måndag 26 september 2016

Tråkig dag på börsen


I ren tristess ligger aktiepappa i sin säng och skriver detta. Dagen, ja de senaste dagarna med för den delen har inte varit särskilt roliga på börsen för min del. Inga direkta nyheter i mina aktier. Lite upp, lite ner. Idag 26 september är inget undantag. Det mesta gick ner några punkter och inget direkt kul hände. I ren tristess ökade jag innehavet i Axfood med 100 % på dagens lägsta notering. Alltid något.
Strax före stängning hände något i Svolder dock. Jag har fortfarande inte fått klarhet i vad men de stack upp med 6 kr och vips så var dagen rolig igen. Tänk så snabbt det vänder när man har övervikt i en aktie. Det måste verkligen till en justering här för portföljen är alldeles för beroende av Svolder. Strategin just nu är att fylla på med mer Axfood och Kinnevik för att skapa balans och för att öka utdelningen lite. Det kommer finnas en del likvida medel att handla för under hösten och de kommer till stor del hamna i just Kinnevik och Axfood.
När det kommer till en aktie i ropet; Engelska skolan så finns det antagligen flera mil av text att läsa om dem och deras introduktion. Bland annat här. Själv kommer jag teckna Engelska skolan. Inte för att jag vill ha den utan för att jag tror att aktien kommer stiga de närmast påföljande dagarna. Jag har än så länge inte läst om någon som tycker att det är ett dåligt köp. Det behöver såklart inte betyda att Engelska  skolan kommer tjäna massa pengar men det kommer rimligtvis innebära att många vill köpa aktien och det vet vi att det är viktigare än att företaget faktiskt tjänar pengar. Dessutom har Engelska skolan ett grundmurat gott rykte som en riktigt bra skola. Det som ytterligare talar för att det kommer finnas ett köpsug är det faktum att de inte gått att teckna på något annat ställe än via Handelsbanken och Nordnet.
En helt ovetenskaplig studie utförd av Aktieflickvännen ger dessutom att det är fler personer på olika aktieforum som tänker teckna Engelska skolan än som skulle teckna Academedia. Nu återstår det att se hur de väljer att tilldela. Får alla 100 aktier eller låter de vissa få det de tecknat?

3 kommentarer:

  1. Gillar det du(ni) skriver. Lägger till bloggen i min blogglista. Du får gärna göra det samma! :-)

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra. Vi gillar din sida med! :)

    SvaraRadera
  3. Roligt att höra. Vi gillar din sida med! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.