söndag 4 december 2016

Att lyckas utan silversked

De människor som inspirerar Aktieflickvännen, är de som utan de "rätta" förutsättningarna kunnat skapa sin egen framgång genom att börja från noll och ingenting. Människor med starkt driv och klara målsättningar. 


Kanske imponerar dessa människor extra mycket då Aktieflickvännen själv aldrig fått något serverat på silverfat utan fått kämpa för det hon i dag äger. Det är genom att arbeta mycket och vara relativt sparsam som ett kapital kunnat skapas. I Aktieflickvännens värld får man ingenting gratis utan motprestation.

I veckan var Andra Farhad mest känd som Börshajen, med i Efter tio med Malou.

Andra är uppvuxen i en förort till Stockholm, där hon fick ta hand om sina syskon då hennes föräldrar arbetade dubbelt för att få ihop ekonomin. En uppväxt som bland annat präglats av mobbing som ledde till utebliven skolgång.


Det var efter att hört sin pappa och en vän
diskutera aktier i tonåren som hon blev intresserad. Hon läste på om aktier och investerade som 16-åring för första gången alla sina besparingar i ett stålbolag. Efter fyra månader sålde hon med en avkastning på 30% och undrade då varför ingen tidigare berättat för henne hur enkelt det var att tjäna pengar. Andra hade en dröm om att bli advokat, en dröm som studievägledaren nästan eliminerade genom att säga att hennes betyg inte räckte till. Trots det tog hon sig in på juristlinjen som hon dock hoppade av efter två terminer.

Parallellt med sitt vanliga arbete daytradade Andra. I börsforum där det diskuterades strategier blev hon ignorerad, kanske just för att hon är kvinna. Hon skapade då sitt alias "Börshajen" och la ut analyser, strategier och tips. Plötsligt började alla undra vem "HAN" Börshajen var. Såklart tänkte alla att det måste vara en "han" och inte en kvinna som fanns bakom aliaset. Efter två månader hade Börshajen 6000 följare och många hade olika frågor om investeringar. En utbildningsplattform kom till och snart var första kursen fylld. Här kan du läsa mer om Börshajen .

Dock höll Andra sig anonym framtill hon i maj inledde samarbete med Dagens Industri. Plötsligt var hon accepterad som kvinna i börsvärlden.

Det börsnoterade Frontoffice Nordic har investerat i Börshajen och går därmed in som ägare.
Gissningsvis kommer vi nog fortsättningsvis se mer av Andra Farhad i börssammanhang.

Vem imponerar på dig?


/Aktieflickvännen

9 kommentarer:

  1. Det här var trevlig läsning. Tack för att du lyfte upp detta.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Kul att du uppskattade inlägget! :)

    SvaraRadera
  3. Tänkte jag skulle sett programmet med Andra, men min bebis tyckte annat. Ska försöka få tid att titta på det. Jag imponeras också över människor som inte har de bästa av förutsättningar för att kunna skapa sig ett framgångsrikt liv. I mitt liv har det varit min man som imponerat på mig. Han kommer från en vanlig Svenssonfamilj men jag imponeras av hans kämparglöd och hans sätt att resonera. Han är nu egenföretagare och kämpar hårt för att bygga upp något varaktigt och han ger aldrig upp vad det än gäller. Själv är jag ett såkallat maskrosbarn och tänkte väl att det aldrig skulle bli något vettigt av mig, tills jag träffade min man för sisådär 9 år sedan. Hans kämparglöd smittade av sig och helt plötsligt så förstod jag att jag kunde bli vad jag ville, trots min bakgrund. Det är ingen annan än jag som väljer vilken väg jag ska ta i mitt liv. Nu är jag högskoleutbildad inom ett område som jag verkligen brinner för (personalområdet), jag har haft eget företag (som tyvärr inte gick något vidare, men jag lärde mig mycket på att våga prova) och bäst av allt är att jag har en sund inställning till min ekonomi.

    SvaraRadera
  4. Nadia, det du beskriver skulle kunna varit min egen presentation av mig själv. EXAKT samma bakgrund för mig, så långt som att jag också drivit eget under några år. Nästan så det blev lite komiskt alltsammans.
    Men det är nog vår bakgrund som gör att vi är vana att kämpa för det vill åstadkomma.
    Kul att du funnit en man med driv, gissar att ni tillsammans kan bli ett oslagbart team!
    Sparsmart är något ni har tillsammans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid härligt att höra om människor som skapar sin egen framgång! Jag och min man är ett bra team. Vi är rätt olika. Jag är full av idéer och är rätt impulsstyrd och älskar administration (typ excel, skriva texter, ekonomi osv) medan han är teknisklagd (företag inom IT) och han är en tänkare som hatar administration och siffror. Vi kompleterar varandra bra :) Vi driver Sparsmart tillsammans men jag är den som står för idén och är den som är mest aktiv med forumet medan han är den som har gjort appen som vi har till Sparsmart. Vi kommer fortsätta utveckla appen och även släppa andra appar framöver inom området. Även där står jag för idén och han genomförandet :)

      Radera
  5. Lite feedback också till bloggen.. Jag tolkar det som att det är Aktieflickvännen som har skrivit inlägget men det hade varit bra med ett förtydligande i form av att börja inlägg, alternativt avsluta inlägg med "Aktieflickvän" eller "Aktiepappa". Samma gäller kommentarerna. Jag vet ju inte vem av er som svarat på min kommentar här ovan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite som fördelningen här med! Jag kommer på mycket idéer och Aktiepappa genomför.

      Tack för inputs! Jag brukar för det mesta komma i håg och avsluta med Aktieflickvännen men förstår att det kan vara svårt att veta vem som skriver. Får bli bättring där! Står det inget alls är det aktiepappa som skrivit vanligtvis!

      /Aktieflickvännen

      Radera
  6. Folk som vågar säga hur det "egentligen" är, dom imponerar på mig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om det! Ogillar fasader som inte stämmer med verkligheten!

      /Aktieflickvännen

      Radera