måndag 5 september 2016

Sommar och sol och heta investeringar


Sommaren började fint då det trillade in en del pengar från en delägd privat fastighet som Aktiepappa ägde sedan tidigare. En del gick till att beta av de sista lånen på befintlig bostad men en del hamnade såklart på Avanza och ISK:n där. Det kliade i fingrarna rejält för även om fastighetsmarknaden gått fint de sista åren så vill man ju att pengarna skall fortsätta växa.
Då kom Brexit och om jag varit 14 år skulle jag gjort en ”<3” efter Brexit. Jag har hört om att vissa inte handlar aktier på sommaren mm men det är inget som jag ens tänkt en tanke på. Varken nu eller tidigare. Dyker det upp ett köpläge så är det ju klokt att köpa och om det dyker upp ett säljläge så är det klokt att sälja. Enkelt. Sen är det endast framtiden som kan utvisa om det var klokt eller inte men det vill man helst inte kännas vid när man gör analysen.
Tillbaka till Juni: Veckorna innan Brexit var det skakigt på börsen och det var några dagar där det rasade rejält på Stockholmsbörsen. Det talades om ras på allt mellan 5 och 20 % om England valde att lämna EU. De nya pengarna investerades i bland annat HM och SEB och någon av dagarna hamnade nog så mycket som 100 000 på börsen på en och samma dag. Lite för mycket för min strategi och smak egentligen men så blev det i alla fall. Resonemanget från min sida var att om det inte blir Brexit så kommer börsen rusa och om det blir Brexit så snittar jag ner mig och sitter på långsiktiga aktier till riktigt bra inköpsvärden. Sen kom midsommar och Brexit var ett faktum. Efter att ha firat midsommar och diskuterat investeringsstrategier med en riktigt het liten flicka hela helgen så blev det äntligen måndag och i princip alla aktier på hela Stockholmsbörsen fullständigt skrek: KÖP MIG!
Det blev köp i såväl HM för 238 kr och 248 kr, Kinnevik för 195 kr, Ica för 270 kr och Industrivärden för 129 kr. Alla har gått som tåget och detta i kombination med att det oproportionerligt stora innehavet i Svolder även det tuggat på som om det inte finns någon hejd så har sommaren 2016 varit den bästa aktiesommaren någonsin. Vi lyfter på hatten och tackar våra brittiska vänner för att de skapade dessa fina köplägen och sjunger med i klassiska ”rule britannia”.

I rena pengar kan vi konstatera att portföljen ökat i värde med 100.041 kr sen 15 juli. Då är alla nya insättningar borträknade. Courtage på drygt 1.000 kr borde egentligen räknas av men då hamnar vi under den magiska gränsen 100.000 kr så jag särredovisar de pegarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.