torsdag 15 mars 2018

Där sprack bostadsbubblan - eller?



Rubriker med bostadsbubbla och fastighetskriser avlöser varandra men hur ser det ut egentligen och vart är vi på väg?`

När media skriver om fastighetsmarknaden handlar det oftast om privatbostäder. Dessa bostäder är mest känsloladdade och det är naturligt att debatten landar där. Dock upplever jag att man den senaste tiden blandat in nybyggda privatbostäder i denna debatt på ett lite oroande sätt. Nybyggda privatbostäder har i storstäderna varit föremål för ganska omfattande spekulation där privatpersoner tecknar sig för en lägenhet som de sedan säljer direkt efter inflytt. Med god vinst i de flesta fall.

Men så kom hösten 2017. Och vinsterna uteblev. Dock har jag faktiskt inte hört om särskilt många som förlorat på den typen av affär. Det finns säkert några men de flesta kommer ur det hela med näsan över vattenytan och de lär inte göra om försöket att tjäna snabba pengar på det sättet igen. Bra för marknaden hävdar jag. Dessutom har byggbolagen dragit i bromsen en aning och delvis omvandlat bostadrätter till hyresrätter mm. Också det är bra och ett tecken på en väl fungerande marknad.

Amorteringskrav

1 mars trädde de nya amorteringskraven i kraft och det gjorde att många vill sälja sina lägenheter innan dess. Ivrigt påhejade av media som skrämdes med att amortering är något ´hemskt. Utbudet på Hemnet fullständigt exploderade vilket fick till följd att bostäderna inte såldes för köparna kunde spela ut de olika bostäderna mot varandra. Och så kom det ut nya bostäder som fyllde på utbudet ännu mer. Spiralen såg oroväckande ut för de som ville sälja och många trodde att detta var början på bostadsbubblan som sprack.

Men sen hände något. När amorteringskravet börjat gälla minskade utbudet. Och det minskade rejält. 30 % färre lägenheter låg på Hemnet veckan efter amorteringkravet jämfört med före amorteringskravet. Observera att denna statistik gäller innerstaden i Stockholm och Göteborg men det är också där överutbudet varit som värst. Detta är intressant tycker vi och om man går tillbaka till företagsekonomins grunder så borde en minskad tillgång men en oförändrad efterfrågan leda till att priserna nu går upp. Jag roade mig med att göra en värdering av en fastighet i Göteborg via ett värderingsverktyg som jag har tillgång till via mitt företag och gissa om jag blev förvånad när jag såg att det datorgenererade värdet vikt uppåt. Mycket oväntat faktiskt.

Nu ska vi inte ropa att faran är över för tidigt men det faktum att den underliggande drivkraften i fastighetspriserna; bostadsbristen, ännu inte ändrats gör att det mycket väl kan vara så att vi står inför en fortsatt uppgång på bostadsmarknaden. Den som lever får se.






4 kommentarer:

  1. Vad jag sett här så har utbudet minskat kraftigt sedan amorteringskravet trädde i kraft och priserna har gått upp lite. Det verkar även bli budgivning nu igen.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar faktiskt som om det här var en tillfällig svacka. Högst tillfällig faktiskt och även om jag inte tror på "bostadsbubblan" så som många beskriver den så trodde jag att ett överutbud på det sätt som varit i vinter skulle ha en både större och mer långvarig effekt.

      Radera
    2. Ja, jag tror dock att det kommer bli en lång effekt av lite lägre priser nu än ath och sen stillastående ett tag tills ekonomin har jobbat ikapp. Sen lär vi säkert få se ökande priser igen.

      Radera
  2. Tack för ett intressant inlägg. Ja, prisläget tycks ha vänt upp där jag bor med, rätt rejält vad jag sett.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.