I morgon är första dagen för handel med aktier i nyintroducerade företaget Cimco Marine
Cimco Marine är ett företag som
tillverkar utombordsmotorer med dieseldrift för yrkestrafik. Denna marknad är extremt begränsad och Cimco är i princip helt ensamma på den. Motorerna utvecklas och marknadsförs under namnet OXE-diesel. Enligt Cimco levererar de motorer som inte
bara klarar högre belastning än konkurrenterna, de kan även minska
förbrukningen med 40 % gentemot befintliga bensinmotorer. I och med att Cimcos
motorer är så pass dyra kommer de inte vara ett rimligt alternativ för
fritidsbåtar men för yrkestrafik är 40 % extremt mycket. Hemligheten ligger i
ett patenterat remsystem som möjliggör installation av en hydralisk
flerfriktionsväxellåda. Ytterligare en positiv punkt för Cimco och deras
motorer är att Nato 2015 har tagit ett beslut om att all Nato-utrustning ska
drivas med diesel pga explosionsrisken och här hävdar Cimco att de ligger i bra
till med sin Oxe-motor. Är de fortsatt ensamma på denna marknad ser vi ingen
ändä på möjligheterna men det är kanske att hoppas på för mycket. Vi nöjer oss
med att konstatera att de ligger bra till då Nato erkänt att Cimco i dagsläget
är enda alternativet för deras 1 600 utombordare mellan 150 och 350hästkrafter som måste bytas.
Företaget är förhållandevis ungt,
det startades så sent som 2014 även om det verkar ha registrerats redan 2012.
Nu är de på väg till börsen för att ta in pengar till start av serieproduktion
av motorerna. Hittills har man inte gjort någon vinst i företaget, tvärtom
faktiskt. 2016 gjorde man en förlust på 21 miljoner och det kommer antagligen
dröja något är till innan det vänder. Mer info går att läsa i prospektet.
Ankarinvesterare är befintliga ägare
vid namn The Happpy bunch trust och Marine diesel AB som åtagit sig att teckna
59 % av aktierna. Vidare tål tredje största ägare att nämnas. Det är nämligen
Prioritet Group (Prioritet inkasso). De två förstnämnda vet jag inte så mycket om men Prioritet och Nisse Winberg är
ju välkända. Om inte annat tål Nisses företag att nämnas för sina extrema
marginaler. Jag tror knappt någonsin jag sett de marginalerna i ett företag.
Happy bunch och Marine diesel däremot är jag som sagt inte bekant med.
Fakta om Cimco Marine
VD: Cecilia Anderberg
Bransch: Marin industri
Bolagsvärdering (pre money): 250 miljoner
Aktiekurs: 14,50 kr
Antal ägare hos Avanza: ---
Direktavkastning: ---
Lista: Nasdaq First north
Emissionsinstitut: Avanza
Som vanligt har Aktiepappa
tecknat en minimipost via sin IPO-portfölj som kan följas via Shareville. Vi ser denna investering som en lottsedel med goda chanser att falla väl ut men
man vet aldrig med en IPO och trots att erbjudandet övertecknades kraftigt kan allt hända när börsen öppnar.
Mer info om Cimco:
Hej!
SvaraRaderaNu lagt till den här bloggen på listan över svenska ekonomibloggar.
http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html
Hälsar Seglarn
Great! Riktigt fin lista du har där! Det är hedrande stt bara med även om du tagit med alla.
RaderaHar du kollat något på Cimco marine seglaren? De är ju i din bransch så att säga ;).
Ska bli intressant att följa bolaget. Är onekligen en lottsedel.
SvaraRaderaMvh
Bearfighter Investment
Ja det är vi överens om!! Men de flesta har faktiskt gått fint det senaste. Är bara Bambuser som sticker ut.
RaderaHoppas din teckning blir en bra affär :) Är verkligen ett stort intresse för alla IPO som kommer nuförtiden. De flesta verkar göra fina pengar på att sälja samma dag då kursen ofta rusar. Själv står jag utanför nyteckning av mindre bolag då aldrig intresset funnits. Föredrar nog mer tråkiga bolag :-)
SvaraRaderaHa det fint.
Mvh Slimis
Det gick bra så väl långt. Fast tilldelningen blev blygsam så det blev inga stora pengar trots en fin uppgång första dagen.
RaderaLycka till med placeringen. Själv avstod jag då de är i lite för tidigt skede för min smak. Det vore intressant med en uppföljning längre fram om dem! Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/
SvaraRaderaTack! Uppgången var som mest 40 % men jag missade att sälja. Får se om jag kliver ur i morgon istället eller om jag behåller.
RaderaFöretaget kan nog bara bra även på längre sikt.
Skrev ett inlägg om bolaget jag också.
SvaraRaderaHur gör du nu när aktien står strax över 18 kr. Säljer du? :)
La säljorder på 20 kr men den gick inte igenom. Vi får se vad morgondagen ger.
RaderaTilldelningen var så blygsam att trots 30-nånting % uppgång inte gör någon större skillnad.