lördag 24 september 2016

Vilken dag ger bäst avkastning på börsen?


Jag har läst att historiskt sett är den 17:e i månaden den sämsta dagen avkastningsmässigt på börsen. Medan den 1:e är motsatsen. Det finns en hel del skrivet om vilken dag i månaden då det är mest handel på börsen. På ett ställe hittade jag att 1, 3, 29 och 25 är de bästa dagarna medan 6, 10, 22, 15 och 17 är de traditionellt sämsta. Det slående här är att de dåliga dagarna är klassiska "fattigdagar" långt från lön och andra utbetalningar (undantaget 22 som väl sammanfaller med barnbidrag?) medan 25, 29, 1 och 3 alla är dagar relativt nära efter lön.

Under helgdagar och högtider väljer de större aktörerna att ta långledigt och eftersom de står för hälften av de totala affärerna blir börsen ofta ryckig och svårtolkad. Måndagar sägs vara den svåraste dagen att göra bra affärer på.

Många har automatiska dragningar från sitt konto när lönen trillar in och kanske är det därför avkastningen på börsen är som bäst i början månaden.

Aktieflickvännen har ingen automatisk överföring men så fort lönen kommit överförs det tänkta köpbeloppet till Avanza. Dock görs det sällan köp direkt efter lön utan köpen anpassas efter när goda köplägen dyker upp.

Vilken dag gör ni era köp?



/Aktieflickvännen

3 kommentarer:

  1. Då är jag inte helt fel ut med mitt månadspar i fonder som dras den 15:e varje månad istället i slutet, just för att jag har känslan av att efter löning brukar det ofta gå upp och då har jag redan köpt den månaden. Skall trimma mitt månadsspar till den 17:e framöver och se om det går att klämma lite extra avkastning. Tackar för tipset.

    SvaraRadera
  2. Varsågod, detta är ingen garanti för att det även kommer vara så i framtiden men jag skulle gjort exakt likadant om jag köpt fonder.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.