Vecka 7 är det sportlov i
Göteborg och då brukar det vara skidåkning som gäller i aktiefamiljen. Denna
gång var det Vemdalen som förärades med ett besök. Aktiepappa, båda sönerna och
några kompisar hyrde stuga vid Vemdalsskalet och åkte upp. Resan började
riktigt briljant då det visade sig att skidboxen inte passade på nya bilen och
vi fick stuva om lite i planeringen och köra snowboards och skidor inuti bilen
istället. Ett tag var det lite lätt irriterat men till slut löste det sig fint.
Det krävdes dock en kombi och den lånade vi av en nära släkting. En släkting
som gillar BMW och som mest kör i Göteborg och som har den goda smaken att
försöka vara miljövänlig genom att köra runt med dubbfria vinterdäck. Om ni undrar
så är det lite av en utmaning att köra på Jämtländska och Härjedalsiska
vintervägar med dubbfria vinterdäck. Men det är en annan historia.
Vemdalen är uppdelat på tre olika
liftsystem; Vemdalsskalet som är det största, Björnrike som är mitt emellan och
Storhogna/Klövsjö som är det minsta. Vi tyckte nog att Björnrike var det mest
intressanta stället att åka på även om Vemdalsskalet hade bästa fikastället.
Ett av få fik som andas mer stad än skidbacke och det uppskattades! Det kändes
som kvalité och en doft av hemma på ett behagligt sätt. Självklart utnyttjar vi Skistars utomordentliga Aktieägarförmåner och får 15 % i rabatt på liftkortet. Om man dessutom köper ett veckokort och har registrerat sig på Myskistar får man en ytterligare dag i en av Skistars andra anläggningar under säsongen. Ett erbjudande som visade sig vara guld värt då vi hela gänget tog en vända till Trysil veckan efteråt och kunde hämta ut 7 st gratis dagskort.
Som aktieägare konstaterar vi att
Skistar satsat ganska rejält på Vemdalen. De har många bra och moderna liftar
och det enda vi egentligen saknar är en modern kabinlift. Längden på backarna
är helt okej även om de inte går att mäta med längden på backarna i Alperna. Vi
däremot, som ofta åker i Sälen, är inte bortskämda med långa backar direkt.
Snösäkert
På grund av den höga höjden över
havet är Vemdalen extremt snösäkert och vi såg faktiskt inte till en enda
snökanon på hela veckan och alla backar vi hittade var mycket riktigt öppna.
Konstigt vore de väl annars ett år som detta då det är snö i de flesta
skidbackar i Sverige och Norden. Vemdalen startar säsongen redan i november. Det
ska bli intressant att se hur ett år med i princip obegränsad snötillgång gör
för Skistar. Ja ni kan se det som ett
köptips ;).
Fakta Vemdalen
Fallhöjd 470 meter
Antal liftar 35 st
Antal nedfarter 58 st
Högsta preparerade åkhöjd 946 möh
Längsta nedfart 2,2 km
Total pistlängd 53 km
Skidåkning
Vi konstaterar att Vemdalens
backar mest befolkas av carvingåkare och nybörjare och med det kalla, fina
underlaget som råder i backarna förstår man att de gillar Vemdalen. Vi som är snowboardåkare
känner oss nästan lite uttittade i backarna. Det är nästan bara skidor som
gäller och det märks också på parker mm som är av ganska undermålig kvalité.
Parkerna är dessutom inte särskilt välbesökta. Det kan antingen vara så att de
som åker skidor i Vemdalen har andra intressen än de som åker i tex Hemsedal,
Trysil och Sälen och att man därför inte satsar på hopp och parker på samma
sätt eller så väljer freestyleåkarna att besöka andra destinationer än Vemdalen
helt enkelt. På sitt sätt var det lite av en självförtroendeboost att vara
bland de bästa i parken. Det är inget vi är vana vid från våra besök i Kläppen
direkt.
Vi märker också en stor skillnad
på personalen i backen. I sälen, Trysil mm är det mycket säsongsarbetande
ungdomar och de är alltid trevliga och hjärtligt intresserade av att hjälpa
till. I Vemdalen jobbar det trötta norrlänningar i backen och de svarar knappt
på tilltal. Än mindre frågar de hur det går eller säger ens ”varsågod” när man
tackar dem för att de delade ut liftbygeln. Här finns förbättringspotential!
Sammantaget hade vi en helt
underbar vecka med mycket och bra snö, vi hann till och med med att köra en
hel del längdskidor i elljusspåret på kvällarna. Eller vi och vi, grabbarna och
kompisarna körde längdskidor men för mig som är född i utförsbacken blev det
inga ländskidor. Skidor åker man nerför, inte uppför och på platten. BMW:n är
ingen höjdare och nästa gång tar vi egna bilen med 4-hjulsdrift och riktigt bra
dubbdäck.
Nästa skidrapport kommer
sannolikt från en annan av Skistars anläggningar för vi har beslutat oss för
att testa dem alla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.