Sidor

tisdag 6 februari 2018

LVMH


Louis Vuitton Moët Hennesy är ett första klassens bolag





LVMH säljer till synes överprissatta produkter till lyxtörstande människor och de äger några av världens mest åtråvärda varumärken. De tjänar bra med pengar och de växer år för år. Dessutom har de den goda viljan att betala ut en del av vinsten till oss aktieägare. Senast valde de att höja utdelningen rejält. Vad är det då för företag vi tittar på? Vi börjar med att titta till deras varumärken.

Champagne


Moët & Chandon

En riktig skitchampange om uttrycket ursäktas om denna ädla dryck. Oavsett kvaliteten på drickan är Möet en av de allra mest kända och mest sålda champagnerna. 2015 såldes inte mindre än 30  miljoner flaskor. Det är bra marknadsföring det. Själv väljer jag att köpa champagne från andra hus då man kan hitta bättre kvalitet för mindre pengar men jag vet att majoriteten av människorna hellre köper det de känner till än att leta och jämföra. Speciellt när det kommer till alkoholhaltiga drycker då det ofta verkar vara bråttom.

Dom Perignon

Här har vi ytterligare en champagne men här kan vi verkligen inte ens nämna ordet vi använde om tidigare dricka. Detta är förstklassig dricka rakt igenom. Dom Perignon själv var en munk som på slutet av 1600-talet bidrog stort till utvecklingen av champagnen. Bland annat ligger han bakom stålgrimman som är en säkerhetsdetaljs som numera återfinns på alla mousserande viner. Produkten i flaskan är förstklassig rakt igenom även om man såklart betalar en hel del för namnet.

Veuve Cliquot (gula änkan)

Nästa kända champagne från LVMH. En högst ordinär champagne som brandats framgångsrikt likt de allra flesta andra produkter i bolaget. Världens näst mest sålda champagne med 19 miljoner sålda flaskor 2015.

Krug

Ytterligare en förstklassig champagne helt i stil med Dom Perignon.

Mercier

Detta champagnehus har jag själv ytterst begränsad erfarenhet av men den enda gången jag provat produkten var jag inte särskilt imponerad. En instegschampagne helt enkelt.

Ruinart

En lite bättre champagne om man får tro de som uttalar sig. Själv har jag inte testat den men det kommer säkert något tillfälle att göra det.


Cognac


Hennesy

Självklart är det Hennesy som är grunden i LVMH:s cocnacsproduktion. Cognac är precis som champagne en vara som inte kan massproduceras i samma utstreckning som champagne på grund av de strikta regler som gäller för tillverkning av såväl Champagne som Cognac. Det faktum att de måste tillverkas inom ett visst distrikt gör att risken för plagiat från Kina mm är om inte obefintlig så i alla fall mindre än när det kommer till LMVH:s väskor.


Whiskey


Ardbeg

Ett varumärke som till och med jag som aldrig dricker whiskey känner till. De kostar mellan 500 kr och 4 800 kr per flaska på systembolaget så även här har man lyckats fint med marknadsföringen. Ingen köper dock en flaska för 4 800 kr på BARA marknadsföring utan varan måste också hålla klass.

Glenmorangie

En lite billigare whisken som ligger på 400 – 900 kr på systembolaget. Whiskeyns Mercier om vi tar en champagneliknelse.


Fashion & Leather goods


Loius Vuitton

När det kommer till väskor börjar vi såklart med kronjuvelen bland både väskor och bland LVMH:s varumärken. Få har väl missat de väskor som bär emblemet LV. Jag ska inte säga att jag tycker att de är varken prisvärda eller snygga men jag tycker om hur de säljer. Lite som champagnen. Jag vet att det finns mer prisvärda produkter men merparten av världens befolkning tycker annorlunda och det har LVMH gjort till sin affärsidé och det gillar jag!

Marc Jacobs

Väskor, plånböcker, klockor, skor, parfym, smink och mycket mer. Allt designat med stil och i allra högsta gran åtråvärt. Även här säljer man som smör i solsken och pengarna rullar in till LVMH.

Christian dior

Den gamla klassikern Christian Dior är även de en del i LVMH.

Parfym och skönhet

Med varumärken som Christian Dior, Marc Jacobs, Givenchy, Acqua di Parma, Saphora mfl är LVMH en maktfaktor även här.


Klockor och smycken


Hublot

En nutida klassiker som pryder armen på mer eller mindre alla fotbollsspelare som gjort vandringen från favelan till Cam nou. Samma här; jag skulle aldrig sätta en Hublot på armen men ungdomarna i orten drömmer om klockan som Neymar och Ronaldinho har. Bra marknadsföring igen!

Tag Heuer

En betydligt enklare klocka än Hublot men en klocka mer för massproduktion och massförsäljning. En bra produkt till ett rätt så bra pris faktiskt och Tag heuer känns som klockornas svar på Mercier. Ovanligt för LVMH att föra en så pass prisvärd produkt faktiskt och jag skulle inte bli förvånad om priserna på detta ur kommer höjas rejält framöver.

BVLGARI

På samma sätt som Möet dominerar på champagnemarknaden är BVLGARI närmast en institution när det kommer till smycken och här behövs inte någon närmare kommentar.

Hotell och investeringshjälp



Via varumärkena Cheval Blach och Investir erbjuder man även såväl investeringshjälp för den lite rikare delen av befolkningen som boende för de samma. Kort och gott: LVMH har väldens rika och de som önskar vara just rika, i ett järngrepp och vi ser faktiskt ingen stor risk att de kommer tappa eller släppa den positionen.


Själva företaget då undrar ni? Jodå det finns en del siffror med och vissa av dem skrämmer lika mycket som priset på en klocka från Hublot eller en väska från Louis Vitton.

VD: Bernard Arnault
Marknadsplats: Frankrike Equiduct
Kurs: 242 Euro
Utdelning: 2,02 %
Börsvärde: 125,68 BSEK vilket är helt sjukt stort
P/E-tal: 24,35
Ägare hos aAanza: 843 st (snart 844)


Som ni ser talar vi om ett gigantiskt företag som handlat till ett hejdlöst högt P/E-tal men ni minns väl vad vår vän Warren B säger: "pris är det du betalar, värde är det du får". LVMH säljer en livsstil och vi tror att den livvstilen kommer sälja även i framtiden.  Just nu sitter vi och filar på en portfölj där LVMH skulle passa fint och det kommer med all sannolikhet bli ett köp där under våren. Vår enda oro består egentligen i dels det skyhöga P/E-talet och dels det faktum att den produkt vi känner oss mest bekväma i att testa (champagne) ger oss känslan av att åtminstone produkten Möet är hopplöst överprissatt. 

Läs gärna mer om LVMH hos den oerhört duktiga investeraren och bloggaren Magnus Andersson (fundamental analysbloggen) som skrivit flera inlägg om företaget. Tittar man tillbaka lite så ser man dessutom att Magnus var tidigt ute med LVMH och han hade helt rätt. Snyggt jobbat Magnus och tack för att du fick oss att få upp ögonen för LVMH.





6 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig genomgång:) Har sneglat på bolaget flera gånger och jag kommer fram till ungefär samma sak som ni. Bolaget skulle passa fint i min portfölj men priset på aktien samt courtaget har avskräckt hitills... Vet du vilka månader dom delar ut?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för de fina orden. Tyvärr vet jag inte när de delar ut.

      Radera
  2. Personligen föredrar jag Hermes. Bättre siffror och totalavkastningen har varit bättre. Äga båda är nog inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vilka märken Hermes har men jag gillar LVMH:s bredd. Skall kolla in Hemres lite mer för framtiden. Tack för tipset och kokmmentaren!

      Radera
  3. Har ägt de en tid nu, nästa ” lyxbolag” som kommer hamna i min portfölj blir BMW ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja många verkar investera i BMW. Själv vill jag se att de visar upp lite självklarande elbilar innan jag vågar investera i BMW eller andra elbilar. Har du läst vårt inlägg om Tesla och Nokia?

      http://aktiepappa.blogspot.se/2017/11/tesla-eller-nokia-3110.html

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.