måndag 24 juli 2017

Försäkringar

Det ställs ofta frågor angående vilka försäkringar som är bäst och billigast på sociala medier. Tänkte därför göra en sammanfattning av våra egna försäkringar och vilken uppfattning vi har från respektive bolag.

Hemmet och bilarna har vi försäkrat hos Länsförsäkringar. Hemförsäkringen är en så kallad villahemförsäkring och kostar 4.437 per år. Båda bilarna i hushållet är helförsäkrade och kostar 13.400 kr årligen.

Valet av försäkringsbolag grundar sig på en genomgång av pris, villkor, service mm. Om olyckan är framme är det bara att besöka deras hemsida och göra skadeanmälan, lättare än så blir det inte! Vid de tillfällen vi behövt ta hjälp av Länsförsäkringar har det fungerat bra och vi är därför nöjda kunder.  Dessutom har "vårt" kontor valt att betala ut återbäring till sina kunder sista året, vilket inbringat några hundralappar till oss! 

Aktiepappa har ingen privat personförsäkring utan är försäkrad genom sitt företag. Företaget har valt att vara medlem hos Företagarna och har därigenom fått tillgång till ett antal mycket fördelaktiga försäkringar. Ni som inte vet vad Företagarna är vet kanske vem Günter Mårder är. Han är en välkänd Twitterprofil inom ekonomi, företagande och sparande. Günter är Företagarnas VD och om ni inte följer honom på Twitter innan så kan vi rekommendera er att göra det. Har ni eget företag rekommenderas ett medlemskap i Företagarna! 

Aktieflickvännen har en personförsäkring hos Trygg-Hansa,  omnämnd som Sveriges bästa barnförsäkring och som omvandlas till vuxenförsäkring då man fyller 25 år. En liknande försäkring med samma villkor hos ett annat bolag skulle kosta betydligt mer än de 158 kr som betalas per månad.

Sist men inte minst så har vi en liten katt som också är försäkrad hos Agria. Är tacksam att katten är försäkrad då den varit sjuk sista året och det därför blivit ett antal kostsamma veterinärbesök. Förutom att försäkringen täcker veterinärvård så har katten även en livförsäkring som utbetalas om katten avlider. Försäkringen kostar 217 kr och varit väl värd sitt pris. Precis som Länsförsäkringar kan man göra sin skadeanmälan via deras hemsida, enkelt och smidigt samt snabb återkoppling från bolaget.
  
Det här inlägget är inte sponsrat eller i samarbete med något av ovanstående bolag utan helt och hållet vart vi själva valt att ha våra försäkringar. 

Letar du efter försäkring till boendet, bilen eller husdjuret så kan vi rekommendera alla tre bolagen. Vi rekommenderar framför allt att ni går igenom era försäkringar årligen och tittar så att ni har bra premier samt att ni inte är överdrivet försäkrade. Ibland har man hemförsäkring via sitt fackförbund om man är med i facket och ibland ingår den obligatoriska tilläggsförsäkringen för hemförsäkring i månadsavgiften man betalar till bostadsrättsföreningen. Detta är ett fenomen som blir allt vanligare och det kollar man enkelt med sin förening. (Detta gäller endast om man bor i bostadsrätt.) Konsumenternas jämförelsesida är väldigt bra när ni ska jämföra försäkringar.

Och glöm inte att även kolla på helheten. En billig premie i all ära, det gäller även att försäkringen täcker det som behövs om man råkar ut för en skada.



13 kommentarer:

  1. Hej!
    Detta är ett kärt ämne då jag tror att man/vi skulle kunna spara in många kronor per månad på detta... Ni har inga barnförsäkringar på barnen utöver de försäkringar du nämner?
    Det har vi, men i övrigt är det hos oss som hos er. Vi har en lite äldre och en lite nyare bil. Den äldre har vi valt att bara ha trafikförsäkrad medan den något nyare är halvförsäkrad.

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt sagt upp barnförsäkringarna på barnen. De är försäkrade via kommunens försäkring (som gäller både på skoltid och annan tid) och den försäkringen gäller inte om man har en annan försäkring som täcker samma sak. Efter noggrann kontroll och efter att vi märkt att barnen inte har några grava defekter från födseln valde vi att säga upp dem.

      Radera
  2. Åh... Jag vet att jag borde ta tag i mina försäkringar. Jag har allt hos TH och jag är nöjd med deras kundservice (har av olika anledningar behövt nyttja försäkringarna och det har aldrig varit något knussel). Borde ändå se över och jämföra. Imorgon är kanske dagen då jag gört! Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen och hoppas läsningen får dig att ta tag i dina egna försäkringar!

      /Aktieflickvännen

      Radera
  3. Håller med om att Länsförsäkringar verkar bra. Min bästa kompis hade en personförsäkring hos dem. Men även en personförsäkring genom jobbet hos Folksam. Han körde cross i skogen och skadade sig rejält efter en olycka. Han fick 80 000 kr från Länsförsäkringar. Folksam avslog skadestånd då han inte kört inom inhängnat område. Så visst är det skillnad på försäkringsbolag. Själv har jag bara en trafikförsäkring på ca 1500 kr per år samt en hemförsäkring genom bostadsrättsföreningen, men den ingår i hyran.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt har jag fått ut från både Länsförsäkringar och Trygg-Hansa i samband med en olycka för 17år sen, sammanlagt betalade de ut 90k. De värderade skadan på samma vis och betalade ut samma summa. Och allt utan ens diskussion. Är hellre kund hos dessa bolag om något händer än hos ett billigare som ger krångel.

      /Aktieflickvännen

      Radera
  4. Ang barnförsäkringar där du skriver att barnen är försäkrade via skolan. Det är de förvisso men den täcker inte sjukdomar så även om barnen är friska nu kan de ju bli sjuka längre fram. Kommunens.föeaäkring täcker också.aällan förlorad arbetsinkomst för förälder vid tex längre sjukhusvistelse. Det stämmer inte heller att barnet bara får.ersättning från ena försäkringen. Skadar sig barnet får barnet ersättning både från kommunen och ens egna bara.det anmäls till båda.
    Jag tycker det är väldigt felaktigt att råda att inte ha barnförsäkring av dessa anledningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, roligt att du läser vår blogg. Jag har kanske uttryckt mig otydligt, jag ger alltså inga råd till andra att säga upp sin barnförsäkring! Det jag rekommenderar i inlägget är:

      "Vi rekommenderar framför allt att ni går igenom era försäkringar årligen och tittar så att ni har bra premier samt att ni inte är överdrivet försäkrade."

      "glöm inte att även kolla på helheten. En billig premie i all ära, det gäller även att försäkringen täcker det som behövs om man råkar ut för en skada."

      Sen kom det en enskild fråga om hur jag personligen har gjort med mina barn (som snart är unga vuxna) och för dem har jag valt att avsluta barnförsäkringarna av olika anledningar. Vår kommuns försäkring godkände inte dubbla försäkringar tex. Och som egen företagare har jag valt försäkring mot utebliven arbetsinkomst pga sjukdom/skada i familjen.

      Det jag skrev i kommentaren var alltså verkligen ingen rekommendation.

      Radera
  5. Oj. Precis som Onkel Tom fick massor av kommentarer/påhopp om sitt inlägg om barnförsäkringar (som de valt att slopa) så har du fått värsta diskussionstråden i Facebookgruppen Economista-kvinnor som gillar aktier...
    Mycket spekulerande och antaganden där, men vissa inlägg är intressanta (en hel del är på väldigt grundläggande nivå, men det finns guldkorn).
    Varför inte fundera på om Aktieflickvännen ska gå med där (sluten grupp), av ren nyfikenhet.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spargrisen!

      Kul att du läser och kommenterar! 😊
      Det är ett ämne som berör de flesta oavsett om man har barn eller inte. Som du kan läsa så har jag haft trygg hansas barnförsäkring som jag valt att behålla i vuxen ålder då jag inte kan få en liknande försäkring till samma pris. Hur man skall göra själv med sina barn eller med sin egna försäkring får man avväga själv och inte utifrån vad andra tänker eller gör. Jag hoppas de som antagit något utifrån vårt inlägg läser inlägget och förstår att vi inte rekommenderar någon att avstå utan se över vilka försäkringar de har och vad de betalar för.

      Jag har ingen Facebookprofil som Aktieflickvännen och jag gissar att jag inte skulle bli godkänd i gruppen då jag inte visar mitt korrekta alias, men om admin skulle tillåta det så får jag fundera på saken! 😉

      /Aktieflickvännen

      Radera
  6. Hej, vi har försäkring till barnen. Har faktiskt inte kollat hur den försäkring de har via skolan täcker t ex dotterns ridning...? Skulle tro den är undantagen.
    Angående pris på försäkringen, man kan ju jaga kostnader, men bemötande och vad man verkligen får ut spelar större roll, tycker jag. Vi har länsförsäkringar för hus, bilar och barn. Mycket nöjda. Hade folksam ett tag på huset. Råkade ut för en försening på flyget och fick ingen ersättning!!! Nya flygbiljetter och extra hotellnatt fick vi betala själva. Kompisarna vi reste med hade LF och blev helt kompenserade.... De tusenlapparna folksam var billigare i premie, förlorade vi fort. Nu har vi LF igen och är så nöjda. Och har fått ersättning för både det ena och andra (trasig robotgräsklippare, flygförsening då British airways hade datorstrul).
    Så, priset på premien är inte allt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta, tack för input. Ja Jag håller med dig och det är det vi försöker förmedla: kolla på helheten och inte bara på premien.

      Det verkar faktiskt som om väldigt många är nöjda med LF.

      Och när det kommer till ridningen så beror det antagligen på vilken kommun ni bor i. Kolla kommunens hemsida så får ni nog svar.

      Radera
  7. Håller helt med om att det är viktigt att se över sina försäkringar och uppdatera sig om vilka premier och värde för pengarna som erbjuds årligen. Det är sällan fördelaktigt att samla allt hos ett bolag, speciellt inte på sikt, detta trots rabatter.

    Finns en ny app ute där man kan samla all sin försäkringsinformation från alla bolag där man har försäkringar och se hur mycket man betalar, vad försäkringen täcker, när den slutar gälla osv. Ett bra alternativ till exceldokument och bankkontoutdrag :) https://gomono.se/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.