fredag 23 september 2016

Axfood


Jag har bestämt mig för att köpa Axfood. Jag har sneglat på aktien länge men den har hela tiden känts för dyr. (Och aktieflickvännen hatar Axfood vilket gör att detta inlägg kan ”råka” raderas så om det försvinner så vet ni varför.) Deras fina utdelning och stabila verksamhet fäller dock avgörandet för att jag skall köpa. Helst hade jag velat komma in under 150 kr men det går inte att sitta och vänta på ett ras heller.  Jag känner igen mig själv i husköparen jag skrev om här.  Han som tyckte att priserna var för dyra för 10 år sedan. Sen var de även för dyra för 9 år sedan och de är fortfarande för dyra och nu sitter han i sin hyreslägenhet och inser att bostadspriserna stigit med 85 % sen 2006. Jag köper Axfood långsiktigt och för deras fina utdelning (5,91 %). Det som var droppen i bägaren var faktiskt bloggaren Petrusko som skrev om just Axfood och att de stod i 151,40 kr. Det är nära nog de 150 kr som jag tänkt mig. Om  ni mot förmodan inte följer Petrusko så rekommenderar jag er att kolla in bloggen ovan.
När det gäller Axfood så ser jag faktiskt andra fördelar med och det är om nu alla Dr Dooms  har rätt och vi står på branten av konkurs allihop så kommer väl sannolikt folk att vilja handla billigare och då känns Willys som en affär med bättre förutsättningar än dyr-Ica och dyr-Konsum/Coop. Eller så handlar detta resonemang bara om att motivera mig själv för att jag bestämt mig för Axfood…
Det kommer iaf bli sälj på Ica som gått helt okej sen jag köpte dem i somras, plus 5,5 % är inte illa för ett par månader, och köp på Axfood. Kommer sprida köpen fram till årsskiftet men planen är att kliva in hyfsat tungt och sitta länge på dem och fokusera på utdelningen.


7 kommentarer:

  1. Axfood är ett fint bolag så jag kan bara hälsa dig välkommen i klubben. Axfood är med i mitt gäng av bolag som jag kontinuerligt fyllar på i varje månad:)

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag kommer fylla på med. 100 aktier inköpta idag till kursen 150,50. Om de går ner köper jag fler.

    Ha en go helg du med!

    SvaraRadera
  3. Varför inte både Ica och Axfood? :) Själv tycker jag Hemköp är riktigt dyrt. Willys här i stan var billiga förut. Dom byggde nytt och sen dess är de mesta dyrare men det brukar vara bra pris på special erbjudande. Vår familj handlar billigast på Coop här. Dom har Libero blöjor på köpet när man handlar för 1000kr, viss återbäring och brukar ha 50kr rabatt vid köp över 500kr. Jag brukar komplettera med Lidl samt specialerbjudanden från ICA och Willys. När man läser på olika bloggar känns Axfood väldigt populärt. Jag tror också Axfood kommer fortsätta tjäna bra med pengar men är själv lite skeptisk till att köpa ett bolag på ATH. Men får hoppas investeringen blir fin på sikt. Är ju ett bra defensivt bolag iallafall :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Skulle nog föredra ICA faktiskt pga värderingen av axfood... Vilket känns lite konstigt då jag har 1% av min portfölj i axfood och 0% i ICA :) Vid mer likvärdig värdering hade det blivit mer axfood...

    SvaraRadera
  5. God kväll. Kloka kommentarer... Jag sitter just nu på både Ica och Axfood faktiskt men jag tycker att Icas utdelning är lite för snål. De långsiktiga innehaven vill jag helst ha i utdelare.


    SvaraRadera
  6. Jag är helt ny här och på aktier. Men har köpt ICA aktier, men inte så många. Men är även sugen på Axfood. Ser nu att den ligger i 152 kr. Det jag tycker är svårt är att veta hur många olika aktier jag ska ha. Ha nämligen inte mkt pengar att röra mig om. Gud det är svårt det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att jag missat ditt inlägg. Sorry anonym.

      Mitt förslag är att du läser så mycket du kan. Det finns många bloggar likt denna. De är helt gratis och kan ge väldigt mycket bra input.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.