vi har även andra läsare. Läsare som är i början av sin sparkarriär/investeringskarriär. Vi får ganska många mail från personer som ställer frågor kring ekonomi och sparande så vi vet att så är fallet.

      Därmed inte sagt att våra läsare per automatik är urtypen för lånemäklarens kunder men kan vi hjälpa en enda av dem att skaffa sig en lite bättre ekonomisk situation så känner vi oss glada.

      Radera
    2. Hej, här är inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, e-post: drogunduspellcaster@gmail.com jag var förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. Då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål som han behövde för stavningen och är nu glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: drogunduspellcaster@gmail.com om du står inför någon form av problem
      1. Få din älskare eller man tillbaka
      2. Lotteri stava / Lycka stava
      3. Om du vill stoppa din skilsmässa
      4. Äktenskapsstavar
      5. Få jobbstavning
      6. Kampanjer
      7. Få pengarna tillbaka.
      8. graviditetsförlopp
      9. Kärlekstavning
      10. Om du vill tillfredsställa din partner
      11. Förbjudande stavning

      Radera
    3. Hej Jessica, är du här och kommenterar igen? Nog för att vi gillar kommentarer på våra inlägg men jag tror faktiskt ingen kommer maila dig och dina vänner från vår sida.

      Men jag älskar google-översättningen av lovespell där på nr 9 ;).

      Mitt råd till er som läser bloggen: maila INTE Jessica!

      Radera
    4. Det finns ju en annan del av myntet också. Lånemäklaren kan exempelvis hjälpa de som satt sig i otroligt knivig sits med smslån på flera tusentals % i ränta. Om banken inte beviljar ett hopbakslån kan det finnas andra som faktiskt kan sänka den ränta man betalar med 100-tals %.

      Radera
    5. Där har du en viktig poäng!

      /Aktieflickvännen

      Radera
  2. Får du betalt av lånemäklaren? För vad de erbjöd var definitivt inget bra lån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carl, ja men även om vi har ett samarbete med lånemäklaren har vi tyvärr inte något inflytande över vilket villkor de erbjuder sina kunder. Som vi skrev i texten rekommenderar vi att man testar dem (eller andra liknande sidor) innan man lånar pengar. Om man ens ska låna något.

      Helst ser vi att man sparar först och inte lånar pengar alls.

      Radera
  3. hej!
    Hur ser du på uppskov av reavinst och CSN? Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kneg, själv jobbade jag häcken av mig när jag pluggade och har därför inga studielån men självklart finns det lägen då lån kan vara en sätt att möjliggöra bra investering. Och utbildning är en bra investering. Kanske den bästa!

      När det kommer till uppskov med kapitalvinst från bostads försäljning så är den i sin nuvarande form rena skiten så den ger jag inte mycket för. Omräknat till ränta motsvarar kostnaden för uppskovet 3.3 % om jag inte minns fel. Jag hade faktiskt ett uppskov förr, när det var gratis men löste det när det avgiftsbelades.

      Radera
  4. Kanske fel av mig att kommentera för håller inte med dig kring aktielån.
    Jag har obelånat boende men kör mellan 10-25% belåning(Redovisas på bloggen), superlånet på Avanza. Det blir som du förstår mer aktier inköpta och köper man med bra utdelning, så betalas ränta och lite amortering. Så tänker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det inte är fel att kommentera! Vi är alla olika och det är alltid roligt att läsa om andras tankar och synvinklar.

      När det kommer till att köpa aktier för lånade pengar så ger det såklart en fin hävstång. Problemet uppstår om aktien går ner och räntan på lånet sakta tuggar uppåt. Jag antar att desperationen hos FPC-sekten beror på att flera av dem sitter med lån.

      Radera
    2. Jag köper bara stabila företag, enligt mig i varje fall, så jag sover gott :)Och blir det stökigt brukar jag minska belåningen en del.

      Radera
    3. Då låter det ganska riskfritt ändå. Är man bara medveten om risken och vet hur man investerar är det inte lika stor risk såklart. Och det blir en fin hävstång.

      Har du läst boken om Mats O Sundqvist? Den är rätt intressant.

      http://www.ltz.se/kultur/bocker/nar-finansvarlden-kollapsade-och-maths-o-sundqvist-med-den

      Radera
    4. Nej, den boken har jag inte läst, tack för tipset!

      Radera
  5. Äkta er för lånemäklare som har uppläggningskostnader på typ 495 kr och aviavgifter på låt säga 35 kr i månaden. Blir riktigt riktigt hög ränta särskilt om man tar kanske ett mindre lån och låt säga vill betala av på 1-3 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Carl 👍. Helst ska man inte låna alls om ni frågar mig. Tyvärr är jag rädd att i princip alla som lånar ut utan säkerhet tar ut motsvarade de där avgifterna.

      Radera
  6. Skall jag rekommendera något lån så testa en lånejämförelsesida. Även via sitt fackförbund kan man få rimliga lån.med rimliga lån räknar jag 5% eller under.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man med i facket så är mitt bästa spärrad att gå ur få. Det sparar man ett antal tusen om året på. 😉

      Radera
  7. jo man säkert åka snålskjuts gratis när det är löneförhandling eller säkert utnyttja alla försäkringar vid skador sjukskrivning etc de har förhandlat fram, då sparar man in någon tusenlapp till, så länge inte alla tycker likadant då uppstår problemen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, där har du allt fel. Är man inte med i facket förhandlar man väl själv på de flesta arbetsplatser jag vet. Det innebär väl inte att åka snålskjuts att föra sin egen talan?

      Jag har alltid valt att inte vara med i facket så min erfarenhet är relativt begränsad så jag kan iofs ha fel.

      Radera
  8. Håller med om att man bör undvika låna. Jag lånar av mig själv genom att föra över mer än vanligt från mitt sparkonto.

    Enda lånet jag kan tänka mig är korttidslån hos Avanza för att kunna köpa mer aktier än jag har kapital för vid tillfälliga svackor. Då skulle jag kunna tänka mig ta lån men betala tillbaka vid nästa månadsinsättning. Aldrig långa lån eller hävstång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker väldigt lika där. Lånar man pengar innebär det att någon annan tjänar pengar på mig.

      Radera