Louis Vuitton Moët Hennesy är ett första klassens bolag
LVMH säljer till synes
överprissatta produkter till lyxtörstande människor och de äger några av
världens mest åtråvärda varumärken. De tjänar bra med pengar och de växer år
för år. Dessutom har de den goda viljan att betala ut en del av vinsten till
oss aktieägare. Senast valde de att höja utdelningen rejält. Vad är det då för företag vi
tittar på? Vi börjar med att titta till deras varumärken.
Champagne
Moët & Chandon
En riktig skitchampange om uttrycket
ursäktas om denna ädla dryck. Oavsett kvaliteten på drickan är Möet en av de
allra mest kända och mest sålda champagnerna. 2015 såldes inte mindre än 30 miljoner flaskor. Det är bra marknadsföring det.
Själv väljer jag att köpa champagne från andra hus då man kan hitta bättre
kvalitet för mindre pengar men jag vet att majoriteten av människorna hellre
köper det de känner till än att leta och jämföra. Speciellt när det kommer till
alkoholhaltiga drycker då det ofta verkar vara bråttom.
Dom Perignon
Här har vi ytterligare en
champagne men här kan vi verkligen inte ens nämna ordet vi använde om tidigare
dricka. Detta är förstklassig dricka rakt igenom. Dom Perignon själv var en
munk som på slutet av 1600-talet bidrog stort till utvecklingen av champagnen.
Bland annat ligger han bakom stålgrimman som är en säkerhetsdetaljs som numera
återfinns på alla mousserande viner. Produkten i flaskan är förstklassig rakt
igenom även om man såklart betalar en hel del för namnet.
Veuve Cliquot (gula änkan)
Nästa kända champagne från LVMH.
En högst ordinär champagne som brandats framgångsrikt likt de allra flesta
andra produkter i bolaget. Världens näst mest sålda champagne med 19 miljoner sålda flaskor 2015.
Krug
Ytterligare en förstklassig
champagne helt i stil med Dom Perignon.
Mercier
Detta champagnehus har jag själv
ytterst begränsad erfarenhet av men den enda gången jag provat produkten var
jag inte särskilt imponerad. En instegschampagne helt enkelt.
Ruinart
En lite bättre champagne om man
får tro de som uttalar sig. Själv har jag inte testat den men det kommer säkert
något tillfälle att göra det.
Cognac
Hennesy
Självklart är det Hennesy som är
grunden i LVMH:s cocnacsproduktion. Cognac är precis som champagne en vara som
inte kan massproduceras i samma utstreckning som champagne på grund av de
strikta regler som gäller för tillverkning av såväl Champagne som Cognac. Det
faktum att de måste tillverkas inom ett visst distrikt gör att risken för
plagiat från Kina mm är om inte obefintlig så i alla fall mindre än när det
kommer till LMVH:s väskor.
Whiskey
Ardbeg
Ett varumärke som till och med
jag som aldrig dricker whiskey känner till. De kostar mellan 500 kr och 4 800
kr per flaska på systembolaget så även här har man lyckats fint med
marknadsföringen. Ingen köper dock en flaska för 4 800 kr på BARA
marknadsföring utan varan måste också hålla klass.
Glenmorangie
En lite billigare whisken som
ligger på 400 – 900 kr på systembolaget. Whiskeyns Mercier om vi tar en
champagneliknelse.
Fashion & Leather goods
Loius Vuitton
När det kommer till väskor börjar
vi såklart med kronjuvelen bland både väskor och bland LVMH:s varumärken. Få
har väl missat de väskor som bär emblemet LV. Jag ska inte säga att jag tycker
att de är varken prisvärda eller snygga men jag tycker om hur de säljer. Lite
som champagnen. Jag vet att det finns mer prisvärda produkter men merparten av
världens befolkning tycker annorlunda och det har LVMH gjort till sin affärsidé
och det gillar jag!
Marc Jacobs
Väskor, plånböcker, klockor, skor,
parfym, smink och mycket mer. Allt designat med stil och i allra högsta gran
åtråvärt. Även här säljer man som smör i solsken och pengarna rullar in till
LVMH.
Christian dior
Den gamla klassikern Christian Dior
är även de en del i LVMH.
Parfym och skönhet
Med varumärken som Christian Dior,
Marc Jacobs, Givenchy, Acqua di Parma, Saphora mfl är LVMH en maktfaktor även
här.
Klockor och smycken
Hublot
En nutida klassiker som pryder
armen på mer eller mindre alla fotbollsspelare som gjort vandringen från
favelan till Cam nou. Samma här; jag skulle aldrig sätta en Hublot på armen men
ungdomarna i orten drömmer om klockan som Neymar och Ronaldinho har. Bra
marknadsföring igen!
Tag Heuer
En betydligt enklare klocka än
Hublot men en klocka mer för massproduktion och massförsäljning. En bra produkt
till ett rätt så bra pris faktiskt och Tag heuer känns som klockornas svar på
Mercier. Ovanligt för LVMH att föra en så pass prisvärd produkt faktiskt och
jag skulle inte bli förvånad om priserna på detta ur kommer höjas rejält framöver.
BVLGARI
På samma sätt som Möet dominerar
på champagnemarknaden är BVLGARI närmast en institution när det kommer till
smycken och här behövs inte någon närmare kommentar.
Hotell och investeringshjälp
Via varumärkena Cheval Blach och
Investir erbjuder man även såväl investeringshjälp för den lite rikare delen av
befolkningen som boende för de samma. Kort och gott: LVMH har väldens rika och
de som önskar vara just rika, i ett järngrepp och vi ser faktiskt ingen stor
risk att de kommer tappa eller släppa den positionen.
Själva företaget då undrar ni? Jodå det finns en del siffror med och vissa av dem skrämmer lika mycket som priset på en klocka från Hublot eller en väska från Louis Vitton.
VD: Bernard Arnault
Marknadsplats: Frankrike Equiduct
Kurs: 242 Euro
Utdelning: 2,02 %
Börsvärde: 125,68 BSEK vilket är helt sjukt stort
P/E-tal: 24,35
Ägare hos aAanza: 843 st (snart 844)
Som ni ser talar vi om ett gigantiskt företag som handlat till ett hejdlöst högt P/E-tal men ni minns väl vad vår vän Warren B säger: "pris är det du betalar, värde är det du får". LVMH säljer en livsstil och vi tror att den livvstilen kommer sälja även i framtiden. Just nu sitter vi och filar på en portfölj där LVMH skulle passa fint och det kommer med all sannolikhet bli ett köp där under våren. Vår enda oro består egentligen i dels det skyhöga P/E-talet och dels det faktum att den produkt vi känner oss mest bekväma i att testa (champagne) ger oss känslan av att åtminstone produkten Möet är hopplöst överprissatt.
Läs gärna mer om LVMH hos den oerhört duktiga investeraren och bloggaren Magnus Andersson (fundamental analysbloggen) som skrivit flera inlägg om företaget. Tittar man tillbaka lite så ser man dessutom att Magnus var tidigt ute med LVMH och han hade helt rätt. Snyggt jobbat Magnus och tack för att du fick oss att få upp ögonen för LVMH.
Tack för en trevlig genomgång:) Har sneglat på bolaget flera gånger och jag kommer fram till ungefär samma sak som ni. Bolaget skulle passa fint i min portfölj men priset på aktien samt courtaget har avskräckt hitills... Vet du vilka månader dom delar ut?
SvaraRaderaMvH Pengaregn
Tack själv för de fina orden. Tyvärr vet jag inte när de delar ut.
RaderaPersonligen föredrar jag Hermes. Bättre siffror och totalavkastningen har varit bättre. Äga båda är nog inte fel.
SvaraRaderaJag vet inte riktigt vilka märken Hermes har men jag gillar LVMH:s bredd. Skall kolla in Hemres lite mer för framtiden. Tack för tipset och kokmmentaren!
RaderaHar ägt de en tid nu, nästa ” lyxbolag” som kommer hamna i min portfölj blir BMW ��
SvaraRaderaJa många verkar investera i BMW. Själv vill jag se att de visar upp lite självklarande elbilar innan jag vågar investera i BMW eller andra elbilar. Har du läst vårt inlägg om Tesla och Nokia?
Raderahttp://aktiepappa.blogspot.se/2017/11/tesla-eller-nokia-3110.html