Jag har idag läst Kronan till miljonens inlägg om hans problem med Swedbank.
Det verkar inte finnas några gränser när det kommer till storbankens olika sätt att missköta sina kunder. Som företagare i fastighetsbranschen
har jag i princip daglig kontakt med olika banker och det är slående vilken
skillnad det är på vem man träffar på banken. En engagerad och bra person kan
jobba på vilken bank som helst samtidigt som den tröttaste
tjänstemannen/tjänstekvinnan kan jobba på vilken som helst. Det finns inga
enligt mig inga tydliga tecken på att en bank är bättre eller sämre än den
andre.
Själv har vi under flera år varit
den enskilt största kunden hos vårt bankkontor. Vi har haft en nära relation
och fått mycket bra hjälp. Dock inträffade ett par incidenter under
hösten/vintern som fick Aktiepappa att brinna av och vi startade förhandling
med en annan bank för att se vad de kan erbjuda oss. I detta läge fick vi
ytterligare ett kvitto på vilket fint bolag vi har då den nya banken efter
sedvanliga värderingar och genomgång av bolaget visar sig erbjuda mycket
förmånliga villkor för att flytta till dem. Jag tror inte att någon är mer
övertygad än mig om att det finns fler värden att ta med i ekvationen än enbart
de ekonomiska men nu när vi ändå skulle byta så försöker vi såklart optimera
även den biten. Det har tagit bra mycket energi och tid i anspråk men nu är
allt i princip klart och den beräknade besparingen blir drygt 400 000 kr
per år. Det finns med andra ord ett bra utrymme för en fin löneförhandling med
mig själv ;).
Det lönar sig med andra ord för
såväl privatpersoner som för företag att förhandla med sin bank och byta bank
om man inte får tillräckligt bra avtal. Konstigt att inte banken är bättre på
att ta hand om sina befintliga kunder kan jag känna.
Tack så mycket för omnämnandet Aktiepappa :)
SvaraRaderaTvärtom, det är du som ska ha tack för inspirationen Kronan!
RaderaGrattis till en fin förhandling. Det lönar sig att ibland stanna upp och se vad som är bästa alternativet (även om man nödvändigtvis inte behöver vara så missnöjd).
SvaraRaderaVilka av bankens tjänster utgör den största besparingen?
Tack! Det stora besparingen var räntorna på fastighetslån. Även om vi har en belåningsgrad i nivå med Wallenstam så har vi ändå en del lån.
RaderaIntressant inlägg! Min man har företag och håller på att ombilda till ett AB. Han har en enskild sparbank och de sa först att de inte kunde hjälpa honom, men ändrade sig sen. Jag tyckte dock att det var en varningssignal på att inte välja dem när de inte ens har koll på om det går att ha ett företagskonto hos dem eller inte. Sen är det ju inte så smidigt att ha en enskild bank heller när man ska göra ärenden. Kanske dock att det öppnar upp för bättre förhandlingsläge om han vill byta bank framöver om han redan har ett konto på en bank? På vad var det du sparade pengar när du bytte bank? Alltså vad förhandlade du om?
SvaraRaderaHej Nadja, det låter bra med bytet där. Min uppfattning är att ett AB sänder signaler om seriositet och långsiktighet på ett annat sätt än andra bolagsformer.
RaderaMin förhandling handlade om allt men den stora besparingen var på räntor. Fastighetsbolag = lån.
Alla borde byta bank med jämna mellanrum, eller göra det helt klart för sin nuvarande bank vad som gäller. Att ha det som rutin kommer att bespara dig oerhört stora belopp genom livet! Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/
SvaraRaderaJa verkligen. Men jävlar vad tid det tagit...
RaderaJag funderar starkt på att byta bank. Jag SKA byta bank! Det finns flera anledningar: De är svårt att få till ett möte med min "personliga" Bankperson, rekommendationer om investeringar har väldigt höga avgifter och dålig utveckling (jämfört med vad jag själv åstadkommer), inbokade möten avbokas med kort varsel (precis när jag kommer dit) och "vi hör av oss om en ny tid" har ännu inte inträffat trots att det gått drygt ett år.
SvaraRaderaJag hörde av mig till deras centrala Private banking-avdelning för ett tag sen för att höra vad som gäller för att få råd och hjälp av dem inför ett större arvsskifte som jag och mina syskon ska få genomfört inom en snar framtid. Tänkte att där ska de få en chans till och visa vad de går för. Men där var de absolut inte ett dugg intresserade. Vi är tydligen småpotatis och inte lönt att befatta sig med (även fast vi uppfyller deras krav med råge). Man kan ju undra varför de har en private bankingavdelning då om de bara vill ha kunder som familjerna HM-Persson och Bygg-Lundberg?
Tips om bra bank mottas gärna! (Har en av storbankerna + Nordnet)
Det beror antagligen på den person du träffade på. Det gäller att hitta rätt person för att få vettig service!
RaderaDäremot är de flesta kunders private bankinge-tjänster både dyra och usla. Är bara Avanzas som jag upplever ger något mervärde.
Befinner du dig i GBG kan du skicka mail så får du tips på bra bankkontor.
Tyvärr inte Göteborg. Alldeles för länge sen som jag hälsade på där.
SvaraRaderaHälsningar Spargrisen (glömde signaturen förut)
Dags att hälsa på snart igen då med andra ord :)
Radera