tisdag 30 januari 2018

Hemska hemsidor på börsen

Börsbolag med usla hemsidor





Det finns förbättringspotential hos ett antal av investmentbolagen i Sverige. Vi började diskutera den här frågan på Twitter och då var det Investor som dels inte har lyckats ta eller köpa domänen investor.se utan de har investorab.se. En sida som inte ens funkar om man inte aktivt skriver ”www” före adressen. Bara det är ju värt att påtala för bolaget i fråga. Vi bidrog till diskussionen genom att uppmärksamma det katastrofalt dåliga sidan som Öresund har. Den ser ut att vara hämtad direkt från 1990-talet. Det har tidigare slagit oss hur tråkiga sidor svenska investmentbolag har och vi redovisar här nedan våra betyg:

Väl godkänt


Godkänt




Med viss tvekan godkänt




Underkänt




Nu tycker vi såklart inte att ett investmentbolag ska slösa pengar på att hålla en dyr hemsida i onödan men då hemsidan ofta är ett företags första kontakt med personer utanför företaget tycker vi allt att en viss lägstanivå borde vara att eftersträva.


Har ni som läser några andra exempel på börsbolag med extremt bra eller dåliga hemsidor? 

*uppdatering*
Fler börsbolag än investmentbolagen har förbättringspotential när det kommer till hemsidorna. Kolla gärna in inlägget som Årsundawebinvest skrivit.





8 kommentarer:

  1. På tal om det, vad säger ni om Berkshires hemsida :) Jag förmodar att WB har byggt den själv. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja det ser faktiskt ut som om han byggt den själv... 😂.

      Radera
    2. Åh, Berkshires sida är en sån dröm! Flashbacks till när man satt med frames i Dreamweaver tidigt 2000-tal :-)

      + i kanten till Öresunds nostalgitripp.

      Radera
    3. Kommentar från Twitter angående Öresunds hemsida: "blast from the past" ;)

      Radera
    4. Yupp, spot on! :-)

      mvh,
      gniden
      https://gniden.wordpress.com/

      Radera
  2. Tycker funktionalitet är mycket viktigare än att det ser bra ut. Berkshires hemsida är fantastisk, laddar snabbt och det är enkelt att ta sig runt utan allt trams hemsidor ska ha nu för tiden (gigantiska bilder som inte tillför någon nytta funktionalitetsmässigt).

    Kinneviks är riktigt dåligt om man bedömer funktionalitet. Hemsida verkar framförallt vara anpassad för mobila enheter. Bara bilder och en hamburgermeny som man måste öppna för att ens se hur man ska navigera. Alternativt skrolla igenom de gigantiska bilderna där man behöver läsa massa text för att komma dit man vill.

    Jag kan rekommendera att ta tid på hur lång tid det tar att navigera olika hemsidor. Sätt ett mål att hitta en viss sida, t.ex. för investmentbolagen kan man ta tid hur lång tid det tar att hitta deras innehav. Alternativt kan man räkna antal klick tills man kommer till det man söker efter.

    För mig tog det 1 klick och behövde knappt tänka för att komma till innehav på investors sida. På Kinneviks sida tog det längre tid för mig att inse att jag behövde öppna hamburgermenyn för att sedan söka igenom alternativen för att hitta rätt. En annan rolig sak jag hittade var att om man klickar på "our companies" bilden kommer man till en sida om zalando istället för att komma till innehav. Om man däremot klickar på den lilla texten "our investments" i högra hörnet av "our companies" bilden kommer man till innehav?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ja det har du verkligen en poäng i. Samtidigt är det faktiskt viktigt vilken bild ett företag väljer att visa upp. På de första 7 sekunderna hinner människan fälla 11 inituitiva omdömen.

      Radera
  3. Hehe ja Öresunds och Berkshire's hemsidor var riktigt gammalmodiga. Jag gissar att de inte har någon budget alls för det utan det gjordes en hemsida när det begav sig och sen har den fått hänga kvar. De lever väl efter devisen att om det funkar så ändra inte... beundransvärt.

    SvaraRadera