onsdag 18 oktober 2017

Ny IPO på gång - Indentive

Bara några dagar kvar innan IT-bolaget Indentive ska tecknas 




Indentive är en IT-konsult som styrt om fokus mot IoT (Internet of things) vilket ligger helt i tiden och det enda som vi ser som hetare på IPO-marknaden just nu är spel- och gamingbolag. Introduktionen i Indentive är förhållandevis liten. De har för avsikt att ta in i sammanhanget futtiga 30 miljoner och då 41 % av dessa pengar är säkrade genom skriftliga teckningsförbindelser känns det som att chanserna till överteckning är hyggligt goda. 


Units istället för aktier

Den enda bromsen till att även denna IPO övertecknas som jag kan känna själv är systemet med units som tecknas och som sen ska konverteras till aktier. Det systemet är inte optimalt då det gör att folk ofta får svårt att räkna på vad aktien väl kostar och osäkerhet gör ofta att folk avstår att teckna.  

En unit består av en aktie och en teckningsoption. Fem st teckningsoptioner berättigar till teckning av en aktie till priset 22 kr under teckningsperioden 1-30 november 2018.

Upplägget med units bestående av en B-aktie och en teckningsoptioner som sedan kan bytas mot aktier är som sagt inte optimalt men det är ett sätt att behålla ägarna lite längre. Jag vet att vi medverkade vid någon introduktion i höstas som hade ett liknande system men där slog det inte väl ut och de teckningsrätterna blev värdelösa då bolagets kurs understeg det värde man fick teckna för. Det handlade om Alelion EnergySystems och där klev vi ur med en liten vinst (13 %) men sedan dess har inte Alelion rosat marknade direkt. De ligger på -23 % sedan noteringen i oktober 2016. Även Synact Pharma körde med upplägget med units bestående av ett paket av aktier och teckningsoptioner.

Fakta om Indentive

  • VD Lars-Thomas Rasmussen
  • Teckningskurs 18 kr per unit (innehållande en B-aktie och en teckningsoption)
  • Sista dag att teckna 20 oktober
  • Första handelsdag 13 november
  • Minsta teckningspost 300 st units
  • Börs First North
  • Storlek på erbjudandet 30 miljoner
  • Huvudägare Mattias Andersson 15 % av rösterna, Anders Brink 15 % av rösterna, Carl-Johan Gerhardsson 15 % av rösterna, Lars-Thomas Rasmussen 15 % av rösterna, Mikael Regin 15 % av rösterna och Mattias Borgström 15 % av rösterna.


Efter noteringen kommer nuvarande ägare äga 90 % av rösterna och 47 % av kapitalet vilket ger en mycket stark ägarbild men det ger också en begränsning då större ägare riskerar att välja bort Indentive. Det faktum att man mer eller mindre får förlita sig på småsparare som köpare av aktien hämmar såklart uppsidan på börsen.

Indentive gör inte vinst, tvärtom gör de en rätt rejäl förlust. De redovisar en nettoomsättning på 8 miljoner viljet medför en förlust på drugt 6 miljoner för första halvåret 2017. VD har i media gått ut med uppgifter om att de siktar på en årlig omsättning på 300 miljoner om tre år. Vi får se om Lars-Thomas får rätt.

Tilldelning beslutas av styrelsen och de kommer försöka få en bred spridning av aktieägarna. Bäst chans till tilldelning verkar vara via Aktieinvest eller Nordnet som båda två står med i prospektet. Jag vet inte ens om det går att teckna via Avanza eller någon av storbankerna. Det går att teckna vis ISK, AF-konto och KF.


Vi väljer dock att teckna en liten chanspost i vår IPO-portfölj. Vi ser betydande risker men tecknar ändå på ren spekulation om att aktien (unitsen) blir övertecknade.  Efter börspremiären kommer vi sannolikt att sälja av dem för att sätta pengarna i någon kommande IPO.




Fler inlägg om IPO:er



22 kommentarer:

  1. Det här är bolaget är ett mycket bra typexempel på sådant jag aldrig skulle investera i. De är bara ute efter dina pengar, för att göra slut på dem och sedan fråga efter mer pengar. Inget annat. Varning för märkliga upplägg dessutom. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, nu tycker jag att du går lite väl hårt åt dem men jag förstår hur du menar. Vi snackar riskabel investering här men jag hoppas att IPO-hetsen kommer göra det till en bra investering för mig ;).

      Radera
  2. Spännande bolag men jag hoppar denna. Men däremot så ska det bli spännande imorgon med Global Gaming, fick 450 st. Fick ni några?

    //Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig.

      Roligt att du fick tilldelning i Global gaming. Jag fick köpa 500 st. Det blir en intressant dag på börsen i morgon pga det. :)

      Radera
    2. Ja nu har min IPO portfölj växt lite till :) Måste tacka dig för att jag har fått upp ögonen för dessa IPO (vet att det lika väl kan bli minus nästa gång). Fårse vad nästa IPO jag hoppar på :)

      Radera
    3. Snyggt jobbat! Roligt att vi kan inspirera och bra att du har koll påminna riskerna med de här små bolagen. Jag tycker att IPO:er av småbolag kan likställas med trisslotter med lite bättre odds än vanliga lotter.

      Radera
    4. Tack, känns väldigt kul. Mkt bättre odds tycker jag :) Kan köpa 1 lott i månaden ibland, sambon gillar att skrapa dem.

      Fick du sålt dina GG? Dem bara sjunker djupare och djupare nu.

      /Emelie

      Radera
    5. Japp, jag sålde enligt plan men jag var för långsam. Hade säljorder på 32,90 som inte gick igenom. Sen satt jag fast i möte och fick inte ändrat men nu drog jag iväg dem på 29 kr. Sammantaget har det varit en bra dag för IPO-portföljen tack vare Global Gaming.

      Radera
    6. Jag följde den, men blev försen på säljknappen. Men fick iväg dem på 30,50. Men segt för dig att den inte gick iväg för 32,90, men skönt att du har fått iväg dem nu!
      Ja på tre IPO som jag har varit med i har jag gått +5,5 tkr fast sen tillkommer skatten på 30% på det :(

      Om man kan teckna aktierna i ISK istället för AF gör du det dÅ?

      //Emelie

      Radera
    7. Snyggt jobbat med 5.500 kr på tre IPO:er.

      Jag tecknar ibland i AF också. Det blir skatt på vinsten då men det får man leva med dess värre. 70 % av vinsten får man i alla fall behålla ;).

      Radera
    8. Tack, ja det känns väldigt kul :) har lite att spela på nu.

      Ok, tack! och tack för att du/ni tar er tid att svara :)

      Radera
    9. Jag kunde inte hålla mig ifrån denna IPO, så blev en ansökan i förra v ändå på 300 st. Idag har statusen ändrats från ansökan till tilldelning :) så nu hoppas jag på + den 123 november :)

      /Emelie

      Radera
    10. Hehe, den bästa drogen jag kan tänka mig att vara beroende av är investeringsdrogen ;).

      Radera
  3. Inga GG trots att vi tecknade i 5 olika banker. Nästan meningslöst att teckna IPO:er nu för tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tecknade i 2 depåer och fick i den ena. Men jag missade å andra sidan Qiiwi och Climeon. Det är lite som ett lotteri på flera sätt.

      Radera
    2. Jag fick inte heller något i Qiiwi eller Climeon men fick 1000 på GG i två olika konton.

      Radera
    3. Tror att GG kan bli kul idag. :)

      Radera
  4. Vilka IPO:er ligger närmast på tur, som du tänker teckna i alltså?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vi har tecknat både Touchtech AB och 2cureX AB men avstår Ferronordic. Vi får se om detta var klokt eller inte.

      Radera
  5. Skulle inte svaret på ev tilldelning komma idag? Någon som hört något gällande det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, besked kommer "kring den 23 oktober" hörde jag någonstan men ibland vet vi inte tilldelningen förrän samma dag som de noteras.

      Jag vill varna lite för Nordnets system där de anger att man har aktierna på depå men där det står "ansökan" efter aktien. Många glömmer läsa tillägget och tror att det är tildelningen som syns. Vi kallar det misstaget för Lex Rikatillsammans. ;)

      Radera
  6. Kursnedgången mer än 90% sedan introduktionen i okt.
    Kanske läge att följa upp och reflektera?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.