Läste en tweet från Framtidarikedom om att Boozt.com är på väg till börsen. Även nyemissioner.se har en artikel i samma ärende. Dock saknade jag lite
info där så jag sammanställde uppgifterna för att själv kunna skaffa en bild av
hur jag känner för Boozt.com.
Något som jag upplever att många
mindre företag saknar är en väl genomarbetad marknadsföring. Jag kan bara gå
till den egna portföljen och Seamless distribution som har en enastående
produkt men som inte får den att lyfta. Inte så konstigt då ingen verkar veta
om att de finns. Här har Boozt.com verkligen jobbat annorlunda och jag tror
inte att någon har missat deras kampanjer i såväl radio som på stadens
reklampelare. Deras pay off ”modern Scandinavian fashion” känns även det rätt i
såväl tiden som i deras bransch.
Verksamheten hos Boozt är
klädförsäljning av etablerade varumärken via nätbutik. Enligt Boozt.com har de
500 kända varumärken i sin butik. Både premium och lite billigare. Bortsett
från något som verkar vara en flagship store i en outlet i Köpenhamn har Boozt inga fysiska butiker
utan alla handel ska gå via nätet.
Ekonomi
Boozt.com har använt det mesta av
sina pengar till att växa och de visar röda siffror men ser man till deras
kurvor så måste jag säga att jag ändå blir lite imponerad. En omsättningsökning
från 2014 -2015 med 64 % samtidigt som de unika besökarna har ökat med 18 % och
marknadsföringen minskat med 15 %-enheter under samma period.
Förluster
2014: 68.000.000 kr
2015: 814.000 kr
Givet ovanstående
omsättningsförändring och besöksökning måste jag säga att det är glädjande
siffror men jag vill gärna se svarta siffror innan jag investerar i företaget.
Ägare
Ägare till Boozt.com är bland
annat Verdane Capital. Verdane känner vi igen från deras innehav i svenska
Ecoride, Minesto, MM sports, Mathem.se mfl. Även Ecco har en rejäl post i
Boozt.com vilket kan vara en styrka. Generellt kan man säga att det är ett
relativt stabilt team som sitter i styrelsen. Det är danska och svenska ytterst
kompetenta personer med gedigen erfarenhet från bland annat Ecco, Nordic
capital, Verdane och Åhlens.
Sammanfattningsvis ser Boozt.com
förhållandevis bra ut och vi ser dem som ett nytt Zalando och där har vi ju
sett en resa som heter duga. Framtiden lär utvisa dels om de kommer till börsen
och dels om det blir en bra investering. Eftersom vi sitter förhållandevis
tungt i konfektionsbranschen talar det mesta för att vi inte skulle teckna
Boozt.com vid en notering. Detta trots att det är mycket som ser bra ut.
Hur känner våra läsare för
Boozt.com? Har ni testat deras online-butik eller har ni andra erfarenheter
från företaget i fråga? Om ni inte redan är kund kan ni även veta att Boozt.com erbjuder 10 % nykundsrabatt.
(Obs, ingen del i detta inlägg är sponsrat utan i vanlig ordning skriver vi om det vi vill skriva om och om det ska utgå någon ersättning vill vi att den ska komma våra läsare till godo. Så, varsågod till tipset på 10 % rabatt på riktigt snygga kläder och accessoarer.)
Jag bara älskar Boozt......som kund alltså. Vet dessutom att Boozt är en av dom populäraste internetbutikerna just nu. Med fri frakt, fri retur, fantastisk kundtjänst, otrolig service och billigaste priserna kan det bara bli succé. Har aldrig hört någon i de facebookgrupper jag läser som har ett ont ord att säga om Boozt. Alltid 100% nöjda kommentarer. Jag är mycket intresserad av att köpa aktien när den kommer. Håll mig uppdaterad :P
SvaraRaderaTack för info! Jag får ändra det där med frakten då. Jag läste på deras hemsida att deras kunder fick betala för det. Kanske missförstod jag eller så var de oklara.
RaderaOch självklart kommer vi följa upp detta.
Jag läser ofta aktiebloggar men brukar inte kommentera, men här vill jag instämma tidigare inlägg. Har handlat på Boozt.com flera gånger och alltid enkelt, snabbt och bekvämt. Köper ofta flera saker än jag tänkt köpa för att prova hemma och returnerar de jag valde bort, trygg i att det är enkelt gjort och de pengar som dragits snabbt kommer in på kontot igen. De skickar ofta med ny rabattkod att använde vid nästa tillfälle. Så jag har varit helnöjd med bolaget alla gånger, även om kanske inte alla kläder passat mig. Har kanske handlat drygt fem gånger. Smidigheten att handla online i perioder när tiden inte finns är också att lyfta fram.
SvaraRaderaJättekul att du väljer att hjälpa till och ge oss input Nina!
RaderaBoozt framstår mer och mer som ett bolag som verkligen fattat det där med kundvård som en del i marknadsföringen.
Seamless har dock konkurrens från jättarna samsung och apple om jag inte missupfattat produkten. Skulle passa mig för den aktien.
SvaraRaderaBoozt.com känner jag till, har dock fått uppfattningen att kvinnor ändå föredrar H&M. Jag har säkert fel.
Själv väntar jag och hoppas på att Careofcarl skall komma till börsen xD, Män köper mer och mer kläder tror jag.
Jo Seamless har tuff konkurrens, absolut. De har dock en produkt som kan användas till mycket mer än bara betala i butiker. De har dessutom ett avtal med Master card, som också är ett hyfsat stort företag.
RaderaKänner mig lite osäker när det kommer till Boozt.com, bolaget har tillväxtmöjlighet men ser även risker med bolaget. Kommer troligtvis avvakta introduktionskursen i IPO:n innan jag bestämmer mig för att teckna eller ej. Eftersom att H&M redan är ett bolag på börsen sen länge så kan jag verkligen förstå om man ser Boozt.com som ett nytt Zalanda eller iaf med potential att bli ett nytt Zalando.
SvaraRaderaHej Martin, nu har prospektet kommit och vi kommer uppdatera inlägget.
RaderaKänner lite oro för det breda intervallet för teckningskursen. Räknar man på det högsta, 63 kr, är det inte givet med succé. Och risken är stor att det hamnar där. Var kan man teckna aktien? Är det bara hos Nordnet och Avanza?
SvaraRaderaJag förstår hur du tänker. Jag hatar verkligen när de lägger ett intervall vid introduktionen. Tror att det faktum att det finns ett intervall och att intervallet är så stort kommer göra att jag avstår.
Radera