söndag 20 november 2016

Fortum - En framtida aristokrat eller en falling knife?

Intresset för utdelningsaktier är stort bland bloggare och många är de aktiebloggare som verkar ha Fortum i sin portfölj. Dock har Aktiepappa aldrig varit ägare till några Fortumaktier. Tittar man på de aktier med bäst utdelning hos Avanza så placerar sig Fortum alltid högt på listan. Detta har gjort att framförallt aktieflickvännen börjat diskutera dem. Det är klart att en utdelning som enligt Avanza ligger på 8.05 % är lockande. Det är faktiskt bara Lucara Diamond Corp, Kinnevik, Telia och Ratos som ligger bättre till när det gäller utdelning på ovan nämnda lista.

Fortum är ett nordiskt energi-bolag som är noterat i Finland.
VD                      Pekka Lundmark
Ordförande         Sari Baldauf
Hemsida             www.fortum.com
Bransch              Kraftförsörjning
Börsvärde           12 135 093 834 EUR
Fortum Oyj         888 367 045 aktier

Hela anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag kontrollerade börskursen för Fortum och det visar sig att samtliga (ALLA) de standardintervallerna som Avanza har (1 dag, 1 vecka, 1 månad, 3 månader, i år, 1 år, 3 år och 5 år) så ligger Fortum på minus. På 5 år har de backat 17,6 % och på 3 år har de backat drygt 20 % och bara sista veckan ligger de back 6,75 %. Ingen rolig läsning. Det är nästan en prestation i sig att lyckas med den dåliga utvecklingen över tid. Det är som att ha 13 fel på tipset. Vilket för övrigt borde belönas på något sätt av Svenska spel om ni frågar mig.

Rubriken och bilden på detta inlägg återspeglar det faktum att aktiekursen i Fortum gått stabilt nedåt under lång tid. Dock gör det inte mig särskilt rädd för att köpa Fortum. Inte för att jag tror att kursen kommer vända tvärt uppåt det närmaste utan för att de tjänar pengar, de har en stabil verksamhet och de har en ambition att dela ut en stor del av vinsten till sina aktieägare.

En kort stunds googlande gjorde att jag fann ett intressant inlägg av bloggaren 6miljoner från i våras och han verkar ha en sund inställning till Fortum. Ganska exakt samma inställning som mig faktiskt. Nämligen att Fortum köper man för att man tror att de kommer fortsätta dela ut bra, inte för att man tror på deras börskurs. Lite konstigt egentligen för om ett bolag delar ut bra borde många vilja köpa aktien och då borde den gå upp kan man tycka. Dock funkar inte alltid börsen så har vi lärt oss.


Vad tror ni om Fortums framtid, är de en falling knife eller en potentiell utdelningsaristokrat?


4 kommentarer:

  1. En anledning till att Fortum faller är väl att man väntar sig lägre elpriser på medellång sikt. Nu läste jag någonstans att prognosen på kort sikt (kommande året) inte var så låga elpriser som befarat, vilket möjligen skulle kunna tala för att de kan bibehålla utdelningen också nästa år.

    Jag ser Fortum som Telia minus problemen. En stabil defensiv aktie som ger en nog så god utdelning men där man samtidigt inte kan räkna med kursvinst eller utdelningstillväxt. Varken fallande kniv eller utdelningsaristokrat utan ett ganska välskött energiföretag som är något ojämnt men ändå kommer klara vinst och utdelning. För den som är ute efter att slå index på lång sikt är jag inte så säker på att Fortum är ett bra val.

    Har aktien på bevakning sedan några månader tillbaka men har bestämt att inte köpa över 13 EUR. Därtill är EUR högt värderad just nu om än valutan äntligen verkar ha toppat.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tror du har rätt där, elpriset går stabilt uppåt nu på kort sikt i alla fall. Och jag håller med om euron. Den svenska kronan är svag, det märker man när man börjar jämföra lite. Frågan är bara om detta är den nya nivån på kronan/euron eller om det kommer bli "bättre" i framtiden?

    SvaraRadera
  3. Det här är ett högaktuellt inlägg för min del, både för att jag har Fortum i portföljen och för att jag själv funderar kring dessa frågor.

    Jag skulle dock inte vara intresserad av aktien som sådan på grund av en hög utdelning, även om det är en bonus. För mig skulle en tid av lägre direktavkastning i bolaget inte vara någon större fara så länge det finns sunda anledningar till det. Just nu avvaktar jag dock fortsatta köp.

    Ska bli spännande att följa dina fortsatta tankar kring Fortum!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag blir mer och mer sugen på Fortum faktiskt men de här röda siffrorna jag skriver om gör mig en aning oroad. Sen är det den svara svenska kronan som Utlandsutdelaren mycket riktigt påpekar som spökar också.

      Jag räknar kallt med att jag kommer tillbaka i ärendet.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.