söndag 30 april 2017

Pension på 333.166 kr

Det har varit mycket diskussion om PPM och vissa skumma pensionsförvaltare. 


Nu tänker jag i första hand på Allra som lyckats lura sina kunder på åtskilliga hundra miljoner. Pengar som verkar ha gått till ägarna av Allras köp av dyra bostäder och helikopterresor. När det framkom att Allra köpt överprissatta paketerade produkter i bolag där de själva har ägarintressen för sina kunders räkning brann det av för deras revisioner som polisanmälde dem. Detta fick till följd att de kickades ut ur PPM och att deras PPM-fonder låstes. Ett beslut som Allra nu har vänt på och enligt uppgift stämmer de PPM för att de ska släppa på spärren som spärrar alla pengarna. Det känns inte så smart att stämma myndigheten man ska jobba med om ni frågar oss.

Allra har tydligen fler ben att stå på än pensionsförvaltning dock. Jag hörde en radioreklam häromdagen där de gör reklam för en tandvårdsförsäkring. Frågan är om man vågar lita på Allra när det kommer till NÅGOT nu för tiden? Jag skulle i alla fall hellre betala en försäkring till någon annan än Allra.

När det kommer till pension så har vi alla PPM men de allra flesta av oss har även en avtalspension via vårt jobb. Det är väl en av väldigt få positiva effekter av kollektivavtal antar jag. I veckan läste jag Vill ha allt och hans inlägg om avtalspension. Det är en riktigt fin pensionsportfölj han skapat. 333.166 kr dessutom är inte dåligt. Bättre än min pensionsportfölj som i dagsläget ligger på 267.750 kr. Jag ser det som en utmaning att komma ikapp! Och eftersom jag inte fyller på något där blir det verkligen en utmaning! Viktigt när det kommer till pension är att man förvaltar medlen väl oavsett vilken form av pension det gäller. Personligen har jag en pensionsförsäkring som kunde flyttas till Avanza och där jag kan köpa aktier precis som vanligt i den. Det har gett utveckling på knappt 30 % det knappa året jag har haft den depån och det är något som jag verkligen rekommenderar er läsare att undersöka om det går att göra. Förutsatt att ni vill det förstås.

Ytterligare ett sätt att optimera pensionen är att använda löneväxling. Det innebär att istället för lön sätter arbetsgivaren av pengar till pension istället. Detta innebär, förutom att arbetsgivaren kommer lite billigare undan, mindre, två stora fördelar:

  1. Avkastning på hela beloppet (även den del som annars skulle skattas bort)
  2. Betalar inte 55 % skatt utan den dag man tar ut pensionen ligger man antagligen under brytpunkten och då blir det ”bara” 32 % skatt



Löneväxling ska dock inte användas av den som tjänar under 496.000 kr per år (2016). Så; tjänar ni mer än 496.000 kr så rekommenderar vi att ni kollar med er arbetsgivare om ni kan löneväxla och sen om det går att sätta dessa pengar i en depå hos Avanza eller Nordnet där ni kan välja själva om ni vill köpa aktier eller fonder för dem. För det viktigaste av allt är att man förvaltar sina pensionspengar väl alldeles oavsett hur man fyllt på pensionskontot. 

Vill ni resonera kring hur ni ska spara eller investera är ni alltid välkomna att kontakta oss via kommentarsfält, mail eller Twitter. Alla lär vi oss genom att resonera och se saker från olika synvinklar.


8 kommentarer:

  1. Svårt att göra jämförelsen m nån annan på bara belopp. Ålder spelar in. // @sidlinje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har du rätt i såklart! Ibland får man förenkla lite för att hålla inläggen lagom korta och för att de inte ska bli allt för röriga. Och eftersom jag inte fyller på något nytt i min så blir det svårt att komma ikapp men jag ska göra vad jag kan iaf!

      Radera
  2. Löneväxling är en grym sparform om man har rätt förutsättningar. De viktigaste punkterna utöver att ha en tillräcklig årsinkomst är:

    - Rapporterad lön för den vanliga tjänstepensionen ska vara exklusive löneväxling (är inte så default om man har kollektivavtal
    - Se till att arbetsgivaren skjuter till mellanskillnaden i sociala avgifter, f n 5,8% av det växlade beloppet.
    - Syna avgifterna

    SvaraRadera
  3. Även om det vid en första anblick innebär att man minskar skatten bygger ju detta på att man totalt, inklusive alla uttag även från allmän pension, inte går över 37 tkr/mån på årsbasis. Allt över detta blir det statlig och ev värnskatt på. Givet alla politiska risker finns det en del att fundera på här. Och behöver man vid pensionen några större engångssummor måste man ändå skatta 55 % om man inte har dessa pengar vid sidan av, typ om man skall köpa något sommarhus eller motsvarande precis när man drar sig tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har såklart rätt. Det är många aspekter som spelar in. Tur att det finns gott om fuktiga bloggare som gärna hjälper till med idéer och tankar.

      Radera
  4. När man fått uppleva hur otroligt dåligt ens föräldrar har det ställt med sin pension trots mediokert arbete med en medioker lön så får det en att inse att man måste ta tag i sin ekonomi innan 65 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får nog räkna med att ta hand om sig själv om man ska ha en bra framtid.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.