fredag 23 september 2016

Känslokallt


Att äga aktier leder i bland till att man mer eller mindre förälskar sig i vissa aktier och har svårt att "göra slut". Tyvärr är kärleken inte besvarad och du riskerar att bli bedragen av din älskling. Aktien har nämligen inte känslor som du och bryr sig inte de minsta om vem som äger den. Lojalitet är dessvärre inget man kan räkna med i det här förhållandet.

Vi vet att aktiepappan har en stark kärlek till Svolder sen flera år tillbaka. Men hur är det då med aktieflickvännen?

Faktiskt är hon inte särskilt förälskad i någon speciell aktie, men har ändå svårt att göra sig av med de som valts in i portföljen. (Hon lider av separationsångest gällande det mesta i livet)  HM och Tele2 har funnits längst bland innehaven och för tillfället är hon inte det minsta imponerad av deras prestation på börsen senaste tiden.  Anledningen att de får stanna kvar tills vidare är att hon gillar deras utbud och är kund hos de båda, samt att de delar ut bra. I dagsläget är deras avkastning 7,38% (Tele2) och 3,89% (HM).
Trots en sämre prestation är det därför inte aktuellt att "göra slut"!
 /Aktieflickvännen

4 kommentarer:

  1. Inget förhållande är alltid perfekt och gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Efter regn kommer solsken och det gäller bara ha lite tålamod ;) Skulle inte vara orolig varken för Tele2 eller H&M .Jag brukar tänka på de stora aktieägarna. Hur känns det när värdet på deras aktier minskar någon miljard på kort tid? Kan inte heller vara roligt fast man är stenrik. Finns nog dom som tagit livet av sig när dom förlorat mycket pengar. Men man ska vara försiktig så man inte investerar för mycket. sover man dåligt pga oro att förlora pengarna kanske man har för mycket pengar på börsen. Det är därför jag väljer aktieköp utan någon belåning. Ser det mer som en hobby och vill inte att det ska påverka hela mitt liv :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Jag brukar tänka att jag inte köper aktier för pengar jag inte kan förlora. Men fan vad surt det skulle vara om ALLA investerade pengar förlorades...

    Därför är obelånat boende en bra grej när man sitter tungt i aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag är också skeptisk till att köpa aktier för lånade pengar, men jag förstår naturligtvis att jag därmed går miste om en hävstång. Hittills har det dock inte lockat.

      I nuvarande situation (jobb med lön) skulle det inte förändra mitt liv om alla aktier gick ner, men psykologiskt skulle det naturligtvis vara tungt och inte så muntert.

      Relaterat till detta skrev jag en tid tillbaka ett inlägg om de som hoppas på lägre kurser och den psykologi det för med sig. Kanske av intresse: https://egoninvestor.blogspot.com/2016/09/nedgangen-kommer-hurra-hurra.html

      Mvh

      Egon

      Radera
    2. Tack för er input. Här är en kille som resonerar en del om belåning. Jag håller inte med men det är ändå tänkvärda idéer.

      https://rikatillsammans.se/2016/09/18/belana-aktieportfoljen-eller-inte-belana-det-ar-fragan/#comments

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.