söndag 21 augusti 2016

Kedjebrevet vid namn Shareville



I nätmäklarnas ungdom fanns det ett företag som hette Aktiedirekt som lät privatpersoner, och företag med för den delen, handla aktier till lågt courtage via nätet. Jag var själv inte sen att hänga på för en sparad krona är ju lika mycket värd som en tjänad krona som alla vet.
Efter ett antal år köps Aktiedirekt av Nordnet, Aktiedirekt blir Nordnet direkt och sedermera slås nordnetdirekt ihop med vanliga Nordnet varefter aktiepappan finner sig vara kund hos Nordnet. Efter att ha sett en ung herr Dinkelspiel ett av TV-historiens töntigaste realityserier är inte humöret och intresset för familjen Dinkelspiel och deras nätmärklarföretag på topp men det får gå. Nordnet funkar faktiskt riktigt riktigt bra till någon gång runt vintern 2015 då det börjar ploppa upp reklam för något som heter Shareville. Shareville intresserar inte aktiepappan alls. Dock fortsätter Nordnet att nästintill spamma sina depåinnehavare med information om Shareville och de försöker verkligen få alla att gå med.
Det blir så mycket säljsnack så att varningsklockorna börjar ringa hos den till naturen kritiska aktiepappan. När de sedan lägger med ett fällt med kommentarer från Shareville om de aktier man äger längst ner på sidan över de enskilda aktierna man har blir det för mycket. Man tror ju att det skall vara fakta som skrivs om på Nordnet, inte privatpersoner som anonymt kan klämma ur sig vad som helst. Missförstå mig inte nu utan de får gärna säga vad de vill men jag vill inte ha deras kommentarer på min depåsida. Aktiepappan utnyttjar sin konsumentmakt och flyttar depån till Avanza efter att ha poängterat sina synpunkter för Nordnets kundtjänst.
Så längt är allt frid och fröjd och Nordnet jobbar vidare med sin Facebookkopia och Aktiepappan gör sina bästa korta affärer någonsin med hjälp av Avanza. Så en dag får aktiepappan tipset av en mycket kär vän att köpa ett medlemskap i unga aktiesparare till sin son. Inne på aktiespararnas hemsida finner aktiepappan information om medlemskap och förmåner. Där visar det sig att Shareville tydligen har en premiumtjänst där de med många följare får betalt av Shareville baserat på antal följare. Helt plötsligt blir Nordnets hets att få med så många som möjligt på tåget logisk. Man vill generera klick och följare till de som har premiumtjänsten och med fler som betalar för premium tjänar Nordnet mer pengar och man kan dessutom sälja mer reklam till annonsörer. Ett klassiskt kedjebrevsupplägg om ni frågar mig. Aktiepappan är glad att inte medverka!
Det faktum att man ingenstans på Nordnet eller Shareville kan läsa om varken detta upplägg eller om premiumtjänsten bekräftar att detta inte riktigt verkar tåla dagens ljus. 
Vad vinsten för Aktiespararna är i det hela är fortfarande oklart men det kanske kommer visa sig längre fram.

Tydligen väljer Nordnet att betala vissa bloggare när bloggarna styr folk till att registrera sig på Shareville. Läste detta hos Molekylär ekonomi. Känns konstigt i min värld.

1 kommentar:

  1. Hmm, tycker att det verkar som en välda soppa och har faktiskt svårt att sätta mig in i det hela.
    Vilken nätmäklare kör du med förresten? Själv har jag Avanza. Kanske Nordnet hade varit ett bättre alternativ då jag har en portfölj långt under 1 miljon kronor

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.