fredag 22 september 2017

Senzagen gick upp 97 %

Nytt succébolag till börsen. 


Denna gång var det Senzagen som noteras på First North och vår lilla stek om 500 aktier rusade. Vi skrev ett inlägg om dem häromdagen och igår var det dags för dem att göra premiär på börsen. Och vilken debut det blev. De tecknades till kursen 19,40 kr och när börsen öppnades gjordes affärerna kring 38 kr. Eftersom jag inte hade möjlighet att följa börsen igår så valde jag att kliva av på 38 kr. Lite för tidigt kan man säga i efterhand då de steg till 43 kr under eftermiddagen och nu på förmiddagen stiger de ytterligare. Ibland säljer man lite för tidigt och ibland lite för sent men det jämnar ut sig i längden.

Senzagen är ett vettigt företag med en vettig affärsidé och jag önskar dem verkligen all lycka i framtiden men jag kommer sannolikt inte investera i dem igen. Syftet med IPO-portföljen är att teckna hypade bolag och sälja dem ganska omgående och istället hoppa på nästa. En vinnande strategi som gett portföljen tre stjärnor på Shareville men framför allt har det gett en bra utveckling och ett antal tusenlappar in på depån.



Relaterade inlägg:


8 kommentarer:

  1. Fanns den ipon på avanza?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktiskt inte. IPO-portföljen är det enda jag har kvar hos Nordnet.

      Radera
  2. Helt otroligt vilka fina pengar man kan göra på alla dessa IPO noteringar. Kan väl inte säga annat än grattis till den fina vinsten :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit lätt det senaste men det blir ju inga stora pengar då man sällan får full tilldelning. Och de gånger man får full tilldelning är de gånger då aktien inte övertecknas och då vill man inte få full tilldelning för då uteblir uppgången oftast.

      Radera
  3. Grattis till en bra affär. Tycker det är kul när kvällspressen goes affärspress och skriver om "GW-aktien"...

    Har 2017 varit lika lyckat som förra året på IPO-fronten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit bättre procentuellt men då jag medverkat vid färre IPO:er tror jag att det ekonomiskt är jämnt skägg. En plump i protokollet är Bambuser som innebar en förlust på 5 lax. Men man kan inte vinna dem alla ;).

      Radera
    2. Är det mest Nordnet som gäller för IPOs? Jag är för dålig på att leta upp dessa tillfällen. Försöker hålla koll på Avanza, men tycker det är lätt att missa. Eller är jag bara för lat...

      Radera
    3. Min uppfattning är att Nordnet är lite bättre på det ja. Men allt beror på vem företaget valt att jobba med. Bambuser hade valt Avanza och det gick ju åt helvete men det berodde inte på Avanza ;). Xspray som noteras i veckan verkar ha valt Nordnet för jag fick ingen tilldelning alls via Avanza men jag fick en liten tilldelning på mitt Nordnetkonto.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.