lördag 15 april 2017

Glad påsk med investeringsvinkel!

Så här i påsktider kanske ni funderar på en investering som ligger i tiden, eller som trendar, som det heter nu för tiden. Oavsett namn på företeelsen så inser alla att om man vill göra bra affärer i påsk så är det i ägg, kyckling, påskmust, snaps och möjligtvis sill och lax man ska investera! Nedan kommer en guide i påskinvesteringar.

Godis

Cloetta ligger nu nära till hands när man talar godis. Speciellt i Sverige. Cloetta är ett företag som jag faktiskt aldrig ägt eller funderat på att äga. Mycket har berott på att trots att jag älskar godis så har jag upplevt att Cloetta har inte det goda godis som jag äter. Nu när de köpt Candyking så har allt det ändrats och jag tänker om. Dessutom gjorde Cloetta Jacob Broberg ett riktigt positivt intryck när han besökte uppesittarkväll och Nicklas, Philip, Tove & co härom månaden.   Cloetta har gått starkt i år. + 27 % de senaste tre månaderna. Utdelning på 2,06 % är inte jättebra men inte heller katastrofalt.

Kyckling

Den mest kända och den senaste tidens mest utskällda kycklingproducent Scandi standard är noterade på Stockholmsbörsen och de senaste tre månaderna har aktien gått från 55 kr till 51 kr. Scandi standard har funnits på Stockholmsbörsen sedan 2014 och resan har varit skakig. Det enda som talar för dem förutom att erkänt duktiga Öresund är storägare är det faktum att kycklingkonsumtionen i Sverige beräknas öka i takt med att allt fler väljer bort kött från fläsk och nöt.  En utveckling på -6,7 % de senaste tre månaderna är ingen höjdare och en utdelning på 2,6 % lyfter det hela en aning så avstår i alla fall jag från att köpa.

Påskmust

Det mest klassiska av alla julmustmärken är enligt mig Apotekarnes. Apotekarnes ägs av Carlsberg och vill man köpa aktier där så går det fint att göra på Köpenhamnsbörsen. På det sättet får man även med lite öl i påskinvesteringen och det känns inte helt osannolikt att även den ökar en aning i påskhelgen. Carlsberg B handlas till priset 662 danska kr idag och har en uppgång på 8,89 % den senaste tremånadersperioden och de delar ut futtiga 1,53 %.

Electrolux

För den som vill investera i maskiner som gör äggen perfekta så är Electrolux en bra investering. De hävdar själva att deras ångugn gör perfekta ägg varje gång. Och man behöver inte ens en kastrull. Electrolux är en stabil aktie som gåt upp 13,6 % de senaste tre månaderna, de delar dessutom ut 2,97 % vilket är helt okej. 

Sprit

Har ni inga moraliska betänkligheter så finns vin- och spritföretaget Arcus som nyligen noterades på Oslobörsen. Arcus ägdes tidigare av Ratos men efter noteringen är Ratos andel endast 23 % av bolaget. Noteringskursen i december 2016 var 43 kr och idag handlas Arcus till 47 kr. En skaplig investering men en uppgång på 10 % på några månader. Mest kända och bäst lämpade för en påskinvestering av Arcus varumärken är Aalborg och Gammeldansk. 

Lax

här finns det en hel del att välja på faktiskt. Ett exempel är Bakkafrost. Det norska företaget har haft ett tufft år hittills och aktien är ner 24 %. De kanske behöver påsken? 

Willys eller Ica

under påsken handlar svensken 70 miljoner ägg och 6 000 ton godis. Ica står för ca 50 % av den marknaden vilket gör att en stor del av påskkonsumtionen hamnar i fickorna på aktieägarna i Ica. Willys/Hemköp/Axfood står för ca 20 % av marknaden och det blir en rejäl slant som hamnar hos deras aktieägare också.

Skidåkning

för Aktiepappas del är påsken starkt förknippad med skidåkning. På våren är det som bäst att åka skidor. Varmt och soligt på dagen och kallt på natten. I Sverige finns det ett bolag som står för den absoluta merparten av skidanläggningarna nämligen Skistar. Eftersom en i familjen är aktieägare i Skistar kommer vi under påskhelgen att spara många sköna slantar tack vare deras extremt fina aktieägarförmåner.  Skistar har gått starkt länge och de senaste tre månaderna har inneburit en kursuppgång med 5,49 % och den långa uppgången har gjort att utdelningen som tidigare legat en bit över 3 % numera endast ligger på 2,65 %.

Äggkartonger


Twitter och Investacus fick vi tipset om Bröderna Hartmann som tillverkar äggkartonger vilket ger en exponering mot äggindustrin. Då vi inte hört om Bröderna Hartmann tidigare blev det en del undersöknign för att få en bild av företaget och det visar sig att de tappat 2,46 % de senaste tre månaderna och att de delar ut 2,82 %. Via SVD Börsplus hittade jag även en artikel som kallar Bröderna Hartmann för "guldägg". 

Det visade sig att det är svårt att hitta ett noterat nordiskt bolag som handlar med det mest karaktäristiska när det kommer till påsken; ägg. Dava Foods som äger lantägg ägdes tidigare av ett danskt noterat bolag men är numera avnoterat. Har ni några förslag på påskrelaterade aktier?


Framför allt hoppas vi att ni får en trevlig ledighet och att ovanstående mat och dryck smakar riktigt gott. Glad påsk!




10 kommentarer:

  1. Hej! Orkla är nog värt att nämna- sill från abba, kexen från gbg kex, finns i alla fall på mitt påskbord.
    Glad påsk till dig med!
    JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack för en bra komplettering JFG. De borde varit med inser jag nu. Jag får skylla glömskan på att jag inte äter sill. ;-)

      Radera
  2. Glad påsk!

    Är också lite skeptisk till Cloetta. De gjorde verkligen ett bra intryck i uppesittarkväll men jag kan inte komma ifrån att jag tycker att aktien är lite dyr och hajpad just nu (alla kan relatera till den). De växer främst genom förvärv snarare än organiskt vilket jag tycker är lurigt. Risken finns att marknaden har för höga förväntningar om framtida tillväxt vilken inte infrias när de får svårt att göra lika fina förvärv.

    Skulle kunna tänka mig att köpa om den handlades till mer normal värdering och en YOC på runt 3,5 procent åtminstone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst gjorde Jacob ett bra intryck på uppesittarkvällen?! Jag håller med i det du skriver och när de handlas över 3,5 % YOC kan jag också tänka mig att köpa. Eller njae, de får nog kliva upp till 4 % förresten.

      Radera
  3. Jag tycker att det är lite kul att du öppnar för moraliska tankar kring spritinvesteringar, men inte nämner dem när det gäller kyckling, fisk, ägg och läsk. På den listan är sprit det jag har minst problem med. Men så firar jag heller inte påsk :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du håller koll på det moraliska Sparo! Jag var kanske inte helt tydlig i inlägget; personligen har jag inga moraliska aspekter alls när det kommer till sprit (mer än att jag inte dricker det). Inte när det kommer till kyckling, ägg, fisk eller läsk heller. Men vissa har moraliska aspekter på just spritinvesteringar och där ville jag förekomma dem. Men du har rätt jag borde tagit med den aspekten på de andra ställena med. Så hade inlägget faktiskt blivit både roligare, bättre och djupare :).

      Radera
    2. Jag är absolut inte mer moralisk än andra. Tyckte bara att det var märkligt att du la moralgränsen just där eftersom jag själv är betydligt mer tveksam till kyckling/ägg-branschen än till alkohol.

      Apropå moral kommer jag att tänka på en gammal Lorrysketch: https://www.youtube.com/watch?v=-EaHOqN-SDg

      Radera
    3. Hahaha! Ja Lorry-gänget lyckades pricka rätt en hel del gånger.

      Radera
  4. Glad påsk Aktiepappa :)
    För mig är Skistar mest intressant att investera i framöver. Är däremot väldigt lite påläst. Gillar aktieägarförmånen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åker du skidor i några av Skistars anläggningar så finns det ingen anledning att inte köpa. Mitt förslag är att köpa 100 aktier nu och vänta till sommaren och köpa 100 till. De är normalt billigare på sommaren men det händer så mycket kring Skistar nu med ny anläggning i Alperna och ny flygplats i Sälen att jag inte skulle vänta med att köpa faktiskt.

      Radera