lördag 11 november 2017

Tesla eller Nokia 3110

I fredags förmiddag hade jag en kort diskussion, eller kanske ett meningsutbyte snarare, med en av Sveriges allra bästa ekonomibloggare; Lundaluppen. Luppen och jag var överens om att bilbranschen står inför en revolution. Våra meningar skilde sig egentligen endast åt när det kom till vem som kommer stå för notan och om revolutionen är jämförbar med den revolution som mobilbranschen genomgått de senaste åren.

Jag är vad författaren, mästermanipulatören och psykologiska illusionisten Henrik Fexeus skulle kalla en Visuellt driven person vilket innebär att jag har lättast att ta till mig information utifrån vad jag ser. Därför har jag satt ihop nedanstående bilder för att återspegla den likhet jag tycker mig se mellan mobiltelefonutveckling och bilbranschens utveckling.



Gammal telefon/bil till vänster. Ny till höger

Jag har egentligen inget svar på den ursprungliga frågan vem som ska stå för notan för bilrevolutionen och jag var oartig nog att besvara Luppens fråga med en fråga: ”Vem stod för kostnaden när mobiltelefonerna gick från svindyra NMT-telefoner till prisvärda Iphones”? En Motorola NMT-telefon kunde kosta 30.000 kr i början av 1990-talet. Idag kostar den bästa tänkbara telefonen 13.000 kr. Och för de 13.000 kronorna får man betydligt mer än vad man fick för 30 år sedan. Jag vill jämföra bilbranschen med mobiltelefoner. Så sent som idag läste jag denna artikel som anser att ”Tesla är för bilbranschen vad Apple var för mobiltelefoner”. Det går kanske inte att jämföra rakt av men det finns många likheter och jag vågar sticka ut hakan och hävda att den som inte håller med om det har inte gått på djupet hos Tesla.

Tesla

Tesla har byggt en bil som är något helt annat än vad dagens bilar är. Det är ett helt nytt sätt att tänka, köra och äga bil och i framtiden kommer det sannolikt vara ännu större skillnader. Ett exempel är att Tesla har en instrumentpanel helt utan knappar och rattar. Allt styrs via en stor pekskärm och när man kommer hem och ska upp på sin uppfart kan man på pekskärmen välja att höja fjädringen på bilen (självklart är justerbar fjädring standard i Tesla model S) för att inte skrapa i den höga gatkanten. Nästa dag du kommer hem till uppfarten minns bilen att här finns en hög gatstenen och höjer automatiskt upp fjädringen likt du gjorde förra gången.

När man ska ut på en längre biltur med Tesla lägger man in resans mål i bilen GPS. Bilen räknar då ut den bästa rutten för resan och planerar in lämpliga laddställen längs vägen. Den räknar också ut hur mycket batteri man har kvar vid respektive laddning samt hur mycket man har kvar när man kommer fram. Bilen planerar aldrig en resa som slutar med ett tomt batteri. Bilen är smart och att köra Tesla är något helt annat än det vi är vana vid.

Tar vi ett steg framåt i utvecklingen så kommer sannolikt autonoma bilar bli verklighet. Vi kommer inte behöva köra bilen själv utan det sköts via sensorer, kameror och GPS. Vi kommer bli körda till jobbet av bilen. Därefter ger vi bilen instruktioner om när vi vill bli hämtade. Under tiden kan bilen köra hem och parkera sig själv. Eller varför inte åka ut och jobba som autonom Uberchaufför och tjäna pengar åt oss medan vi jobbar. Ett perfekt sätt för de som siktar på tidig pension och som vill ha en sidoinkomst. Bilen blir ett sätt att tjäna pengar istället för att vara en kostnad.

Jag vet att detta ligger långt fram i tiden och att det kanske aldrig blir verklighet men det finns flera seriösa framtidsforskare som anser att denna framtid med autonoma Uberbilar ligger nära i tiden. En av dessa är Sustainability circle   som jag hade förmånen att träffa tidigare i år. Sustainability circle är en förening/ett nätverk som forskar inom digitalisering och framtid. Medlemmar i nätverket är Volvo, SKF, Chalmers, SCA, Scania, Fortum, Arla, Köpenham Malmö port  mfl. Har ni möjlighet att medverka vid någon av deras föreläsningar är det min rekommendation att ni gör det.

Vad vill jag då ha sagt med detta inlägg?'

Jag vill ha sagt att vi kommer se en revolution inom bilbranschen som är större än de flesta av oss trodde var möjligt och jag tror personligen att framtiden kommer att se mer ut som Tesla än som Volvo eller BMW. Om det innebär att man ska köpa aktier i Tesla låter jag dock vara osagt. Jag skulle själv inte investera i Tesla på dagens nivåer. Om det är klokt eller inte får framtiden utvisa. Det faktum att vi har en revolution på gång är inte något kontroversiellt utan det är nog de flesta överens om. 








7 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Jag vill hävda att Tesla är en intressant produkt, men en aktie att undvika. De förbrukar pengar snabbare än något annat företag, pengar de inte har. Det är bra med visioner, men det ekonomiska måste bära. Och där är inte Tesla. Musk drivs nog mer av viljan att förändra, än att tjäna pengar och det är inte hållbart. Hans företag tycks enbart handla om hur mycket nya pengar ägarna är villiga att skjuta till. Jag tror det finns en gräns även här, frågan är när?

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte märka ord (för i så fall skulle jag påpeka att sista "och" i följande formulering borde bort: "författaren, mästermanupulatören och psykologiska illusionisten och Henrik Fexeus"), men telefonen på bilden är inte Nokia 3110 utan Nokia 3210, en mycket bra telefon. 3110:an har en liten mikrofon högst upp är heeelt omodern i mitt tycke ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att ordet "mästermanipulatören" är i samma mening är felstavat också. Det skulle jag heller aldrig anmärka på.

      Radera
    2. Hahaha! Vårt eget rättstavningsprogram: Micke Larsson ;).

      Tack för hjälpen!

      Radera
  3. Visst kommer det bli förändringar. Men jag tror absolut INTE att folk i allmänhet kommer att låna ut sin bil till helt okända människor via en automatisk Uber. De vill ju knappt skjutsa sina egna barn, med några kompisar, till knattelagets fotbollsmatch eftersom bilen kan bli smutsig/lerig/sliten. Än mindre samåka med någon de känner till jobbet, hellre sitter man själv i en lång morgonrusningskö.
    "Min bil och mitt hem är min borg" gäller fortfarande, det rubbar man inte så lätt.

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om revolutionen, men jag tror inte Tesla kommer att dominera. De har fått andra biltillverkare att vakna upp, men de får svårt att pusha gränserna ytterligare, utan några helt nya innovationer. Elbilar är lite kejsarens nya kläder, de är definitivt inte lösningen på alla miljöproblem och definitivt inte miljövänliga. Bara mer miljövänliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Att de är mer miljövänliga, inte miljövänliga. Vi får se hur det blir men det kommer sannolikt komma många överraskningar i alla fall. Personligen satsar jag mina slantar på Tesla då jag inte ser något mer revolutionerande alternativ för tillfället. Jag har kört model S en del och det är verkligen inte som att köra en vanlig bil. Skillnaden är som natt och dag. Ungefär som rubriken lyder.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.