fredag 21 juli 2017

Låna för livet


Helgen står inför dörren och sommarvädret verkar lysa med sin frånvaro. Ett ypperligt läge att titta på
serien Låna för livet.

Har ni sett programmet tidigare? Det är en serie där man får följa 4 familjer som med hjälp av två experter (där den ena är Claes Hemberg) får prova på hur det kan slå mot privatekonomin när man stöter på ekonomiska utmaningar i vardagen. Denna serie borde alla egentligen få se i skolan men när vi som är vana vid sparande och ekonomi tittar på den blir det nästan pinsamt. Den är dock väl värd att se och vi rekommenderar er att ge den ett försök samt att sprida den vidare. Rätt som det är hamnar programmet på skärmen hos någon som behöver få ett uppvaknande.








8 kommentarer:

  1. Jag såg denna serie för en tid sedan. Mycket intressant och om jag inte minns fel fick en del av deltagarna bra hjälp och förändrade sitt beteende vilket jag tycker var bra och trevligt att se. Naturligtvis var det skrämmande att se deras beteende fram till dess.

    Tack för en bra blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är från 2015 men lika aktuell idag. Hoppas att mpnga ser den och att någon tar till sig budskapet.

      Tack Egon.

      Radera
  2. Tack för tipset, får väl se lite och inspireras eller förfäras vilket det nu är man ska bli.

    SvaraRadera
  3. Det blir nog tyvärr förfäras men sevärd är den iaf. Och jag hoppas som sagt att serien kan få lite spridning.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte den var så bra och har försökt sprida den vidare till vänner och bekanta i min ålder. Det har gått sådär tyvärr, men jag hoppas fler får upp ögonen för den. Jag tycker inte bara att den är bra som ögonöppnare utan även som underlag för värderingsdiskussioner. Då tänker jag särskilt på Stockholmsfamiljens diskussion där mamman tyckte att det inte var något liv att spara 10 K i månaden ("Visst kan jag leva såhär, men jag VILL inte det!") och Skånefamiljens (de söderut iaf, kanske inte Skåne) diskussion om donationer till välgörenhet ("Jag tycker vi har råd att skänka X till Greenpeace, även om du inte tycker det."). Jag fick många funderare rent värderingsmässigt även om jag inte var så värst överraskad av konsekvenser av slopade ränteavdrag eller dylikt. Hoppas på flera liknande program från SVT framöver. :) Har du några andra programtips att dela med dig av? /P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt att du kommenterar och därmed hjälper till att göra bloggen bättre P. Jag håller med om att i vissa delar så gav familjerna intryck av att vara lite korkade men på det stora hela är serien riktigt bra. Inte alls lika mycket freakshow som tex Lyxfällan.

      För tillfället har jag inga liknande program att rekommendera men det finns jättemånga bra dokumentärer på Youtube. Helt gratis.

      Den här om Jan Stenbeck är bra!

      http://aktiepappa.blogspot.se/2017/07/dokumentar-om-jan-stenbeck-must-see.html?m=1

      Radera
  5. Har sett denna serie och förundrades mest av hur oerhört lättsinniga vissa deltagare var, och vilka löner folk lyckas få till. Kanske dags att Hemberg kör en ny skola, "hur man får en saftig lön för ett medelsvensson-arbete".

    Kan kallt konstatera att dessa familjers värderingar och val är extremt långt ifrån Familjen Snålgris. Jag nöjer mig med att en rejäl del av den redan höga skatten jag betalar går till bistånd av olika slag. Det är tillräckligt med välgörenhet för vad vi mäktar med. Sover oerhört gott om natten också. Hörde nyss i radion att det var azyl-kaoz på ett HVB-hem i närheten, en 18-årig galning hade slagit sönder grejor för hundratusentals kronor (fönsterrutor, möbler, bussar, bilar etc). Antar att det kan anses vara välgörenhet att låta mina skattepengar gå åt till att reparera detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja serien visar hur många det faktiskt finns där ute som inte tar ekonomi på allvar. Där har skolorna en hel del att jobba med.

      Jag delar din syn på skatter. Eftersom jag betalar väldigt mycket skatt och åtnjuter väldigt lite av statens förmåner så resonerar jag likt dig gällande välgörenheten.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.