fredag 19 augusti 2016

Fotbollsinvestering


Fotboll

Jag snubblade över en intressant sammanställning som Spartacus invest skrivit om fotbollsaktier i Europa. Det hela började med att jag hittade en etikett på bloggen som hette AS Roma och den ledde mig till inlägget om fotbollsaktier. Speciellt intressant var de föga förvånande svaga balansräkningarna i Italien. Dock hittade jag ett riktigt spännande lag att köpa aktier i SS Lazio, den gamle fascisten Francos favoritlag. Här skall man nog inte förvänta sig en bättre varken resultat eller balansräkning än vad lokalkonkurrenten AS Roma kan prestera.

Jag kunde inte riktigt släppa tanken på att jag läst något tidigare om att den fanns betydligt fler fotbollsaktier att välja på och jag vill därför komplettera Spartacus invests lista med några extra fotbollslag. Dels SS Lazio (som ju haft sina största framgångar i historien med Sven-Göran Eriksson som tränare) och dels en drös lag/företag från vårt grannland Danmark. När det kommer till Sven-Göran Eriksson så vill jag passa på att höja ett varningens finger då hans briljans på tränarbänken står i skarp kontrast till hans ekonomiska färdigheter. Svennis har för övrigt varit tränare för inte mindre än tre lag på nedanstående lista; Benfica, AS Roma och SS Lazio.

Här hittar vi: Aalborg Boldspilklubb, Aarhus Elite, Bröndby och Silkesborg IF. Dessutom verkar FC Köpenhamns hemmaarena Parken vara noterad på Köpenhamnsbörsen. Det är oklart hur stor del av arenan som är publikt ägd och om det är så att Parken i själva verket äger FCK. Jag vill minnas att FCK skall äga majoriteten av arenan. Hur som helst vill jag ha med den på listan. Och den som är mer intresserad av nedanstående aktier och lag uppmanas helt enkelt att kontrollera dem innan affärer görs. Jag vet faktiskt inte hur man handlar på börsen i Istanbul bland annat. Lissabon kan också vara en utmaning.

Här kommer i alla fall en lista med investeringsbara fotbollslag:

Danmark

Aalborg Boldspilklubb
Aarhus Elite
Bröndby IF
FC Köpenhamn/Parken
Silkeborg IF 

Holland

AFC Ajax 

Italien

AC Milan
AS Roma
Juventus
SS Lazio 

Frankrike

Olympique Lyonnais 

Storbritannien

Celtic
Manchester United PLC 

Polen

Ruch Chorzow 

Portugal

Benfica
Sporting Lissabon 

Sverige

AIK Fotboll 

Turkiet

Besiktas
Fenerbahce Sportif Hizmet
Galatasaray
Trabzonspor Sportif Yatir 


Av de lag jag kunnat kontrollera verkar faktisk Silkeborg vara de som är mest stabila med en hyfsat snygg kurva på 3 års sikt. Trots att de är skrämmande nära frimärkesstrecket. Vad kostar ett frimärke i Danmark förresten? De noteras iaf på en kurs strax över 7 kr. De som känns mest köpvärda, speciellt för den riksbenägne, är Bröndby som haft en tuff ekonomisk tid bakom sig och genomgått lite av ett stålbad. Nu verkar det dock som om det kan finnas en viss uppsida i aktien som handlas för en dryg krona.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.