söndag 23 april 2017

Hur går er PPM-investering?

Efter att ha läst om Spara klokt som resonerar kring PPM  var jag tvungen att gå in och titta på min egen. Tilläggas bör kanske att jag inte har någon som helst tro att staten ska ta hand om mig den dagen jag blir pensionär. Jag ser tvärtom det som min egen uppgift att se till att jag klarar mig ekonomiskt den dag jag slutar arbeta. Om det finns några pengar kvar på PPM den dag det blir aktuellt så får det ses som en bonus.

Idag gick jag i alla fall in och tittade till mina fonder där och det visar sig att jag lyckats få ut 8 % i snitt på mina Avanza Zero och en av Roburs Asienfonder (den med lägst avgift). Inte så tokigt ändå. Aktieflickvännen har valt att sitta kvar i  PPMsoffan och fått 16 % årlig värdeökning.

Hur har ni valt att placera era PPM-pengar?

20 kommentarer:

  1. Vi har samma tankesätt. Jag ser också eventuell pension ifrån PPM, och andra pensionsformer, som en ren bonus. Mitt investerande ska stå för grundjobbet + extra :)

    SvaraRadera
  2. Ändrade i November, har ingen aning om hur de gått sen dess men mina val bra didner&gerge aktiefond, avanza zero och spiltan global

    http://borsjagarcoachen.blogspot.se/2016/11/andrat-fonder-i-ppm-nytt-bolag-och-lite.html?m=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skitenkelt att logga in på ppm.se med sitt mobila bank-ID.

      Radera
  3. Gick in precis alla tre hade runt 6% värdeökning i 2017

    SvaraRadera
  4. Jag blir aldrig nöjd med mina val utan byter hela tiden fonder. Jag har 8% i år och 7 % per år i snitt från start. Min tanke är att köpa åtminstone 20% i PPMsoffan när en börsdipp kommer.

    SvaraRadera
  5. Delat upp min ppm och tjänstepension i ungefär 5 lika stora delar med D&G 5 olika Fonder. Bra spridning och värdeutveckling .

    SvaraRadera
  6. Oroväckande bra utveckling för mig (eftersom jag inte heller räknar med att någonsin få ut de här pengarna hur länge jag än lever). Roligare och enklare när man enkelt kunde spegla PPM-innehavet inne i sin Avanzadepå, men det blev tydligen FÖR enkelt. Folk började vara aktiva, och så var det såklart inte tänkt. Bara att vi kunde ändra valet lätt och smidigt, men när vi hade oförskämdheten att göra det var pappa staten såklart tvungen att krångla till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde man få in PPM i Avanza säger du? Det hade jag ingen aning om? Och klart att det inte kan bli för enkelt. Det gillar inte staten och politiker. Enkla saker måste ju förändras!

      Radera
    2. Ja, det gick för några år sedan. Smidigt att slippa logga in separat på PPM, få upp statistik och kurvor som vanligt, och man kunde göra affärer på samma sätt som när man köper fonder i sin vanliga depå. Men detta gick Pensionsmyndigheten in och hindrade utan att förklara varför. Men jag ser ingen annan förklaring än att det blev för dyrt med aktiva PPM-sparare.

      Radera
    3. Låter ju som en riktigt bra tjänst. Typiskt att de tog bort den...

      Radera
    4. Det var för att det fanns företag som hjälpte kunder att placera pengarna. När de sedan la in förändringarna för flera tusen kunder samtidigt så ställde det till problem för de mindre fondbolagen.
      Synd att det drabbade oss som ville placera själva. Jag använde också Avanza. Humla smidigt var det
      Mvh
      Thomas

      Radera
  7. Har också kvar PPMSoffa och har varit på en del föreläsningar via Unionen som förespråkar och säger att det inte alls är så dåligt att ligga kvar där. Funderar dock på att gå över till Avanza Zero just för det här med avgiften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hittills har Soffan varit riktigt bra! Och avgiften på den är väl inte heller så hög? 0.12 % är ändå hyfsat okej.

      Radera
    2. Näe det var väl det dom tryckte på att det var helt OK avgift ändå. Samtidigt, om alla ligger så varför ordas det så mycket om att så många ligger fel och hej o hå?

      Radera
    3. Jag tror att till exempel Allra hade en aning högre avgifter än 0,12 %. Det är väl dem och deras avgifter som diskuteras. Dessutom har de bluff-företagen en tendens att köpa dyra paketerade produkter som de inte redovisar kostnaderna för.

      Radera
    4. Ja det låter då bättre än mitt privata pensionsspar hos Swedbank där jag hade 17% i avgift.

      Radera
    5. 17%?! Det var ingen dålig avgift!!! Hur länge hade du ditt pensionsspar där?!

      Radera
  8. hej! Var inne nu och kollade blir lite drygt 8 %. Har placerat i 5 olika indexfonder varav 40% i ap7.
    Just i år har tydligt robur asien gått bäst upp med 13%.. kanske är något växelkurs relaterat?!
    Tycker faktiskt det är lite konstigt att man inte kan köpa ap7 rent allmänt, vore ju fint, fint för ett långsiktigt sparande , hävstången är då fin.

    Mvh JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hade varit en bra affär för alla inblandade känns det som.

      Men det går kanske att kopiera den? Jag kan inte se att de redovisar innehaven och det faktum att de kör med hävstång gör att det ändå hade varit svårt tänker jag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.