söndag 28 augusti 2016

Fingerprint


Jag vågar nog påstå att företaget Fingerprint Cards (FPC) som tillverkar fingeravtrycksläsare till framförallt mobiltelefoner är om inte det mest omtalade företaget på börsen de senaste åren så i alla fall ett av de mest omtalade. Inte konstigt i och för sig då företagets succé på börsen det senaste varit en framgångssaga utav episka mått. Alla som är intresserade av aktier och börsen känner till dem och har en uppfattning om dem. Jag har även hört om ett flertal personer som börjat sin aktiekarriär med just Fingerprint. Och det är här som Aktiepappans fadersinstinkter sätter in och börjar bli orolig.
Fingerprint är ett extremt duktigt företag på många sätt men de har en lika brokig som fantastisk historia bakom sig. Allt från Bluff-pressreleaser till åtalade storägare och razzia mot huvudkontoret verkar som bortglömt då kursen rusat.
Går vi in på vad Fingerprint har, förutom ett av Stockholmsbörsens smutsigaste förflutna, så ser vi att  egentligen så sitter de inte på så många tillgångar. Utan att vara allt för insatt så utgår jag från att de sitter på ett antal patent och det kan räcka ganska långt på börsen men om man jämför dem med ett företag med lite stabilare balansräkning och utan skandaler och tingsrättsåtal i bagaget så väger patenten relativt lätt.
Aktiepappa fick frågan i våras om ett bolag och efter en kort genomgång insåg jag att det aktuella bolaget satt på extremt fina tillgångar och kändes superstabilt. Jag jämförde det faktiskt med Fingerprint och redogjorde för min bedömning angående riskerna i de båda företagen genom att kortfattat kommentera att jag personligen investerar hellre i ett företag likt Investor eller för den delen Ratos med tillgångar i flera olika företag och i flera olika branscher. Tillgångarna i Fingerprint är ett par patent och den personal de har anställd. Och sånt kan svänga fort, det har vi märkt i Fingerprint.
Om framtiden vet vi intet men vi vet att tekniken förändras hela tiden. Om vi för ett ögonblick tänker oss att vi inom något år kommer använda oss av ögonigenkänning istället för fingeravtryck för att starta våra mobiler, hur kommer aktien i Fingerprint gå då? Om helt ny DNA-teknik börjar användas istället för fingeravtryck, vad händer då med Fingerprint och deras patent? Det nyhetens behag och intresse som haussat Fingerprint kommer ligga dem i fatet när ny teknologi kommer. Det kan vara så att Fingerprint är långt framme på andra fronter också och att de kommer klara en föränderlig framtid helt lysande men det är förknippat med risker att kliva in i Fingerprint på de nivåer de handlas idag. Vad händer när kinesiska företag kopierar tekniken och startar ett ”Tingerprint” som de marknadsför i hela Asien?
Den här typen av tankegångar har man knappt vågat vädra kring aktieintresserade människor, speciellt inte sådana som nyligen börjat handla aktier och som gjort 100 % vinst på sina Fingerprint, men nu har en tung aktör som Nordea yttrat tankar i ungefär samma bana vilket är intressant. Nordea är dessutom stora nog att kunna påverka kursen av sin blotta rekommendation och om Fingerprint tappar på börsen nu kommer vi antagligen aldrig få reda på vad som var orsak och vad som var verkan angående Nordeas inblandning. De förutspår ett ras på 38 %.
Fingerprintaktien fortsätter helt enkelt att vara en chansaktie som kan gå bra men den kan också gå rejält dåligt. För min personliga del överväger risken chansen och jag har inga Fingerprint i min portfölj. Bara det faktum att  storägaren och fd VD:n Johan Carlström fortfarande verkar aktiv i bolaget borde göra att de allra flesta investerare drar öronen åt sig.

Titta gärna på vår film om skandalerna i Fingerprint cards.



7 kommentarer:

  1. Det finns förmodligen spaltmil av argument som talar emot det du har skrivit. Se tex FPCs VD i Börslunch från i Fredags där han totalt sågar Nordeas analys. Kunderna skiter fullständigt i FPCs historia, de handlar för fullt ändå. Du framstår som otroligt okunnig i ämnet när du sätter dig ner och säger att annat ska slå ut fingeravtrycksigenkänning som biometrisk metod när Google, Apple, Samsung, Microsoft osv har valt tekniken. Men jag tycker du gör helt rätt, investera i sånt du begriper dig på det är otroligt viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan säkert ha helt rätt men att låta det aktuella företagets VD vara den som försvarar eller sågar ett köp- eller sälj-råd av aktien känns inte direkt relevant. Det finns ingen VD som någonsin kommer hålla med en analytiker om ett säljråd i det egna bolaget.

      Och självklart är alla fria att tycka som man vill om det jag skriver. Det skulle vara intressant att veta hur många FPC-aktier du äger "anonym"?

      Radera
  2. Den nyckfulla teknikbranschen bör vara skäl nog att vara försiktig när det gäller att lägga pengar i bolag som slår igenom med en produkt. Nästa år kan det vara något annat som är "hett", och något annat bolag får sitt genombrott.
    Själv trejdar jag endel FING med lite kaffepengar för skojs skull. Några hundralappar har det faktiskt blivit, men något miljonär blir jag nog inte på bolaget. haha

    SvaraRadera
  3. Håller med om bedömningen. Även om de är ledande nu gör huvudägaren och den stora teknikrisken (vilken teknik vinner?) det till en placering med för hög risk för min smak.

    SvaraRadera
  4. Skönt att jag inte är het ensam i alla fall. FPC verkar ha många försvarare där ute.

    SvaraRadera
  5. Mycket bra inlägg som alltid Aktiepappa. Har aldrig satt ner foten i bolaget då det går helt emot min investeringsstrategi. Som du skriver vore det tokigt om tekniken går mot att enbart läsa exempelvis iris, ska då bolaget byta namn kanske och börja fokusera på detta? ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kronan. Jag har också valt att avstå FPC. Företaget har gjort en fantastisk resa men nu är det mest trams och tomma ord kring bolaget.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.