tisdag 27 mars 2018

Spotify på väg mot börsen



Spotify


Det är nog ingen av er läsare som missat att Spotify är på väg till börsen. Det har talats om det länge men nu verkar det äntligen vara dags. Eller äntligen och äntligen förresten. Är ni sugna på att investera i Spotify? Själva är vi tveksamma. Inte på grund av att det skulle saknas kundunderlag eller att Spotify skulle ha svårt för att generera betalande kunder, vilket vi trodde skulle vara problemet från början. De har i dagsläget inte mindre än 70 miljoner betalande abonnenter enligt egen utsago samt ytterligare minst lika många gratisanvändare.

Spotify är ett svenskt bolag och många av er som läser bloggen använder antagligen deras musiktjänster. Det var de svenska entreprenörerna Daniel Ek och Martin Lorentzon som grundade Spotify 23:e april 2006 i samarbete med några av världens främsta skivbolag. 

Huvudkontoret finns i Stockholm och har även kontor i Göteborg och Borås, i koncernen finns holdingbolaget Spotify Technology S.A. i Luxemburg. Spotify hade i juli 2017 drygt 140 miljoner användare av sina tjänster i 61 länder och av dessa 70 miljoner betalande prenumeranter. Globalt finns det över 1600 anställda och av dessa finns 750 stycken på huvudkontoret i Stockholm.

Idel förluster

Spotify har sedan starten radat upp förlust efter förlust och i takt med att omsättningen ökar har förlusterna blivit större och större. Vår oro grundar sig i det faktum att man säger sig behöva komma upp i en viss omsättningsnivå för att kunna vända till vinst men hittills har som sagt de ökade intäkterna enbart inneburit ökade förluster. Kanske kommer det vända framöver men i dagsläget ser det faktiskt rätt så mörkt ut. 2016 omsatte Spotify ca 28 miljarder SEK och lyckades dra på sig en förlust på ca 5 miljarder SEK. Året innan var omsättningen knappt 20 miljarder och resultatet en förlust på ca 2 miljarder. Detta är ett företag som blöder i våra ögon. Man lånade en miljard dollar under 2016 för att finansiera verksamheten. Ett uttalande som oroar lite är när ledningen meddelar att de "tror att vi kommer generera omfattande vinst i takt med att vi ökar vår räckvidd och våra marginaler kommer förbättras i takt med att vi skalar upp". Det låter lite för mycket Icon Medialab och Framfab för min smak även om ledning och styrelse i det här fallet är ytterst kompetent.

Det ryktas dock att det senaste bokslutet innehåller lite av en vändning .Vi vill nog se den vändningen på papper innan vi ändrar åsikt dock.

Konkurrenter

Spotifys konkurrenter har länge pekats ut som Apple Music och den matchen har Spotify klarat ganska bra. Även fighten med skivbolagen och vissa större artister har de klarat av på ett acceptabelt sätt. Vi skriver acceptabelt för de har blivit tvingade att dela med sig av ägandet för att få till avtal med de stora skivbolagen. Detta är inte optimalt men det är en grundtrygghet för det innebär att Spotifys leverantörer även är med och äger och det skapar en viss stabilitet för framtiden. I veckan läste vi en mycket intressant artikel om hur det ryktas om att Facebook tecknat avtal med skivbolagen och om jätten Facebook med sina 2 miljarder medlemmar och nästintill obegränsat med pengar väljer att satsa på streamad musik ja då är det bråttom för de nuvarande ägarna av Spotify att casha in.

Netflix

Spotify vill gärna jämföra sig med Netflix och det känns logiskt att göra den jämförelsen. Dock verkar det som om Netflix klarar av att behålla ungefär samma kostnader medan de ökar intäkterna. Det förhållandet återfinns inte riktigt hos Spotify. Vi snubblade över den här intressanta jämförelsen av de båda företagen i Bloomberg Businessweek.


Fakta om Spotify


VD: Daniel Ek
Omsättning: 28 miljarder SEK
Resultat:-5 miljarder SEK
Dag för nogering: Oklart men det ryktas om 3 april
Börs: NYSE

Teckna eller inte teckna

Som ni säkert förstår av ovanstående text ställer vi oss lite smått försiktiga till att kliva in i Spotify. Nog för att vi ibland satsar på förhoppnignsbolag men i det här fallet är värderingen så gigantiskt hög och förhoppningarna så fruktansvärt högt ställda att vi väljer att avstå att teckna. Det kommer kanske gå jättebra för Spotify i framtiden men vi väljer att stå vid sidan den här gången. Den främsta anledningen till det är de stora förlusterna som verkar de inte verkar få bukt med.

Trots att vi väljer att inte teckna önskar vi såklart Spotify och såväl deras gamla som nya ägare lycka till på börsen och självklart är vi mycket stolta över de svenska entreprenörerna som ligger bakom bolaget. Riktigt bra jobbat! Lite kuriosa kring ägarna; de svenska pensionsjättarna AMF Pension och Alecta äger sedan länge en del av bolaget. Och vi kommer fortsätta vara gratiskunder för tjänsten de erbjuder är riktigt bra och prisvärd.



Disclaimer
Då Spotify inte är noterat omfattas de inte av samma regelverk som noterade bolag och därmed har det varit lite svårt att få fram exakta uppgifter. Det faktum att de är registrerade i Luxemburg gör inte saken lättare. Ovanstående generella resonemnag kvarstår dock.
















5 kommentarer:

  1. Jag tror på företaget som sådant, de måste dock visa att de kan göra vinst. Tiden då en cd-skiva kostade 169 kr på skivlagret eller ginza är sedan länge förbi. Nu är det flat rate som gäller, vilket bjuder på helt nya utmaningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sannerligen nya tider och om Facebook gör verklighet av de planer de ryktas ha så kommer det kunna händ agrejer. Jag anser också att det behöver visas vinster innan Spotify blir köpvärt.

      Radera
  2. Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 3%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudande är 1 000,00 till valfri lånebelopp

    SvaraRadera
  3. Hej jag heter LAURA ROIS Jag vill dela med dig detta underbara vittnesbörd, jag hade problem med mitt huslån och min bil, jag hade inte pengar på mig
    Jag gick till min bank för att få ett lån på 700.000 dollar från dem och de vägrade mig eftersom jag inte har kunnat spara upp till det beloppet länge nu och jag hade ingen bra säkerhet för att få lånet jag blev förvirrad tills jag såg en annons av en penninggivare TRUST FUND LOAN COMPANY.

    Jag fick mitt lån och jag rensade alla mina skulder och jag är nu glad.
    Med bara 3% kan du vara glad som jag, de ger något belopp du vill ha
    Kontakta dem idag via detta email: trustfundfinaceservice@gmail.com
    Du kommer inte ångra det.

    SvaraRadera
  4. Tack för intressant artikel, intressant att läsa om!
    Jag vågar nog inte gå in i bolaget i nuläget heller men det är ett väldigt intressant förlopp att få följa framåt!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.