måndag 3 april 2017

SCA - Svenska Cellulosa AB

SCA är ett globalt ledande skogsindustri- och hygienföretag. 


Bolaget utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer skogsindustriprodukter, hygienprodukter samt mjukpapper. Bolaget har globalt ledande varumärken som exempelvis TENA och Tork men också regionala varumärken som Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Bolagets produkter säljs i cirka 100 länder.

SCA är med sina 2,6 miljoner hektar skog, Europas största privata skogsägare och de lägger stor vikt vid att bedriva hållbart skogsbruk. Bolaget har cirka 46 000 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm och SCA är noterat på NASDAQ. 

Redan den 27:e November 1929 bildades SCA-koncernen av ett tiotal fristående skogsbolag. Det var Ivar Kruger som stod bakom bolagsbildningen. Bolaget bestod av skog, massafabriker, sågverk, kraftbolag samt verkstäder. Omsättningen uppgick till cirka 100 miljoner kronor. SCA hade 6 500 anställda fördelat på ett 40-tal enheter i Sverige vid denna tidpunkt. Minskad export och lägre priser under den internationella depressionen kom att prägla SCA:s första år. 

Svenska Handelsbanken tog i samband med Kreugers död år 1932 över kontrollen av SCA. År 1932 tas Östrands massafabrik i drift för att öka produktionen av sulfatmassa med en kapacitet om 100 000 ton som utökades till 140 000 ton till den formella invigningen år 1936. Östrands massafabrik  blev således en av världens största sulfatmassafabriker. Exporten till USA uppgick i slutet av 30-talet till cirka 50 procent.

SCA:s vinst och försäljning ökade efter andra världskriget vilket gav Handelsbanken möjlighet att notera bolaget på Stockholms fondbörs 1950. Vid noteringen var antalet aktieägare cirka 17 000 st och omfattade 375000 st aktier till ett pris om 130 kr/aktie. Stora förändringar sker i SCA under 1960-talet då massatillverkningen koncentreras till ett fåtal utbyggda fabriker vilket leder till att flera enheter i samband med detta läggs ner.

Mellan åren 1960-1974 görs investeringar och nybyggnation av wellpappanläggningar i Sverige men också ute i Europa. SCA köper 1975 Mölnlycke och lägger därigenom grunden för hygienverksamheten med mjukpapper, menstruationsskydd, blöjor samt inkontinensskydd. Köpet medförde att koncernens omsättning ökade med 40 procent. 

SCA beslutade under 2015 om att starta en uppdelning av koncernen i två divisioner, en hygien- och en Skogsindustridivision. I händelse av att stämman röstar igenom uppdelningen enligt ovan kommer SCA:s skogsindustridivision bli ett av få rena skogsägarbolag i världen. Beslut i frågan kommer tas på SCA:s bolagsstämma den 5 april. Årsstämman hålls i Stockholm; Waterfront Congress Centre.


Bransch: Sällanköpsvaror- och tjänster
VD: Magnus Groth
Börsvärde: 201,8 MDSEK
Antal aktier: 705,1 milj
Aktiekurs: 285,10 kr
Antal ägare hos Avanza: 10 782 st
Direktavkastning: 2,08%
P/E-tal: 36,44

Aktiepappa har via ett av sina bolag varit aktieägare i SCA sedan ett tiotal år och sedan mars 2017 är även Aktieflickvännen aktieägare i SCA. Efter att hon köpt sina aktier tittade vi av en tillfällighet på Finansinspektionens insynslista och där ser vi att ett antal av de ledande personerna inom SCA nyligen köpt aktier i bolaget. Köpen har gjorts av VD, vice VD, Senior Vice President group legal, hållbarhetsdirektör, kommunikationsdirektör, styrelseledamot och medlem i koncernledning. Totalt har insiders under mars månad köpt inte mindre än 27 795 till för drygt 6,8 miljoner kronor. Dessa köp visar tydligt på att företagsledningen uppenbarligen tror på bolaget. Det ihop med den extremt starka balansräkningen gör att vi tror på bolaget.


9 kommentarer:

  1. Har varit sugen på att plocka in SCA ett bra tag men värdering (PE runt 35) har avskräckt.

    Hade ju varit kul att vara med när bolaget delas. Hur ser det på att ta en första position till nuvarande kurs?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att bara gå på P/E när man kollar på bolag anser jag. Man bör även se till bolagets balansräkning och där är SCA och urstarka.

      Kursen är dyr men jag känner ändå att det kan vara läge att köpa. Insiderköpen visar att företaget tror på sig själv.

      Radera
    2. Mitt liv är tillbaka !!! Efter 1 år av trasiga äktenskap, min man lämnade mig med två barn. Jag kände mig som mitt liv var på väg att sluta i nästan begick självmord, jag var känslomässigt ned under en mycket lång tid. Tack vare en spell caster heter Dr Ogundu, som jag träffade på nätet. Å ena trogen dag, som jag surfar via internet, jag kom över tilld vittnesmål om denna spell caster. Vissa människor vittnade om att han förde deras Ex älskare tillbaka några vittnade om att han åter livmoder och annan sjukdom, några vittnade om att han kan kasta en trollformel för att stoppa skilsmässa och så vidare. Jag kommer också över en viss vittnesmål, det handlade om en kvinna vid namn Sonia, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin Ex älskare på mindre än 2 dagar, och i slutet av hennes vittnesmål hon tappade Dr Ogundu e-postadress. Efter att ha läst alla dessa, jag bestämde mig för att ge det ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. På bara 48hours, min man kom tillbaka till mig. Vi löst våra problem, och vi är ännu gladare än tidigare Dr Ogundu, han är verkligen en begåvad man och jag kommer inte att sluta publicera honom eftersom han är en underbar människa ... Om du har ett problem och du letar efter en verklig och äkta spell caster att lösa alla dina problem för dig. Försök Dr Ogundu när som helst, kan han vara svaret på dina problem. kontakta stor doktor genom denna post: drogunduspellcaster@gmail.com
      1. Lär din älskare eller make tillbaka
      2. Lottery spell / Lycka spell
      3. Om du vill stoppa din skilsmässa
      4. Förbindelse Spells
      5. Skaffa ett jobb spell
      6. Promotion formler
      7. Att få dina pengar tillbaka.
      8. graviditet formler
      9. Kärlek stava
      10. Om du vill att tillfredsställa din partner
      11. Banishing stava

      Radera
    3. Ja du Max...det verkar som om du kommit fel. Detta är en blogg om ekonomi, investeringar och sparande och om någon av våra läsare mot förmodan är intresserad av dina idéer så tror jag att de hittar liknande lite varstans på nätet.

      För er som läser bloggen: jag avråder å det bestämdaste från att maila till ovanstående mailadress.

      Radera
  2. Högt PE i kombination med låg DA (som en konsekvens av att aktiekursen stigit) har gjort att jag för egen del sålt av en del SCA och återinvesterat i Holmen & Stora istället - kvar i skog men fördelat på fler innehav var min egen tanke + bättre DA. Har även indirekt innehav via Indu varför det kändes rimligt att "skala av" en del av SCA när aktiekursen dragit iväg såpass mycket. Kommer bli intressant att följa vad resultatet av uppdelningen av bolaget innebär i praktiken. Skulle tro att det kommer ge ytterligare positiv skjuts till aktiekursen. Hälsar Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att säga emot det där Lars. Jag tror framförallt att det kan bli roligt i och med delningen. Skulle gått på stämman men mitt vackra resesällskap måste tyvärr jobba. Tror stämman kan bli intressant!

      Radera
  3. SCA är ju ett jättefint bolag som man med varsam hand styrt mer in mot konsumentsektorn och på så vis tagit fram dolda värden. Den fortsatta uppdelningen kommer synliggöra fler värden. Men jag har som sagt valt att skala ned även om jag fortsatt har stark tilltro till bolagets framtidsutsikter. Jag ser också mycket fram emot att få tid att kunna gå på årsstämmor när planen börjar kicka in om 5-6 år och generera det vi alla jagar... Tid :-). Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  4. Kul att du verkar ha haft en fantastisk tajming i ditt inköp av SCA... :-)

    Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja ibland lyckas man tajma. Synd att man inte köpte fler aktier bara. ;)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.