fredag 17 februari 2017

Andra Farhad - Intervju

Något som speciellt Aktieflickvännen märkt är att det stundtals kan vara svårt att vara  kvinna och bli tagen på allvar när det kommer till diskussion kring aktier och investeringar. En person som verkligen mött motstånd är Andra Farhad. Aktieflickvännen tog kontakt med Andra Farhad som även är känd under namnet Börshajen och vi kan nu bjuda er läsare på en Intervju med en riktigt duktig investerare och en stor inspirationskälla!


Hej Andra!


Vi är väldigt glada över att du vill ställa upp på en intervju för vår blogg!  På samma sätt som du antagligen har varit en inspirationskälla för andra har även vi läst om din resa och dina framgångar om imponerats av den. Det gör oss extra glada att du valt att dela en del av dina ideer med oss.
- Hallå där! Tack för att ni uppmärksammar mig, det känns jättekul att kunna göra ett positivt intryck på människor och förhoppningsvis inspirera flera till att göra den resa som jag gjort.



Vi vet att du gick under namnet Börshajen efter att blivit ignorerad av många troligtvis för att du var tjej. Hur har det förändrats efter att du gått ut med din riktiga identitet?
- Det skiljer sig väldigt mycket då från nu. Nu vill fler killar och män ta kontakt med mig för att diskutera aktier men även ta hjälp av mig för att komma igång med investeringarna. Vissa gånger har några tom blivit sura för att jag föreläst på tjejevent och dom inte fått vara med, ha ha!


Har du upplevt några baksidor med att du valde att visa ditt namn och identitet?
- Jag har fått ta mycket hat och många som försökt vara roliga på min bekostnad, inte minst på twitter, vilket är väldigt trist men inget jag lägger energi på. Alla kommer inte alltid tycka om mig och det gör inte mig något. Jag är inte här för att bli omtyckt, jag är här för att skapa skillnad, så enkelt är det.


Du har startat Börshajen AB, berätta lite om er verksamhet och den plattform ni byggt upp.
- Börshajen är en kostnadsfri utbildningsplattform för människor som vill lära sig att investera och sätta pengar i arbete. Under min uppväxt var pengar en begränsad resurs vilket ledde till mitt stora pengaintresse. Jag vill inte att någon annan någonsin ska känna som jag gjorde utan jag vill att fler lär sig att ta ansvar för sin privatekonomi i en tidig ålder för att sedan kunna bygga upp en tryggare framtid för dom själva. Jag tycker inte att kunskap ska kosta något och jag står för alla människors lika värde och vill ge alla människor samma förutsättningar att lyckas oavsett ålder, kön, bakgrund, etnicitet.


Har du några speciella mål eller drömmar i framtiden med Börshajen?
- Jag vill att Börshajen blir det självklara valet för alla som någonsin funderar på att börja investera. Mitt mål är att göra detta globalt och ta Börshajen internationellt, men då får vi ju byta namn. Kanske heter Stock Shark, ha ha! Har ni förslag på bra namn får ni gärna hojta till!


Det finns många som erbjuder fyra utbildningar inom området ekonomi och finansiering men ni verkar ha en mer modern typ av plattform. På er hemsida står det att ni erbjuder utbildning kostandsfritt. Stämmer det verkligen och hur får ni lönsamhet i bolaget då?
- Ja, det stämmer till punkt och pricka! Våra utbildningar är kostnadsfria för vi vill inte tjäna pengar på användaren. Vi tycker att kunskap ska vara till för alla och kunskap ska inte kosta något för alla har inte råd! Vi finansierar verksamheten genom annonsörer och sponsorer.

Gissningsvis lägger du mycket tid på Börshajen, finns det tid för handel för egen del?
- Självklart! Däremot är det inte lika aktiv handel som det varit tidigare, men hyffsat nöjd ändå.

Satsar du kortsiktigt eller långsiktigt?
- Jag har tre portföljer: En långsiktig portfölj där jag pensionssparar som främst består av utdelningsbolag, en medellång portfölj med ett tidsspam på ca 3-5 år samt en portfölj där jag swingar en del.

Det är ibland lätt att ”bli kär” i en aktie. Jag tror att vi alla fastnat för någon speciell aktie någon gång. Har du någon favoritaktie som du helst behåller långsiktigt i din portfölj? Och varför gillar du den?
- Jag gillar Catena Media och MyFc och ser potentialen och utvecklingsmöjligheterna på lång sikt fastän bägge bolagen gjort en otrolig resa fram tills nu.

Slutligen; den som är ovan och vill börja handla med aktier bör först och främst läsa bloggen aktiepappa, det vet ju alla 😉 men vad är ditt räd att man gör som nästa steg?
- Självklart ska man börja läsa Aktiepappan asap! Nästa steg är ju att man letar sig till borshajen.nu alternativt våra sociala medier och håller utkik efter datumet till vår nästa utbildning och tar sig dit!



Tusen tack för att du ville ställa upp på en intervju!

7 kommentarer:

  1. Jag tror nog att fablessen för Myfc är ett större problem än könet (som förövrigt verkar vara din motivation för att intervjua henne?).

    Rent generellt brukar jag ignorera saker jag tycker är dåliga. Men med såna här testimonials (från Börshajens.nu) får jag lite ont i magen och oro för börshype.
    "Jag hittade ett väldigt intressant bolag i Börshajens bilaga. Efter lite research köpte jag in mig, vilket sedan visade sig vara en kursdubblare. Idag tittar jag betydligt mer på småbolag."
    - Peter Nyman

    Eftersom Börshajens produkt även verkar vara att sälja okunniga småsparares uppmärksamhet till "sponsorer skulle det även vara bra med ett klargörande om vilka bolag som hittills betalat bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här blev en aning kort och surt. Men jag har väldigt svårt för projekt som uppenbart uppmuntrar småsparare med bristfälliga kunskaper att ge sig in på en redan hypad småbolagsbörs med drömmar om snabba pengar i bolag utan lönsamhet. Utifrån intervjun är det omöjligt att skapa sig en uppfattning om vare sig kvalifikationer, motivation eller finansiering bakom projektet så jag tycker helt enkelt inte att inlägget håller måttet för en blogg med vanligtvis högre kvalitet.

      Har Börshajen en god grund att stå pågående förtjänar hon en mer förtroendeingivande granskning och har hon inte det så har du bidragit till att marknadsföra ett dåligt koncept. Lite hård kritik men gillar man något får man försöka bidra till kvalitetsarbetet ;-)

      Radera
    2. Hej Ingenjören, tack för kommentar, sportlov mm har gjort mitt svar sent. Vi har inte för avsikt att göra könspolitik av varken bloggen eller av investeringar i allmänhet. Vi har inte testat Börshajens utbildningar och kan därför inte bedöma dem. Det vi kan konstatera är att Andra Farhad är en mycket intressant och inspirerande person som både vi och antagligen andra vill läsa om. Vi har för avsikt att för egen del fortsätta intervjua personer med stort intresse inom finans och investeringar och vi hoppas att våra läsare kommer uppskatta dessa intervjuer.

      Om du (eller någon annan) har förslag på personer ni gärna ser intervjuade här på Aktiepappa så får ni jättegärna lämna förslag i kommentarsfältet eller maila oss på aktiepappa@gmail.com

      Radera
  2. Anledningen att jag valde att göra en intervju med henne är just av det skälet, hon är kvinna.

    Oavsett plattform/bloggar bombarderas användarna/läsarna av reklam av diverse företag, bra eller dåligt låter jag vara osagt.

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
  3. Tack för intervjun. Precis kommit igång & följer er blogg som gett mig mkt inspiration! Aktieflickvännen ett plus i kanten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med ytterligare en kvinna! :)
      Och att du gillade inlägget!

      /Aktieflickvännen

      Radera
  4. Tack för intervjun! Ser fram emot att läsa din blogg.
    Med vänlig hälsning
    Else

    SvaraRadera