fredag 28 april 2017

Bra affär i JM

I dag har ett bolag fått lämna Aktieflickvännens portfölj, nämligen JM


Bolaget köptes i mars 2016 till en kurs på 207,82 kr. Efter en fin uppgång på drygt 48% exklusive utdelning kändes det som ett ypperligt tillfälle att avyttra innehavet. Tanken var att sälja efter vår kickoff i höstas när kursen stod runt 240 kr, men planen ändrades och aktiekursen fortsatte ticka uppåt, men efter att fått utdelning kändes det rätt göra slag i saken. 

Varför får bolaget lämna portföljen? När JM fick plats i portföljen fick de det pga att de hade tappat onödigt mycket på börsen utan synbar anledning. Nu har de som sagt stigit med nästan 50 % trots att företaget och branschen egentligen inte ändrats nämnvärt. Det är ungefär samma priser på nyproduktion som för ett år sedan och det är ungefär lika dyrt att ha anställda som för ett år sedan mm. Det känns som om samma företag med samma förutsättningar som köptes för 13 månader sedan värderas till 48 % mer idag än då trots att omgivande faktorer är snarlika. Därför blev det försäljning nu. 




6 kommentarer:

  1. Snyggt, bra affär :) trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Först och främst riktigt stort grattis till affären!

    Sedan tänkte jag på det jag läst mycket om på senare tid, nämligen att man oftast väljer att hoppa av tåg för tidigt och undviker långsiktighet för att hjärnan är inställd på att plocka ut vinster. Hoppas inte det blir ett sådant fall :) Å andra sidan har ju affären redan inneburit bra med extra krut till nya affärer

    SvaraRadera
  3. Jag har en vinst om 13000:-, slår man ut det på tiden så är det 1000:- extra per månad.
    Jag behåller oftast mina innehav också men det här var egentligen ett kortsiktigt som blev lite längre med god utdelning :)

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Själv behåller jag mina då de få sälj jag gjort alltid blivit för tidigt. Sen är jag iofs långsiktig i JM för tillfället :).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just i dag kände jag mig lite bitter att jag sålde, men jag gjorde en fin vinsthemtagning och får glädjas åt det :)

      /Aktieflickvännen

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.