måndag 9 januari 2017

Bankinvestering

Swedbank är ett företag som har en historia som sträcker sig nästan 200 år tillbaka i tiden. 1820 bildades Sveriges första sparbank. Det var i Göteborg och förebilden var de europeiska bankernas uppbyggnad. Initiativtagare var en tysk köpman vid namn Eduard Ludendorff.  Sparbankernas grund och tanke var att man skulle bedriva bankverksamhet till nytta för spararna och främja just sparande. Företagsformen liknade en stiftelse. Sparbanksidén fick tidigt fäste i Sverige. Som mest fanns det nästan 500 sparbanker. Toppen nåddes 1928. Därefter började man slå sig samman sparbankerna för att bli starkare. 

När Sparbanken Sverige bildades 1992 valde närmare 90 sparbanker att fortsätta vara fristående banker och i stället samarbeta med Sparbanken Sverige. År 1997 gick Sparbanken Sverige och Föreningsbanken samman och bildade Föreningssparbanken. År 2005 togs ytterligare ett steg i bankens historia då banken förvärvade Hansabank. Hansabank bedriver bankrörelse våra baltiska grannländer. I april 2006 beslutade årsstämman att koncernen skulle anta det gemensamma namnet Swedbank. Namnbytet skedde legalt den 8 september samma år.

Samarbetet mellan Swedbank och Sparbankerna är en viktig del av den svenska verksamheten och har sin grund i en gemensam historia och värderingsgrund. Genom etableringar i Norge, Danmark och Finland erbjuder Swedbank omfattande banktjänster i Norden. Dessutom har Swedbank kontor i Shanghai, New York och Luxemburg. 

Swedbank har varit etablerat i Moskva, S:t Petersburg, Kaliningrad och Kiev, men under 2013 avvecklades verksamheten i Ryssland och dotterbolaget i Ukraina såldes. 

Hårda fakta om Swedbank:

Bransch: Finans/fastighet (bank)
VD: Birgitte Bonnesen
Börsvärde: 250,5 MDSEK
Antal aktier: 1 132 MILJ
Aktiekurs: 223,30kr
Antal ägare hos Avanza: 20 098 st
Direktavkastning: 4,79%
P/E-tal: 12,9


Swedbank är ett av de nyare i portföljen men har ändå funnits med i drygt ett år. Utvecklingen har varit god och i dagsläget är den upp 21,23% exklusive årets utdelning på 10,70:-. Aktieflickvännen lyckades köpa en post på 155,20:- i februari, vilket i efterhand kan ses som en god affär. Trots att de historiska siffrorna hos Börsdata visar på aningen lägre skuldsättning framför tex SEB så gör det lägre p/e-talet och den bättre utdelningen att Swedbank blir vår favorit hos de svenska bankerna. Swedbank är ett bolag som tjänar bra med pengar och delar ut förnuftigt både ur ett företagsekonomiskt perspektiv och ur ett värdeinvesterarperspektiv. Trots att Barclay för några dagar sedan gick ut och sänkte Swedbank till förmån för DNB anser vi att Swedbank är köpvärd. Detta trots att den redan gått upp mycket det senaste. Det kommer sannolikt att bli fler köp i Swedbank framöver.


15 kommentarer:

  1. Ja Swedbank har ju gått väldigt bra de senaste åren. Vår bostadsrättsförening har våra lån genom Swedbank så jag är med och gynnar din aktieutdelning ;) Jag tycker också bankaktier känns ganska stabila i dagsläget. Det är framförallt den höga direktavkastningen jag gillar i kombination med en historiskt bra avkastning för bankerna. Jag tror även bankerna här i Sverige är bättre förbereda om en en ny kris inträffar. Får hursomhelst hoppas på fina utdelningar nu i vår :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har antagligen helt rät. Och skulle det gå åt skogen så kommer pappa staten gå in och rädda dem så risken känns låg och utdelningen hög. :)

      Radera
  2. Tycker också att det är positivt att Swedbank delar ut så pass mycket och låter oss aktieägare själv välja hur vi ska återinvestera pengarna. Många bolag går ju med teorin om att de förvaltar pengarna bättre än vi ägare.

    Har själv Swedbank som privat bank också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut ett beundransvärt sätt av dem att göra. Och en bra anledning till att dela ut. Jag som älskar motsatser kommer direkt att tänkta på Svolder (ja jag är en aning partisk;)) som gjorde tvärtom för några år sedan. De frågade sina aktieägare om inte de tyckte att pengarna kunde investeras bättre av Svolder själva. De fick ett jag på bolagsstämman och sedan dess har aktien gått spikrakt uppåt. Det går dock inte att jämföra Robur med Svolder när det kommer till kapitalförvaltning om ni frågar mig...

      Radera
  3. Föredrar själv Handelsbanken som privat bank. Swedbank lever på många gamla "Sparbankare" som aldrig brytt sig om att byta bank. Som bankkund imponerar de inte på mig och jag tycker det ska bli intressant att se när det sker en föryngring av deras kundstock som jag tror de har framför sig.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vardagsekonomen. Roligt att du hittat hit och kommenterar!

      Du har en poäng där helt klart! Vi får se hur de klarar sig. Jag tror dock att de kommer klara sig fin. Se bara på hur facket lyckas överleva trots att i alla fall jag trodde att de skulle dö ut av samma anledning som du skriver om.

      Radera
  4. Håller Handelsbanken som favorit på grund av deras uttalat defensiva historik. Skulle kunna tänka mig köpa ett innehav i Swedbank också men bara om jag råkar ha kapital över som inte behövs till annat när kursen råkar vara låg.

    Håller med Vardagsekonomens inlägg ovan. Å andra sidan lever egentligen alla storbankerna på gamla "sparbankare" som aldrig bytt bank. Är själv kund i Handelsbanken mest för trovärdig internettjänst och för att de fortfarande ger fria uttag på kontanter. Sparandet har jag i andra, mindre banker med bättre villkor för småsparare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår ditt resonemang och det går inte att säga emot egentligen. Men Handelsbanken delar ut lite snålt. Jag är själv kund i Handelsbanken men tycker att aktien är för dyr och utdelningen för snål.

      Å andra sidan får man ibland skilja lite på att vara ägare och vara kund. Jag äger Resurs Holding men skulle ALDRIG var kund där till exempel.

      Radera
    2. Håller dock med dig om att Handelsbanken är för dyr just nu. Köpte det lilla innehav jag har för 102 kronor och tycker att en rimlig högsta köpnivå är runt 112,50 kronor (YOC 4 procent) med tanke på riskbilden. Annars finns billigare aktier i andra sektorer.

      Radera
  5. Jag var kund i Swedbank för många år sedan. Orsaken att jag bytte till Handelsbanken var att de hanterade kontanter. Deras internettjänst är kostnadsfri och om jag inte minns fel tar Swedbank betalt för det. Det jag även gillade med Handelsbanken var deras trevliga personal. Tyvärr har dom bytt chef och det känns som nya chefen är lite fin i kanten. Detta har tyvärr gjort min relation till banken sämre. Ett exempel var när en person på telefonbanken gav mig fel information så att jag fick betala 100 kr i straff ränta. Fick besked att kontakta mitt lokala bank kontor. Kommer in 13.55 och det ska vara öppet till 14.00. Är låst och personalen + chef tittar bara men öppnar inte. Detta gjorde att jag flyttade hela mitt sparande till Avanza. Jag gillar helt enkelt inte folk som gör fel sen krävs besök hos lokala kontoret. Straffränta kändes inte heller kul även om jag fick tillbaka pengarna sen. Det var pengar jag istället kunde investerat under tiden. Det gäller att vårda sina kunder om man ska tjäna pengar på dom. Finns alltid en konkurrent som gärna tar över den missnöjda kunden. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personalen på kontoret är jätteviktig. Min nuvarande kontakt på Handelsbanken är jättetrevlig. Min andra mindre bank känner mig så väl att jag bara behöver ringa om det är något och ändå går allt att lösa smidigt.

      Har tagit ut pengar hos Swedbank och Nordea vid något tillfälle när jag har behövt lösa ut utbetalningar ställda till deras banker. Utöver att det var orimligt lång kö tyckte jag närmast synd om kassapersonalen som hade det rätt slitigt, förmodligen till ganska dåliga villkor. Oktagonen har genom åren gjort underverk för de anställdas lojalitet som smittar av sig på oss kunder.

      Radera
  6. Jag har lönen in på LF Bank för att få rabatt på försäkringarna. Lån i SHB. Sparande hos Avanza och Forex. Är en hel automatiska överföringar, men detta funkar bra för oss. Betalar ej för kort eller internetbank någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så borde alla göra för sin egen ekonomis skull! Men det vore inte bra för oss aktieägare 😂

      Radera
  7. Jag känner nye cfo'n på Swedbank, en reko person, hårt arbetande, smart och seriös. Swedbank har ju slagit konkurrenterna på fingrarna nu en tid beträffande avkastning på ek. Underskatta dock inte baltrisken, eller eurorisken. Det var en hårsmån från att knäcka swb 2008, och med dagens Putin i fagorna så vet man aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med lite inside info om nye CFO:n. Då ser det ännu bättre ut. Trots att Deutsche bank hellre köper alla de andra storbankerna än just Swedbank.

      https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/01/10/haussar-svenska-banker.html

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.